Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bossehbg
Har en v-70 02 använde michelin dubbat förra vintern helt kass. I år köpte jag vredestein odubbat kanon grepp och spårstabil. min förra bil en 965 -95 köpte först nokian dubbat helt kass sen inhandlades en omgång yokohama odubbat helt kanon . Min erfarenhet är att däck som funkar på ett bilmärke eller annan modell inte behöver funka på min bil. GOD JUL Å GOTT NYTT ÅR på er alla.
av sailor
Min bil är nybesiktigad ua, dvs inga glapp i framvagnen. Behöver man ändå göra en ny hjulinställning? Jag blir inte klok på det.
Det har oftast varit vinterväglag utan salt. Haar även en enskild väg och det är inga problem när snön är orörd men hopplöst när det är spårigt.
God Jul på er och kör lungt i snön...
av N0RBERG
På farsans V70 -06 var det velt värdelöst grepp med Bridgestone Noranza dubbade vinterdäck. Dessa däck skulle vara riktigt bra, och dyra var de också, men bilen kändes rent av farlig i kurvor osv. Dessa var 215/55 R16.

Vi bytte förra vintern till Nokian Hakkapelitta 5 och mindre dimension: 205/55-16.
Greppet blev sjukt mycket bättre. Man tror inte att det är samma bil man kör.

Så mitt tips är: Byt till smalare vinterdäck, och välj kvalitetsdäck (Tex Nokian).
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Tycker min funkar rätt bra, men den är stundtals lite spårig. Åker på pirelli carving 205/55/16 men jag vet inte om min framvagn / fjädring är helt 100%. Hittar inga direkta glapp i den, men den känns ändå inte riktigt som jag vill.
av sailor
Jag gick ner från 215/55x16 till 195/55x15 och valde nordfrost då de hade de egenskaper jag ville ha-mkt bra på snö, minimal ljudnivå.
Skule Nokian göra att mitt problem försvann så åker jag direkt och byter men jag är tveksam.
av kabel
Tjena, och god jul föresten!!

Har en v70 my06 med slitna 205-55/16 michelin x-ice (3mm) odubbade däck och har bra grepp med dom iaf. Låter märkligt att det kan skilja så mycket från bil till bil?

Hoppas de löser sig.

Mvh Richard
av hansjkpg
bossehbg skrev:Har en v-70 02 använde michelin dubbat förra vintern helt kass. I år köpte jag vredestein odubbat kanon grepp och spårstabil. min förra bil en 965 -95 köpte först nokian dubbat helt kass sen inhandlades en omgång yokohama odubbat helt kanon . Min erfarenhet är att däck som funkar på ett bilmärke eller annan modell inte behöver funka på min bil. GOD JUL Å GOTT NYTT ÅR på er alla.
Fråga er däckhandlare vilka däck dom anser passar till er bil, är dom seriösa ger dom er bra däck oavsett prisklass. vad gäller spårighet , så kan felaktig framvagnsinställning vara problemet, kan ju vara vägen också som speglar sig lättare med vinterdäck.
Hur klarade man sig på 60 o 70 talet med dom däcken dom hade då , Då ska väl vi kunna klara oss bättre :D
Kör försiktigt nu i Julhelgen så vi slipper höra om tråkiga olyckor.
GOD JUL på er
Användarvisningsbild
av Bosa
Har själv inga som helst problem, pendlar varje vardag så borde ha märkt nåt. :)
Är en V70N -05 med Nokian Hakka 5 som är inne på sin tredje vinter vilket jag är lite förvånad över.
Hur som helst så har det mesta redan sagts i tråden, hjulinställningar, glapp, och däcktyp. Däremot så har ingen sagt nåt om däcktryck, är iofs säkert inte problemet för TS men ett tips iaf.
Jag la på mina vinterdäck i höstas innan snön kom, däcktrycket kollades men var ju inomhus när det monterades. Nu när kylan kom så tyckte jag bilen spårade lite, fick tipset att kolla däcktrycket. Hävdades att däcktrycket minskar iom att luften blir kallare, var cirka 0,2 kg mindre per däck mot när jag la på dem runt om. Fyllde enligt Volvos rekommendationer och det blev bättre, nu har jag tryckt i cirka 2,5 kg runt om och den spårar inte alls längre. Däckdimension på min är 195/65-15.
Användarvisningsbild
av wissel
Eureka................
idag sköljde jag av däcken med varmt vatten och tryckte i 2.8 kg runt om.
Kom hem till min parkering o kör utan bekymmer rätt upp o parkerar.....nu är min bil en Volvo igen.
Tack för hjälpen. God fortsättning.....
Freddie 8)
Användarvisningsbild
av mr850gle
:( En kjennsgjerning er at mange her ute kanskje kjører med altfor brede dekk,og det er ingen fordel,da blir det dårligere kontroll på bilen!! :oops: Mønsterdybden bør være minium 3mm helst mer!!
:wink:

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]

bytte bränsle filter då i somras , nu p[…]

@unleashFusion det är den jag saknar.

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]