Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Steff 99 skrev:
perhall skrev:
KKR skrev:Jo, men detta är ju en V 70II. Det finns inte så många som är till försäljning ännu.
Det var det jag menade med att det är en ny modell. Det här är ju enda sättet att komma åt den 50 000 billigare än normalt. För en V70N har man ju valet mellan en 3 år gammal taxi med 40 000 mil för 100, eller en 6 år gammal med 12 000 mil för 100, och då väljer nog många 6-åringen... och de första XC70 polisbilarna har nu börjat säljas och är säkert lite överprissatta... /PH
En polisbil på 40.000mil och en Taxi på samma miltal, det går inte att jämföra på samma vecka, polisbilen är sönderborrad och ofta med spyvänlig klädsel i galoni baksätet, plus att den är mycket sämre skött och underhållen.
Som du säger, går inte att jämföra en taxi och en polisbil. Poliser tar inte någon hänsyn till om motorn är kall eller varm, vad sliter och inte sliter osv. Är det bråttom så är det, oavsett om det är en trottoarkant eller ett farthinder i vägen. Skulle ALDRIG köpa en polisbil, oavsett hur städad den är inuti. Tänk all skit som kommit in i den bilen i form av smuts och spya...
av Lövet
poseidon skrev:Så du känner ingen som spytt i en taxi då eller?
Då åker du på runt 2000kr i avgifter som sedan används för att professionellt sanera bilen. Snuten spolar av galonet, that's it.

En taxi ägs av en person som har ansvar för den - det gör inte polisbilen
En taxi körs dygnet runt och är alltid varmkörd - det är inte polisbilen
En taxi används aldrig för utryckning - snuten kör ofta och gärna fullt
En taxi monterar utrustning med kardborreband och dubbelhäftande tejp - polisen använder borrmaskin
Taxibilar är ofta helfolierade vilket gör att det inte finns ett stenskott på dem.

Kort sagt skulle jag säga att taxiblar är bland de bästa köp du kan göra (till rätt pris givetvis). Alla kör med serviceavtal med fastpris för servicen vilket gör att de alltid är servade som de ska. Stillastånd för en taxi är katastrof så man gör allt för att hålla bilen i toppskick.

Jag åker en hel del taxi och man häpnar nästan alltid över mätarställningarna. 20.000 mil är ingenting, bilarna ser närmast oanvända ut. Förutom Saab då, sorgligt men sant. Dessa bilar skramlar och rapplar hopplöst, stackars förare.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas_lofgren skrev: Förutom Saab då, sorgligt men sant. Dessa bilar skramlar och rapplar hopplöst, stackars förare.
Det extra sorgliga i detta är att många i Stockholm åker omkring i SAAB mot deras egentliga vilja. Vems fel? Jo Volvo och Bilia. Hösten 2008 ville många av mina kollegor byta innan årsskiftet för att slippa biltullarna, men Volvo ville inte lova leverans före årsskiftet av V 70 2,5 FT om man ville ha automatlåda. Då gick de till Svenska bil Svaret: Givetvis får du en bil före årsskiftet. Sedan satt Bilia med många bilar på parkeringen i Solna.
av Linqid
Har inte mycket att tillägga till Andreas svar. En polisbil är ett redskap, går det sönder så går det sönder, inget man tar hänsyn till under utryckning.
av perhall
andreas_lofgren skrev:
Då åker du på runt 2000kr i avgifter som sedan används för att professionellt sanera bilen. Snuten spolar av galonet, that's it.

En taxi ägs av en person som har ansvar för den - det gör inte polisbilen
En taxi körs dygnet runt och är alltid varmkörd - det är inte polisbilen
En taxi används aldrig för utryckning - snuten kör ofta och gärna fullt
En taxi monterar utrustning med kardborreband och dubbelhäftande tejp - polisen använder borrmaskin
Taxibilar är ofta helfolierade vilket gör att det inte finns ett stenskott på dem.

Kort sagt skulle jag säga att taxiblar är bland de bästa köp du kan göra (till rätt pris givetvis). Alla kör med serviceavtal med fastpris för servicen vilket gör att de alltid är servade som de ska. Stillastånd för en taxi är katastrof så man gör allt för att hålla bilen i toppskick.

Jag åker en hel del taxi och man häpnar nästan alltid över mätarställningarna. 20.000 mil är ingenting, bilarna ser närmast oanvända ut. Förutom Saab då, sorgligt men sant. Dessa bilar skramlar och rapplar hopplöst, stackars förare.
Håller med helt om Saab. Men kan, med viss insyn i branschen, inte tycka att det du skriver gäller generellt. I Stockholm t ex lär ju en stor andel av bilarna vara ägda av någon annan än den som kör. Flera taxifirmor har problem med slarviga förare som krockar, inte tvättar bilen efter avslutat pass etc. Och nog är polisbilen rätt ofta rätt varmkörd. Utryckning är ju inte heller så ofta, både taxi och polis går ju rätt mycket glassig körning.

Jag har sett allt från Merca-taxi med 70 000 mil och superbra skick till Passat (förra mod) och Saab med 30 000 mil som varit riktigt sunkiga. Polisbilar någonstans emellan.

Helfoliering är smart! Har inte polisen börjat med det också?
PH
av perhall
kave skrev:Problemet är ju att folk är beredda att betala för mycket för dessa långmilare. Ett mer korrekt värde enligt mig borde vara en bit under 100.000.
Å andra sidan är ju värdet vad folk vill betala, ungefär som kvd.se som inte sällan lyckas sälja repiga renoveringsobjekt utan garanti dyrare än likadan bil hos en handlare med garantier.
Slitage hos en bil med 40.000 mil? Var ska vi börja, automatlådan, motorn, bussningar, fjädringskomponenter, ja det mesta.
Sen att en bil går att köra med betyder inte att den är i bra skick för det. Motorn lär inte ge samma effekt, fjädringen är helt kass etc etc.

Alla är olika, men lägg på 60000:- och spara 30.000 mil låter som en bra affär nu när priserna är som de är.
Jag håller helt och hållet med. Att motorn och några andra komponenter håller längre är ju sant oftast, men bara en sån sak som att taxin står i en kö och stannar, kör fram, stannar, kör fram, går ur, går i...
av perhall
Steff 99 skrev:
perhall skrev:
KKR skrev:Jo, men detta är ju en V 70II. Det finns inte så många som är till försäljning ännu.
Det var det jag menade med att det är en ny modell. Det här är ju enda sättet att komma åt den 50 000 billigare än normalt. För en V70N har man ju valet mellan en 3 år gammal taxi med 40 000 mil för 100, eller en 6 år gammal med 12 000 mil för 100, och då väljer nog många 6-åringen... och de första XC70 polisbilarna har nu börjat säljas och är säkert lite överprissatta... /PH
En polisbil på 40.000mil och en Taxi på samma miltal, det går inte att jämföra på samma vecka, polisbilen är sönderborrad och ofta med spyvänlig klädsel i galoni baksätet, plus att den är mycket sämre skött och underhållen.
En taxi som körs av ägaren, ja, men inte i ett stort stall, där är det nog ingen större skillnad.
Polisbilarna är lika välservade som taxi.
Jag har inte på något sätt menat att det är en god idé att köpa en gammal taxi, det jag ville säga vara att taxi och polisbilar båda lockar dem som vill ha en ny modell till lågt pris.
Sen finns det säkert Norrlandspolisbilar med 70 000 mil i fint skick och Göteborgs-taxi med 25 000 mil i risigt skick. Bäst är ju, om man nu ska ha en långmilare, att hitta en bil som körts mycket på E4 etc. /PH
av Steff 99
perhall skrev: .
En taxi som körs av ägaren, ja, men inte i ett stort stall, där är det nog ingen större skillnad.
Polisbilarna är lika välservade som taxi.
Jag har inte på något sätt menat att det är en god idé att köpa en gammal taxi, det jag ville säga vara att taxi och polisbilar båda lockar dem som vill ha en ny modell till lågt pris.
Sen finns det säkert Norrlandspolisbilar med 70 000 mil i fint skick och Göteborgs-taxi med 25 000 mil i risigt skick. Bäst är ju, om man nu ska ha en långmilare, att hitta en bil som körts mycket på E4 etc. /PH[/quote]

En annan faktor Taxi/polisbil ( Blå vit ) är att taxin oftast rullar sina 35.000 mil på tre år medan polisbilen ofta tar 5-6 år för samma miltal.
Oavsätt om Taxiägaren kör själv eller inte så är bilen hans affär = intäkt , står den still kostar den pengar , därför så blir den bättre underhållen.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]