Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jocke S. skrev:
Råger Mår skrev:Ja impulsgivaren verkar ju kaputt, så jag åker till den lokala skroten och köper en bättre begangnad ,men värre är att motsvarande kontakt fick jag bara utslag på 0,1volt med tändningen, på får väl kolla mer imorgon
Gör såhär:
* Vrid på tändningen (varningslampor i instrumenthuset lyser).
* Anslut voltmätarens negativa (svart) kabel till stomme (jord) på bilen.
* Anslut voltmätarens positiva (röd) kabel till impulsgivarnen motsvarande kontakt. Först den ena och sedan den andra klämman.

Den ena klämman är plus-signal (ansl. 1) och den andra är minus-signal (ansl. 2).

Vilken spänning har du på varje klämma?
Istället för en ny impulsgivare så köpte jag en ny multimeter och vips så fick jag 2,84 ohm på givaren alltså helt OK,
På kontakten får jag 3,20 V på bägge klämmorna med tändningen påslagen
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Resistansen på givaren ska vara mellan 260 & 340 ohm (tvåhundrasextio till trehundrafyrtio ohm)
Om din mätare visar 2,84 ohm (två "komma" åttifyra ohm) så är inte den givaren speciellt OK...
Tack alla goa gubbar :lol: som har engagerat sig i min sons 850 med krånglande tändning, men tyvärr får den rulla in i himlen för vid närmare koll så läcker den även olja mellan motor& låda,tråkigt att skrota en bil som inte är sönderrostad men tack i alla fall
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vad trist att det ska sluta så tragiskt... Men jag förstår att man inte vill lägga 10 lax på en bil som har 15 år på nacken!
Användarvisningsbild
av olindh
Råger Mår skrev:Tack alla goa gubbar :lol: som har engagerat sig i min sons 850 med krånglande tändning, men tyvärr får den rulla in i himlen för vid närmare koll så läcker den även olja mellan motor& låda,tråkigt att skrota en bil som inte är sönderrostad men tack i alla fall
Hur långt har den gått?

Varför inte då bara laga enligt de inst[…]

Om inte generatorn fungerar så stannar motor[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 ov[…]

Elpriset

Idag fick jag uppgifter från min elnäts[…]