NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
chrissofsweden skrev:
opA skrev:
chrissofsweden skrev:Opa; Har du fått någon klarhet i hur Du ska göra?

/Christian
Med sänkningen av bilen ?
Mmm

/Christian
Jag har fått prisuppgifter från min lokala verkstad vad han ska ha för att sätta dit fjädrarna.. han räknade att mellan 2000-3000 kommer de kosta, så där har jag den kostnaden.

På onsdagmorgon ska han ta in bilen och bedöma skicket på mina dämpare och om dom klarar av en sänkning.. efter det så får vi se när det händer ;)

MEN.. jag fick faktiskt ett mail från Autotech i trollhättan tidigare idag som säger att dom gör det för 1600kr, monteringen alltså. :-O) En viss skillnad emot 2000-3000 kr !
Skickade ett returmail och frågade om de verkligen stämde samt vad kostnaden då blir för fjäderköp + montering hos dom. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av ThomasT
opA skrev:
chrissofsweden skrev:
opA skrev: Med sänkningen av bilen ?
Mmm

/Christian
Jag har fått prisuppgifter från min lokala verkstad vad han ska ha för att sätta dit fjädrarna.. han räknade att mellan 2000-3000 kommer de kosta, så där har jag den kostnaden.

På onsdagmorgon ska han ta in bilen och bedöma skicket på mina dämpare och om dom klarar av en sänkning.. efter det så får vi se när det händer ;)

MEN.. jag fick faktiskt ett mail från Autotech i trollhättan tidigare idag som säger att dom gör det för 1600kr, monteringen alltså. :-O) En viss skillnad emot 2000-3000 kr !
Skickade ett returmail och frågade om de verkligen stämde samt vad kostnaden då blir för fjäderköp + montering hos dom. :mrgreen:
Är det inte så att de ställer hjulvinklarna också för 3000kr? Annars är det dyrt. Bytet fram/bak tog 80 minuter på min.
När jag kollade med mekonomen och volvo ville de ha 4500kr för byte och injustering... :-O)

.
Användarvisningsbild
av opA
ThomasT skrev:Är det inte så att de ställer hjulvinklarna också för 3000kr? Annars är det dyrt. Bytet fram/bak tog 80 minuter på min.
När jag kollade med mekonomen och volvo ville de ha 4500kr för byte och injustering... :-O)
Jag vet inte om dom gör hjulinställningar på min verkstad.. :|

Men jag fick svar från Autotech på kvällen.. 3816 för fjädrar + montering av fjädrar ! :-O) :-)-)
opA skrev:
ThomasT skrev:Är det inte så att de ställer hjulvinklarna också för 3000kr? Annars är det dyrt. Bytet fram/bak tog 80 minuter på min.
Jag vet inte om dom gör hjulinställningar på min verkstad.. :|

Men jag fick svar från Autotech på kvällen.. 3816 för fjädrar + montering av fjädrar ! :-O) :-)-)
Ja, det var ett ok pris.

Glöm inte att göra hjul inställningen sedan.

.
Användarvisningsbild
av opA
ThomasT skrev:Ja, det var ett ok pris.

Tyckte jag med ;)

Fick tipset att köra in fjädrarna en bit innan jag gör hjulinställningen.. stämmer detta ?
Användarvisningsbild
av Fellow
opA skrev:
ThomasT skrev:Ja, det var ett ok pris.

Tyckte jag med ;)

Fick tipset att köra in fjädrarna en bit innan jag gör hjulinställningen.. stämmer detta ?
Är du orolig för drivaxlarna så fråga vad autotech tar för att byta dem;) Tror du blir positivt överraskad.
opA skrev:Fick tipset att köra in fjädrarna en bit innan jag gör hjulinställningen.. stämmer detta ?
Jo, det skadar inte. Men det räcker med 5-10 minuters körnig med lite vickande/slalom för att de ska sätta sig på plats.

.
Användarvisningsbild
av opA
Fellow skrev:Är du orolig för drivaxlarna så fråga vad autotech tar för att byta dem;) Tror du blir positivt överraskad.
Dom där snubbarna verkar vara riktigt härliga att ha att göra med, förstår jag ? ;)
ThomasT skrev:
opA skrev:Fick tipset att köra in fjädrarna en bit innan jag gör hjulinställningen.. stämmer detta ?
Jo, det skadar inte. Men det räcker med 5-10 minuters körnig med lite vickande/slalom för att de ska sätta sig på plats.
Ok !
Då blir det i vilket fall som helst ~12 mils körning med fjädrarna på innan jag kan komma till t.ex Volvo och göra en hjulinställning då det är så pass långt tillbaka till mig från Trollhättan ;)

Eller är det dumt att köra 12 mil utan hjulinställning ?
opA skrev:Ok !
Då blir det i vilket fall som helst ~12 mils körning med fjädrarna på innan jag kan komma till t.ex Volvo och göra en hjulinställning då det är så pass långt tillbaka till mig från Trollhättan ;)

Eller är det dumt att köra 12 mil utan hjulinställning ?
Det är troligtvis ingen fara, beror lite på hur mycket saker de lossat på...

Men camber och caster är fast både fram och bak så det är toe in/out som kan ändra sig. Om de inte lossat dessa så ska det inte stå helt galet.

På tal om priser så fick jag precis offert på att byta fjädrar/dämpare på helgbilen...

5625kr för bytet, och håll i er.... 5560kr för injustering!! Alltså 11200kr för bytet... visserligen görs även en cornerwight, men ändå... och detta är ändå en lite verkstad... väntar fortfarande på offert från märkesverkstaden...

EDIT: märkesverkstaden vill ha 13800kr för bytet, inte så stro skillnad mao...
8400kr för bytet, 2800kr för invägning och 2600kr för hjulvinklar... :cry:
.
Senast redigerad av 1 ThomasT, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)