Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har haft textilmattor i mina tre senaste V70-bilar och vill inte påstå att det var någon större skillnad mellan V70N och V70II.

Jag har dem i året runt men funderar nu på att lägga textilen under gummimattorna vitertid. Mest för att jag är en decibel-freak och är allergisk mot kupéljud:-) Vet att det låter konstigt men jag lyssnar mycket på musik och gillar en tyst bil. Har laminerade rutror av samma skäl. Volvosäljaren tipsade om att många faktiskt lägger textilmattorna under gummimattorna vintertid och det kommer jag göra på förarplatsen iaf för att få ned kupeljudet och ändå hålla vattnet borta.

Min erfarenhet hittills efter tre bilar är att textilmattorna är mycket bra även om de slits. I synnerhet blir det märken där man alltid har hälen i mattan men det kan jag faktiskt leva med. Är himla gott att på långfärder ställa skorna åt sidan (iaf som passagerare) och ha fötterna på en textilmatta. Förarplatsen får dock ha gummimattan när vädret är som sämst. Skall även testa tipset med blöjan. Genialiskt då vi dessutom har blöjor kvar efter att yngsta dottern är blöjfri:-)
Emiljonsson7 skrev:Jag har haft textilmattor i mina tre senaste V70-bilar och vill inte påstå att det var någon större skillnad mellan V70N och V70II.

Jag har dem i året runt men funderar nu på att lägga textilen under gummimattorna vitertid. Mest för att jag är en decibel-freak och är allergisk mot kupéljud:-) Vet att det låter konstigt men jag lyssnar mycket på musik och gillar en tyst bil. Har laminerade rutror av samma skäl. Volvosäljaren tipsade om att många faktiskt lägger textilmattorna under gummimattorna vintertid och det kommer jag göra på förarplatsen iaf för att få ned kupeljudet och ändå hålla vattnet borta.

Min erfarenhet hittills efter tre bilar är att textilmattorna är mycket bra även om de slits. I synnerhet blir det märken där man alltid har hälen i mattan men det kan jag faktiskt leva med. Är himla gott att på långfärder ställa skorna åt sidan (iaf som passagerare) och ha fötterna på en textilmatta. Förarplatsen får dock ha gummimattan när vädret är som sämst. Skall även testa tipset med blöjan. Genialiskt då vi dessutom har blöjor kvar efter att yngsta dottern är blöjfri:-)
De behöver inte vara dåliga om det blir märke efter hälen, det brukar det bli efter ett tag, men inte efter 14 dagar och 100 mil :evil:
Jag har haft textilmattor i alla mina bilar sedan -70 talet och då även i V70N, de har sett ut som nya efter 10.000mil, skillnaden mellan dessa som jag fick till min V70II är himmelsvid, som jag skrev tidigare så är det ett "skämt" att kalla dessa bilmattor jag har aldrig sett något sämre.
Det var därför jag efterlyser om det finns "riktiga " textil(velour)mattor tillV70II , eftersom det finns till S80...jag hoppas att "XC90 Executive" vet om S80 mattorna passar V70 han brukar ha koll på reservdelar. 8)
Ja fast min förrförra bil var en V70N med just textilmattor och jag märkte ingen skillnad i slitage ellr kvalitet. Möjligen att V70II har längre fibrer än vad V70N hade men slitage har jag haft på alla tre bilar. Kontrollfråga: Jag antar att du menar de mattorna som har präglade "ränder" i V70II? det är iaf de jag refererar till. Finns väl bara en sort gissar jag?
Emiljonsson7 skrev:Ja fast min förrförra bil var en V70N med just textilmattor och jag märkte ingen skillnad i slitage ellr kvalitet. Möjligen att V70II har längre fibrer än vad V70N hade men slitage har jag haft på alla tre bilar. Kontrollfråga: Jag antar att du menar de mattorna som har präglade "ränder" i V70II? det är iaf de jag refererar till. Finns väl bara en sort gissar jag?
Ja, det är de med ränder....ja till V70 finns det tydligen bara en sort , till S80 finns det ytterligare två riktiga textilmattor.
men tydligen har S80 o V70 olika golv.... ??:-/
Dom som garanterat passar är;
Ocean Race, textil
R-design, textil
XC textil
Textil (dom som sitter i nu förmodligen).

Jag vet inte om "Premium Textil", som är lika Executive-mattorna passar i V70, när dom är gjorda för S80. Finns förresten i offblack och mocca brown.
Uj Uj, textilmattor på vintern med slask, salt och grus från stallplanen, inget för mig, känns lite som att vara i England där man man har heltäckningsmatta på dass/badrumet.

Svamp funkar perfekt på gummimattorna.

Men det är klart, beror väl på hur man använder bilen, en kompis Anders som jag kände, han hade alltid "sko-påse", när han klev in i bilen så lade han skorna i en påse och körs barfota/strumpor, han hade inga mattor alls i bilen, bara originalinredning somså ny ut efter alla år. :shock:
XC90_Executive skrev:Dom som garanterat passar är;
Ocean Race, textil
R-design, textil
XC textil
Textil (dom som sitter i nu förmodligen).

Jag vet inte om "Premium Textil", som är lika Executive-mattorna passar i V70, när dom är gjorda för S80. Finns förresten i offblack och mocca brown.

Jag skall åka till Bilia igen i morgon , får väl se om de har lite olika mattor så jag kan se skillnaden mellan S80 o V70 mattorna hur mycket formen skiljer.
Offblack passar mej eftersom jag har svartagolvmattor
VolvoB20 skrev:Uj Uj, textilmattor på vintern med slask, salt och grus från stallplanen, inget för mig, känns lite som att vara i England där man man har heltäckningsmatta på dass/badrumet.

Men det är klart, beror väl på hur man använder bilen, en kompis Anders som jag kände, han hade alltid "sko-påse", när han klev in i bilen så lade han skorna i en påse och körs barfota/strumpor, han hade inga mattor alls i bilen, bara originalinredning somså ny ut efter alla år. :shock:
För mej passar textilmattor året runt
Jag får heller inte den känslan som du, att det känns som ett engelskt dass, eftersom jag inte pinkar på golvet oavsett jag har textil eller gummimattor i bilen.
Frågan är väl mer hur du står ut med lukten.... ?:-/
Steff 99 skrev:
VolvoB20 skrev:Uj Uj, textilmattor på vintern med slask, salt och grus från stallplanen, inget för mig, känns lite som att vara i England där man man har heltäckningsmatta på dass/badrumet.

För mej passar textilmattor året runt
Jag får heller inte den känslan som du, att det känns som ett engelskt dass, eftersom jag inte pinkar på golvet oavsett jag har textil eller gummimattor i bilen.
Frågan är väl mer hur du står ut med lukten.... ?:-/
Pinkar på golvet är väl inte nödvändigt att göra för att det ska kännas ofräscht. ?:-/

Textilmattor kommer ju att vara fuktiga hela vinterhalvåret om man inte är superpedantiskt varje gång man kliver in i bilen. Och mattor som är lite småfuktiga halvårsvis i taget känns ju inte så bra.

Har man en XC och kör i skog o mark och på grusväg och hoppar in och ut 20 ggr per dag finns det inte en sportmössa att hålla textilmattor torra hur pedantisk man än är. Gummimattorna brukar jag ta ut och tvätta av var 5e dag ca.
Förr använde jag alltid textil året runt och det har faktiskt fungerat då vintrarna varit milda. Tre bilar i rad med textilmattor och vill inte byta bort dem. Jag har inte alls upplevt lukt eller att de skulle vara konstant fuktiga fast det beror nog mer på var man bor och hur ofta man kliver i och ur bilen. De ger iaf lägre kupéljud, de är snyggare och de ger ett mer ombonat intryck.

Dock har jag nu på förarplatsen lagt gummimattan ovanför textilmattan pga de senaste veckornas slaskväder. Funkar kanon och bara att slänga ut den så fort det blir torrare:-)

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]