Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NiklasO
Grammse skrev:De brukar inte ens känna på bultarna nuförtiden.Min titta de bara på och sen knappa in på data och betalning tack :D
Bultar till kroken drar man åt hårt.Har monterat mängdvis krokar utan momentnyckel och aldrig fått ett nerslag på lösa bultar eller så.
Jag kör mycket havremoppar (=rätt tungt ibland) så jag vill ju att det blir bra.
Invigde kroken idag. Den sitter fortfarande kvar på bilen. ;)

Ska slipa bort rosten på ena balken och fylla på med rostskydd idag hade jag tänkt mig.
Användarvisningsbild
av Zilv
Antar att det är lite mer rejäl bult.
Och dra en skaplig bult gör man ju inte hur enkelt som helst me en vanlig nyckel med vanlig längd.
Tror d är rätt lugnt!

kolla Hållfasthet på bulten???
tex
8.8 betyder: Första siffran visar bultens hållfasthet, i det här fallet 800 Nm/mm2. Andra siffran visar bultens sträckgräns, i det här fallet 80% av hållfastheten.

Två exempel

1) M12 8.8
Area ca 88mm2 x 800Nm = 70400Nm --> 80% = 56300 Nm

2) M20 4.6
Area ca 250mm2 x 400Nm = 100000Nm --> 60% = 60000 Nm

I exemplet ser man att en M12 8.8 har ungefär samma dragstyrka som en M20 4.6)
Användarvisningsbild
av poseidon
Nu har du nog missat en decimal eller två (eller skrivit fel enhet) en M12 drar man knappast med 56,3 kNm......

en M12 dras normalt till nånstans mellan 80 och 120 Nm beroende på önskad förspänning.
av Georg
Öhheeää...

Zilv snackar nog om hur mycket en bult håller för och inte vilket moment den ska dras med..
Eller har jag också fått decimalerna om bockfoten...?.... :???:

Fundersam
Användarvisningsbild
av Fluffen
Känns bara skitnödigt att påpeka en sådan sak, speciellt när alla i tråden vet vad som avses.
Ni har knappast rent mjöl i påsen själva vad gäller namn och olika benämningar.
Användarvisningsbild
av len
isak skrev:helt förkastligt att börja lossa o dra om!
en bult suger fast då är det omöjligt att veta det ursprungliga momentet?
kontrolldrag och lägg på 20 Nm om du är osäker.
isak

Nå, bultförband ”suger” inte, det är friktion som håller ihop. Att lossa blir inte så stor skillnad. Prova med momentnyckeln så ser ni.. Drar man för hårt, börjar gängorna flyta dvs deformeras. Detta innebär inte bättre förspänning.

Åtdragning M12 =82 Nm
Brottkraft= 67 kN ( drygt 6 ton alltså)
Sträckkraft= 54 kN (nu börjar det paja..)

Ett bultförband ska ju hålla ihop 2 prylar. Detta blir en förspänning (teknisk term alltså)
Om inget smörjmedel används, kan forspänningen variera
kraftigt och kan bli sa lite som ca 20-30% av det angivna värdet på exvis momentnyckeln!.
Detta beror på att åtdragningsmomentet används for att överbrygga
friktion istället for att förspänna förbandet. Efter lite tid börjar det rosta och det sitter hårdare... :mrgreen:
Användarvisningsbild
av isak
ja du len
låter som 3årig teknisk utbildning?
isak

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]