Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matzz
Bothner skrev:Mina taxikollegor gråter när de kör Etanol! SAAB 9-5 1,7 l/mil, Volvo 2,5 FT 1,8-2,2 l/mil 2,0 F 1,7 l/mil med Automatlådor. Och vi Måste tanka Etanol! Revision var 6:e månad från LFV Arlanda. Tänk om mygelsvensson som lyfter miljöfördelar också behövde bevisa att de kör på miljöbrännslet! Etanol är dött. Det är biogas som gäller. Passat 0,6kg/mil med auto, 160 hk.
Bothner vad drar din d5 vid liknande taxikörning ?
av MattiasD
Bothner skrev:Mina taxikollegor gråter när de kör Etanol! SAAB 9-5 1,7 l/mil, Volvo 2,5 FT 1,8-2,2 l/mil 2,0 F 1,7 l/mil med Automatlådor. Och vi Måste tanka Etanol! Revision var 6:e månad från LFV Arlanda. Tänk om mygelsvensson som lyfter miljöfördelar också behövde bevisa att de kör på miljöbrännslet! Etanol är dött. Det är biogas som gäller. Passat 0,6kg/mil med auto, 160 hk.
En taxi som kör så pass mycket ska absolut tanka förnyelsebart. Helt rätt av Taxi Stockholm! Det som behövs är modernare motorer optimerade för Etanol. Det är knappast bränslets fel att biltillverkarna enbart gjort minsta möjliga för anpassningen av Etanol med onödigt hög förbrukning som följd.

Det är ganska orättvist att jämföra en modern ottomotor och växellåda från Volkswagen med Volvos omoderna dito.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Det låter som taxi Stockholms chaufförer borde gå en Eco driving kurs :D
av Steff 99
MattiasD skrev:
En taxi som kör så pass mycket ska absolut tanka förnyelsebart. Helt rätt av Taxi Stockholm! Det som behövs är modernare motorer optimerade för Etanol. Det är knappast bränslets fel att biltillverkarna enbart gjort minsta möjliga för anpassningen av Etanol med onödigt hög förbrukning som följd.

Det är ganska orättvist att jämföra en modern ottomotor och växellåda från Volkswagen med Volvos omoderna dito.
Biogas är det som är framtiden, etanol är en parantes.
Löjligt att fortsätta med en så enormt dyr och resurslösande framställning av ett udda bränsle för bilar.
Volvos konverterade V70 för biogas kommer förmodligen vara det som bl.a Taxi kommer att köra.
Har talat med flera taxiåkare som kör etanolbilar och som nu ser fram mot att byta bort dessa till förmån för gas.
av MattiasD
Steff 99 skrev:
MattiasD skrev:

Biogas är det som är framtiden, etanol är en parantes.
Löjligt att fortsätta med en så enormt dyr och resurslösande framställning av ett udda bränsle för bilar.
Volvos konverterade V70 för biogas kommer förmodligen vara det som bl.a Taxi kommer att köra.
Har talat med flera taxiåkare som kör etanolbilar och som nu ser fram mot att byta bort dessa till förmån för gas.
Om taxibilarna enbart ska köras på gas med en 2.5 Volvomotor och taxiförarna lär få tanka ännu oftare än under etanoldrift. De lär bli mycket besvikna om de inte undersökt gastankens storlek och förbrukning på den gaskonverterade Volvon. Mycket märklig logik du har.

Förnyelsebara bränslen är framtiden. Fossila bränslen är en parentes! Det kan vi vara helt säkra på. Men bara ett bränsle kommer aldrig att kunna ersätta den enorma användning av fossila bränslen. Gas är bra så länge det rört sig om biogas. Men tyvärr smygs det fortfarande in för mycket naturgas och då är det förmodligen bättre att köra på bensin.
av perhall
Det är väl lite likadant med etanol som med biobränsle. När efterfrågan på etanol är låg används spannmålsöverskott och liknande = bra för miljön jämfört med bensin. När efterfrågan på biogas är låg används överskottsprodukter som enkelt och nära skickas till framställningsprocessen etc. När efterfrågan är hög kommer processen som leder fram till bränslet att sluka allt mer energi. Bra då med priser som justerar efterfrågan.

Ligger en 2,5FT med etanol på 1,8-2,2, vilket förutsätter inte alltför mild storstadskörning, ligger sannolikt bensindrift kring 1,5 och D5 kring 1,1... om tumregeln är att diesel drar 25-30% mindre än bensin och etanol 30-40% mer än bensin så är en dubbel förbrukning med etanol inget konstigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Återigen en som "dödförklarar" Etanolen. Jag liksom Bothner, han som är taxiägare i Stockholm och jag som var det 1975-2006 vet att det som är dött ur taxiperspektiv (i tätorter) är bensin och diesel. Jag "fuskar" lite forfarande och har mycket kontakt med andra taxiförare jag också. Ingen av de jag äter i hop med eller har kontakt med har den förbrukning som Bothner uppger. Etanolbilarna drar mycket men inte så mycket. Biogasbil har jag erfarenhet av, och med tanke på tankstorlekar och stationsnät var det svårt att ha dom i taxitafik. Gasen räckte sällan ett helt arbetspass vilken ingen kan påstå att etanolen inte gör. Och hur "miljösmart" är gasen om man på grund av tillgången blir tvungen att blanda in fossilgas i stor utsträckning.
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]