Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:vet inte om jag ens orkar skriva att du ska köpa ny sil en gång till, det verkar ju vara aldeles för svårt att förstå.
När vi renoverar motorerna på fabriken tvättas silarna. Onödigt att byta till ny, inget slitage på dom ju...
Var jobbar du? vilka motorer renoverar du?
Vad jag förstått så har trådskaparen inte köpt en ny olja sil.
den nya silen kostar 2-300:- & har ett helt annat utförande.
Den ska bytas, sen om du fuskar när du reoverar dina motorer så är det ju en annan sak
CarMan skrev:Var jobbar du? vilka motorer renoverar du?
Den ska bytas, sen om du fuskar när du reoverar dina motorer så är det ju en annan sak
Läste igenom och såg att hon inte bytt sil, därför ändrade jag mitt inlägg. Jobbar på Volvo Parts Flen AB. Volvos enda renoveringsfabrik av PVmotorer. Fuskar!? Du vet inte vad du pratar om... Vi demonterar motorn och bränner block och topp i pyrolysugnar, sedan blästras de. Alla detaljer i motorn som inte kan brännas/blästras tvättas. Förklara gärna hur man inte skulle kunna återanvända en oljesil när den tvättas och håller tolerans??
Edit: självklart byts delar enligt ÄO (ändringsorder)
Edit2: du som jobbar på nån VolvoÅF måste väl nån gång ha bytt motor och fått en ny bytesmotor i antingen blå stålbock eller träemballage? Den kom isåfall från Flen...
Edit3: alla lager och packningar byts såklart. Vevaxeln balanseras och slipas till närmsta ÖD (överdimension) och klassas. Samma gäller för vevstakar och kamaxlar. Alla motorer får nya kolvar och kolvringar. Ventilstyrningar byts alltid men ventiler renoveras och slipas in. Block honas och ytan mellan block/topp samt över och underdel på toppen fräses. Säg gärna till var fusket sker?
CarMan skrev:vet inte om jag ens orkar skriva att du ska köpa ny sil en gång till, det verkar ju vara aldeles för svårt att förstå.
Såja, såja CarMan. En ärlig fråga förtjänar väl ett hövligt svar .... eller inget svar alls. :roll:
ÄRRet skrev:
Läste igenom och såg att hon inte bytt sil, därför ändrade jag mitt inlägg. Jobbar på Volvo Parts Flen AB. Volvos enda renoveringsfabrik av PVmotorer. Fuskar!? Du vet inte vad du pratar om... Vi demonterar motorn och bränner block och topp i pyrolysugnar, sedan blästras de. Alla detaljer i motorn som inte kan brännas/blästras tvättas. Förklara gärna hur man inte skulle kunna återanvända en oljesil när den tvättas och håller tolerans??
Edit2: du som jobbar på nån VolvoÅF måste väl nån gång ha bytt motor och fått en ny bytesmotor i antingen blå stålbock eller träemballage? Den kom isåfall från Flen...
Edit3: alla lager och packningar byts såklart. Vevaxeln balanseras och slipas till närmsta ÖD (överdimension) och klassas. Samma gäller för vevstakar och kamaxlar. Alla motorer får nya kolvar och kolvringar. Ventilstyrningar byts alltid men ventiler renoveras och slipas in. Block honas och ytan mellan block/topp samt över och underdel på toppen fräses. Säg gärna till var fusket sker?

Jag tolkar svaret som att du inte vet om ni byter silen eller ej !

Jag kan ju till lägg att jag vet att Volvo parts i Flen inte har utrustning för att provtrycka ett topplock till bensinmotorer, så dom schansar på att dom är bra, när dom monterar ihopp dom... (sen om jag fattat det hela rätt så smälts väldigt mycke ner, i stället för att renoveras)
CarMan skrev:

Jag kan ju till lägg att jag vet att Volvo parts i Flen inte har utrustning för att provtrycka ett topplock till bensinmotorer, så dom schansar på att dom är bra, när dom monterar ihopp dom... (sen om jag fattat det hela rätt så smälts väldigt mycke ner, i stället för att renoveras)
Ni kan väl dra det i PM gubbs. Inte speciellt givande för den som startade tråden ....
CarMan skrev:
ÄRRet skrev:

Nej, jag vet inte om silen byts men om det finns ÄO så byts den, annars tvättas den.
Det är inte lönsamt att sprickprova eller provtrycka PVcylhuvuden (detta görs på dyrare D9-D16 motorer, alltså LVmotorer) Varför? De läcker för sällan att en sån utrustning och tiden det tar inte är kostnadsmotiverad. Det som smälts ner håller såklart inte måttet. Vi som de flesta andra är under ISOcertifiering.
sidhabo skrev:
CarMan skrev:

Ni kan väl dra det i PM gubbs. Inte speciellt givande för den som startade tråden ....

Jag tycker det var relavant information för trådskaparen.
han undrar om han ska byta olje silen (jag säger BYT med stora bokstäver)
sen kommer det nån som säger byt inte, o kommenterar attt han renoverar dessa motorer dagligen.
Då är det väll högst relevant att bevisa att snubben inte vet om dom själva byter olje silen eller ej!

den nya silan ha annan form !
den gamla silen går säkert att göra rent om man har tillgång till rätt lösningsmedel, men detta löäsningsmedel lär kosta mer än vad en ny sil kostar.
Hey, what's your problem?...

Nu har jag tagit isär oljetråget... såsom att det sitter fast mot höger framhjul till... som om det är någon slang lr dyligt som jag glömt men hittar inget?!.. Vad kan det vara?!

MVH

Titti

Du har väl inte råkat bocka ur rutan f&[…]

Bagagelucka stänger hårt

Ja, det känns ju som ett bättre / rimlig[…]

Hej! Jag har en V90CC 2019 och den nollställe[…]

Jo jag fick det tipset och har skickat en frå[…]