- ons 26 aug 2020, 09:46
Hej.
Efter byte av kablaget som går mellan bagage och lucka indikerar bilen fortfarande om BAKLUCKAN ÖPPEN trots allt började fungerar igen efter kablagebytet.
Tyvärr råkade vi för bagagelucka fenomenet på 2008 S40 när vi var och storhandlade i helgen. På väg hem indikerade bilen "BAGAGELUCKA ÖPPEN" och när vi kom hem gick bakluckan inte att öppna. Vi fällde ner baksäten och tog ut matkassar och när tjejerna gick in testade jag att med fjärrkontrollen låsa och låsa upp utan resultat. Jag kopplade bort batteriet utan resultat.
När jag kröp in i bakluckan uppmärksammades att innerbelysningen i bagaget var SLÄCKT. Började demontera inredningen i bakluckan och rörde på kablaget som går mellan kaross och lucka och då TÄNDES lampan i bagaget men slocknade igen.
Jag köpte kablaget (pris 560:- Upplands motor Kista) och kopplade in i kontakterna till låset, mikrobrytaren och kontakten inne i bagaget. ALLT FUNGERADE direkt; innerbelysningen, skyltbelysningen och mikrobrytaren fick ström.
MEN när jag startar bilen så indikerar den fortfarande att "BAGAGELUCKA ÖPPEN"?!?!! När jag låser bilen så får jag ingen ljusblinkning som indikerar att bilen är låst!!??
Har ni som haft indikering BAGAGELUCKA ÖPPEN fått även släcka felkoden eller har felmeddelandet försvunnit utan att lämna in bilen för släckning av felkoden.
Tacksam om vi kan få tips på hur vi åtgärdar felet så att felmeddelandet försvinner och att bilen ska indikera med ljusblinkning vid låsning.