Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
llesrof skrev: ........
Jag har hämtat siffrorna från Folksams statistik: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/07 ... m-2005.xls

Nu är det så finurligt att denna statistik också tar hänsyn till antal bilar i trafik av de olika modellerna. Den svårantändligaste volvomodellen ser ut att vara S/V40. Den som brinner bäst är 800-serien och på andra plats kommer V70N. VI skall vara glada att vi inte kör Citroen XM. Snacka om franskrostat...
Härlig statistik. Jag lyfter på hatten.
(Fattas att Volvo levererar med lite räkor i skyffen. Toast skagen medan man väntar på räddningen... :mrgreen: )
Har inte bemödat mig att undersöka statistiken, men kan man någonstans i den läsa om orsaken till bränderna?
Utan brandorsak så säger ju inte siffrorna så mycket om riskerna med respektive modell..
För det är ju en väldans skillnad på om bränderna beror på felkonstruktion/materialfel osv eller om det är Pelle-smart som har haft sin dåliga motorvärmare med trasig isolering i i två veckor på sommaren och att bilen på så vis börjat brinna!
Variosboy skrev:Har inte bemödat mig att undersöka statistiken, men kan man någonstans i den läsa om orsaken till bränderna?
Utan brandorsak så säger ju inte siffrorna så mycket om riskerna med respektive modell..
För det är ju en väldans skillnad på om bränderna beror på felkonstruktion/materialfel osv eller om det är Pelle-smart som har haft sin dåliga motorvärmare med trasig isolering i i två veckor på sommaren och att bilen på så vis börjat brinna!
Nja, vet inte om jag kan hålla med. Det borde vara lika för andra bilmärken också. Eller menar du att det procentuellt sett är flera glada hemmapulare som grejar med Volvo än med Saab, Opel, Toyota och andra märken? Brandorsaken är definitivt intressant och man kan kanske hitta skillnader och trender mellan olika märken och modeller, men när jag sitter och kör på landsvägen och bilfan börjar brinna så är ju inte orsaken det första jag börjar fundera på. Ur ett statistiskt perspektiv så är en bilbrand en bilbrand. Sedan får vi väl hoppas att statistiken i detta fallet räknar bort alla de bilar som brunnit i Rosengård och andra ställen där det var på modet att elda upp folks bilar bara för att några ville protestera mot något. Men statistiken är från tiden innan denna modefluga.
llesrof skrev:
Variosboy skrev:Har inte bemödat mig att undersöka statistiken, men kan man någonstans i den läsa om orsaken till bränderna?
Nja, vet inte om jag kan hålla med. Det borde vara lika för andra bilmärken också. Eller menar du att det procentuellt sett är flera glada hemmapulare som grejar med Volvo än med Saab, Opel, Toyota och andra märken? Brandorsaken är definitivt intressant och man kan kanske hitta skillnader och trender mellan olika märken och modeller, men när jag sitter och kör på landsvägen och bilfan börjar brinna så är ju inte orsaken det första jag börjar fundera på. Ur ett statistiskt perspektiv så är en bilbrand en bilbrand. Sedan får vi väl hoppas att statistiken i detta fallet räknar bort alla de bilar som brunnit i Rosengård och andra ställen där det var på modet att elda upp folks bilar bara för att några ville protestera mot något. Men statistiken är från tiden innan denna modefluga.

Nja, jag vidhåller nog att orsaken är av intresse för att ge statistiken rättvisa!

Om man går till ytterligheter så vill jag nog påstå att långt många fler hemmapulare ger sig på en Volvo 740 än tex en BMW X5.
Sen beror det ju såklart på vad man tänker använda statistiken till, vill man bara generellt säga att det är ytterst få bilar (oavsett märke) som fattar eld så visst då kan jag väl gå med på att man skiter i orsaken.
Men om man tänker använda statistiken som ett sätt att vägleda en till att köpa en "säkrare" bil så anser i alla fall jag att orsaken till en brand är av yttersta vikt! För då är det ju viktigt att särskilja ägarreltaerade och konstruktionsrelaterade bränder..

Om min bil börjar brinna så bryr jag mig inte heller om orsaken just i händelsens ögonblick, men jag tänker heller inte: "Hmm, undrar om det är lika vanligt/ovanligt att SAAB 95:or brinner och börjar bläddra i statistik, jag menar bara att statistik ska vara väl udnerbyggd och ge läsaren information om hur denna har tagits fram..
Ok, bra statistik! Men Volvo som bilmärke ligger under medelrisk och "säkrare" än premium-konkurrenter som BMW, Merca och Audi! Vidare endast till 2005 så modernare kärror finns inte med. Sedan vore det intressant att veta miltalen? En Volvo med 4000 mil/år mot en toyota med 900 mil skiljer inte ut i statistik!!

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]