Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Tobbev skrev:Lite kommentarer.

Hur menar du att tjänstebilsmarknaden är skräddarsydd för Volvo och Saab? Problemet för t.ex BMW och Audi är väl att deras bilar är så dyra att de inte kvalar in under 7.5 basbelopp som många företag satt som gräns. Då är det väl inte svårare att BMW får sänka priserna, eller? Jag ser inte problemet.

Jag tror att det enbart är under 2009 som det enbart har tillverkats runt 200.000 bilar i sverige. Under tidigare år har den siffran varit betydligt högre. Se bara på XC90 som tillverkas i Torslanda. Bara den har väl tillverkats i runt 50-60.000 ex under tidigare år.

Nu jobbar jag på Volvo, men även om jag inte gjorde det skulle jag köpt en svenskutvecklad och svensktillverkad bil. Detta gör jag för mina barns framtid och vår välfärds skull. Alla kan inte jobba med serviceyrken, då går Sverige under.

Jag anser att Sverige är så litet jämfört med t.ex Tyskland och Frankrike att vi måste se till vårat eget bästa. Detta gäller för övrigt andra saker också, t.ex så köper jag Ericsson telefoner, trots att jag vet att de är tillverkade i Kina. Ericsson sysselsätter åtminstone folk i Sverige, vilket inte Nokia gör (i alla fall inte i samma utsrtäckning).

Vissa saker finns dock inte svensktillverkat, då har man ju inget val utan får väla det minst dåliga alternativet.
Hade alla gjort det du säger , "bara köpt svensk konstruerat och producerat" och alla i övriga länder tänkt lika som du, så kan jag garantera att dina barn inte haft speciellt stora förutsättningar.
Sverige är ett stort exportland och det är detta som till stor del givit oss den välfärden vi har idag, så vi kan vara glada att man inte ser på saken så enögt i vår omgivning.

Man skapar efterfrågan om man producerar saker som konsumenterna vill ha, att man är bäst till pris och kvalite
Du som arbetar på Volvocars borde väl veta vilken kostnadsjakt det är och som också varit orsaken till att kvaliten sjunkit istället för att ge det där lilla extara som Volvo behöver för att komma upp till europiska premiummärken.
Nu har VW kommit ikapp och frågan är om de inte gått förbi också.

En Audi, BMW, MB eller Volksvagen är idag inte dyrare än motsvarande Volvo men tidigare så tjänstebilsreglerna utformade så att det var mest lönsamt att leasa dessa volymbilar, valet är ekonomiskt inte nationalistiskt.
Det är säkert därför VW tagit över en stor del av SAAB:s forlorade marknadsandel inom tjänstebilar..frågan är varför tar inte Volvo den delen...??

Som du skriver så har vi accepterat att en stor del av exv. Ericssons köpta tillverkning ligger i Kina (man äger inte varken fabriken eller tillverkningen), förmodligen ligger en stor del av utvecklingen också utomlands, men vi köper vi ändå.

Fundera istället på varför allt säljs ut, är det så att allt detta har sålts ut under denna regerings korta tid vid makten.....nej tittar man historiskt så har detta pågått under många år och startade när regeringsmakten var "röd".
Så tacka rätt politiska maktelit för att vi sålt ut stora delar av industrin och ägandet, detta lever vi med idag.

Och hela inlägget är helt "of topic" men, men! :oops:
av Tobbev
"En Audi, BMW, MB eller Volksvagen är idag inte dyrare än motsvarande Volvo men...."

Håller med ang. Volksvagen, men inte för de övriga märkena. Testa att plocka ihop en BMW med lite utrustning och jämför med en Volvo så får du se.

520d Touring börjar på 366.000 kr i grundpris. Då ingår inte mycket.
av Tobbev
Problemet är att folk i andra biltillverkande länder tänker mycket mer som jag gör. Volvo och Saab har runt 20% av den svenska marknaden. Jämför det med procentantalet för tyska bilar i Tyskland, amerikanska bilar i USA, franska bilar i Frankrike, japanska bilar i Japan, koreanska bilar i Sydkorea etc.

I Sverige är vi jämförelsevis väldigt dåliga på att köpa inhemska varor.
av Tobbev
Du får gärna specificera vad i tjänstebilsreglerna som gynnar Saab och Volvo. Jag är ärligt intresserad av detta, då jag inte har läst reglerna i detalj.

När jag blev erbjuden tjänstebil på mitt förra jobb så fick jag välja vad jag ville. Tog dock inte ut någon bil då jag hade planer på att säga upp mig.
av joschua
Tobbev skrev:"En Audi, BMW, MB eller Volksvagen är idag inte dyrare än motsvarande Volvo men...."

Håller med ang. Volksvagen, men inte för de övriga märkena. Testa att plocka ihop en BMW med lite utrustning och jämför med en Volvo så får du se.

På vår firma har dom som tagit bmw 520d som tjänstebil betalat 355. Helt ok business blablabla - utrustade som Summum ungefär. Beroende på om man jämför med 2.4d el d5 kanske detta trots allt är prisvärt. 520d har i alla fall prestanda som en d5 ungefär
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Detalj i sammanhanget men varför 6-CD växlare om du har teknikpaket 2?

Jag varde bort CD-växlaren denna gång då jag HATAR CD-skivor av flera skäl: De är känsliga för hack (i synnerhet MP3-skivor), De kräver ett himla bytande hela tiden och CD-växlaren jag hade på min MY08 var sååååååå långsam. I synnerhet med MP3-skivor. Du har ju nu USB-ingång. Jag kör til 100% på denna. Har lagt in all musik jag vill lyssna på inklusive en mapp för banens låtar, en för jullåtar, en för.....you name it. Köpte ett 16 GIG USB och då blir CD:n överflödig i mina ögon. Kör nu enbart MP3:or med minst 192kb/sek och det räcker gott:-)
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av Tobbev
joschua skrev:
Tobbev skrev:"En Audi, BMW, MB eller Volksvagen är idag inte dyrare än motsvarande Volvo men...."

På vår firma har dom som tagit bmw 520d som tjänstebil betalat 355. Helt ok business blablabla - utrustade som Summum ungefär. Beroende på om man jämför med 2.4d el d5 kanske detta trots allt är prisvärt. 520d har i alla fall prestanda som en d5 ungefär
Jo, specialpris kan man ju alltid få. Just nu kostar en V70II 2,4D Business Summum 305.000 t.ex. Då ingår väldigt mycket, i alla fall i princip allt som jag vill ha i en ny bil.

Prisvärt eller inte, allt är ju olika från person till person. Det jag invände mot var påståendet att en BMW eller MB kostar "samma" som en Volvo, vilket inte jag kan få att stämma hur jag än gör.
av Steff 99
Tobbev skrev:
joschua skrev:

Jo, specialpris kan man ju alltid få. Just nu kostar en V70II 2,4D Business Summum 305.000 t.ex. Då ingår väldigt mycket, i alla fall i princip allt som jag vill ha i en ny bil.

Prisvärt eller inte, allt är ju olika från person till person. Det jag invände mot var påståendet att en BMW eller MB kostar "samma" som en Volvo, vilket inte jag kan få att stämma hur jag än gör.
Min V70 D5 och en 520d touring kostar nästan samma pengar...vi talar väl ändå vad man betalar och inte vad som står i bruttoprislistan
Brutto kostade min V70 465.000 det är inte gratis :roll: man får mycket BMW brutto för den summan också.
Men då får man en bil som är i absoluta slutet av sin produktion, eftersom den nya 5:an kommer i mars och touringen i slutet av 2010.
Det var därför jag tog en Volvo efetrsom det inte var ett alternativ att vänta.
av Tobbev
En i princip absolut fullutrustad V70 D5 AWD kostar runt 550.000 (RTI, RSE, alla paket, taklucka etc. Tror jag klickade i allt utom t.ex HomeLink EU, DAB-radio). Lite prutmån på det så kommer man nog ner till 510.000 i alla fall. Du måste ha valt till det mesta på din D5'a.

Frågan är bara, får du en 520d med samma utrustning som din d5'a för 465.000?
av Steff 99
Tobbev skrev:En i princip absolut fullutrustad V70 D5 AWD kostar runt 550.000 (RTI, RSE, alla paket, taklucka etc. Tror jag klickade i allt utom t.ex HomeLink EU, DAB-radio). Lite prutmån på det så kommer man nog ner till 510.000 i alla fall. Du måste ha valt till det mesta på din D5'a.

Frågan är bara, får du en 520d med samma utrustning som din d5'a för 465.000?
Jag saknar AWD, taklucka, bildskärmar i nackstöd, Dab-radio och four-C, annars så är nog allt med.

Du kan säkert få en 520d med det mesta för samma pengar om du inte tar M-paket, eftersom de rabatterar ganska hårt om du har avtal.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]