Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Draxxxx generellt så ska man ju lämna in den till Volvo.
Du kan ju testa att byta LMM men det kan ju vara annat fel. Lämnar du in den hos volvo o dom säger det är LMM så kommer du ju säkert tänka fan va dumt att ja lämnade in den.
Du hittar dom på bildelsbasen
Det Carman menar är med en ny är slutsiffra 040 eller 044
CarMan skrev:skrev jag att su skulla göra rent den?

Nej men jag frågade ;)

Edit; @greeeken Aha okaj. Men då är det lika bra att boka tid hos volvo i morgon så ser vi vad de kommer fram till. Sen utgår vi från den punkten och går vidare :) Annars kan man ju hålla på att byta hundra saker och lägga flera tusen kronor på det och ändå kanske inte komma fram till vad det kan vara istället för att kanske lägga en lusing på felsökning:)

Tackar så hemskt mycket för hjälpen än så l'änge. :mrgreen:
det är nästan alltid billigast att felsöka, o byta det man vet är trasigt, än att köpa grejor hej vilt bara för att nån annan bytt en sån på sin bil
draxxx skrev:Du har rätt CarMan, men som sagt, bokning av tid i morn blir det. :)

Edit; sakerna från bildelsbasen är de testade så de fungerar?
Nja. ibland kanske dom kan vara det, men det är ofta det är små eller stora fel på sakern trots att skroten säger att dom funkar.

I går fick vi byta topplockspackning på en motor som kom från skroten o skulle funka felfritt...
Ofta emonteras saker fel eller slarvigt så dom skadas eller så det ssaknas saker.
Förlåt att jag har varit inaktiv nu ett tag. Har varit inne och bokat tid förfelsökning, upptäckte då även att jag hade en kylfläkt som jag kunde byta gratis också för att det var en garanti sak för att den var import :)

btw, min lmm har ett nummer som slutar på 030 så jag blir duktigt förvånad om det inte är den nu då efter allt jag har hört o läst som den modellen :)

Återkommer....
av klima
Läste precis om ett snabb test för MAF.
Prova koppla ur den, precis efter filterboxen, om problemet
försvinner är det MAF som måste rengöras eller bytas.
Användarvisningsbild
av CarMan
klima skrev:Läste precis om ett snabb test för MAF.
Prova koppla ur den, precis efter filterboxen, om problemet
försvinner är det MAF som måste rengöras eller bytas.
en sån test suger rätt graftigt. vist om vi tar en 240/740 eller liknande som bukar ha en MAF som blir tok trasig, så kan man få ig¨ng bilen md dn testen.
Men alla tester där vitala komponenter kopplas ur gör att bilanra går i halta hem program, så det kan likagärna vara halta hem programet som gör att bilen ändrar beteände till det bättre, du kan alltså koppla fel del o bilen går bättre ialla fall.
av draxxx
Hejhopp det var ett tag sedan:D

Var och beställde tid för felsökning för felet och i morse var jag inne med den. Två timmar senare så ringde dom och sa.....Nu är ni nyfikna va? :)

Lmm defekt, sa han i luren och jag frågade vad det kostar om volvo skulle fixa det, 5100kr med jobb och reservdelar, mitt svar blev då att jag nöjde mig med felsökningen och fixar reservdelen själv :)

1000kr gick felsökningen på. Så nu ska jag beställa en lmm från bildelsdatabasen eller vad det heter med rätt slutnummer på :)

Tack för all hjälp och jag återkommer med ett resultat när jag har bytat den :)

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]