Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Modellen heter inte R + S60 annat än i bilregistret beroende på någon som en gång i tiden skrev fel. R + S60 skulle betyda att en bil heter R60. Jämför S/V40 där det står S + V40.
Det finns EN S60 R. Den är bensindriven och har 300 hk.
Du får ha kvar din (felaktiga) rubrik om du vill. Jag lämnar den här tråden nu, orkar inte engagera mig mer i skitsaker.
Tror inte det är skitsaker om det står fel ,jag kan bara hänvisa vad det står i papperen om någon har gjort fel är inte mitt fel! kanske man står och betalar en för dyr skatt och försäkring om någon idiot har skrivit fel i papperen.
Ville bara sägat att nu när man har tankat fullt försvann all fel då jag startar bilen :D men om jag bara vrider på tändningen är dom kvar :cry: men försvinner då jag startar.???????????
Du har kommunikationsproblem med BCM, ABS-styrenheten. Inte helt ovanligt att det beror på dåliga lödningar i själva styrenheten.
BCM tar ett medelvärde på alla hjulgivare och lägger ut en hastighetssignal på CAN-busen, där alla andra styrenheter som är intresserade kan använda den. Blir det avbrott på CAN så fungerar inte det. Antar att du har en hastighetsberoende servo eftersom den också lägger av. Om du provar farthållaren kommer den antagligen inte heller att fungera.
Att det står "BCM not checked" visar att den inte svarar.
Var och kollade bilen med felsökning och fick detta fel koder
CEM-1A5F Kommunikation med BCM-Styrenhet.Signal saknas.
ECM-A02B Kommunikation styrenhet,låsningsfria bromsar.Felaktig signal
ECM-940A Bromslägesgivare.Orimlig signal.

Kan det vara lödningen som är dålig i styrenheten?
volvoputte skrev:Jag har lite problem med min s60 R När jag vrider på tändningen så får jag fram "broms fel servis" i displaien och abs & broms lampan tänd även trip visar inget och om jag startar den lika och om jag kör så är det abs & broms lampan tänd även trip visar inget hastig hetsmätaren visar inget har ingen rattservic tror det stog även något om helljus men sedan kan det försvinna om jag startar om den men sedan komma till baka??????? tipps
Har kollat säkringar även relän
Jag hade samma problem med min. och som du kanske redan vet så var det styrenheten till abs som var trasig.
ledsen men det är inte den billigaste saken att byta.
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]