Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Inga problem...
Måste bara säga en sak: hehe jag använde "slangen" idag på kompisens bil då vi inte hade tillgång till el.
Visserligen startade inte fläkteländet men det är första gången det misslyckats. :(
Ha de 2komma 4t :D :D
av Fred
Jag var ju den som reagerade starkast så jag tar på mig att godta ursäkten. :D Självklart kommer du få hjälp och tips av mig, och säkert alla andra, i fortsättningen. Att ha en dålig dag händer alla men inte alla är stora nog att be om ursäkt!

Vi ses i andra trådar!

Mvh
/Fred
av Jonnybcool
Jag har inte haft tid att ta isär grejerna.... Fundera på om man skulle ta och göra det idag men vet fan inte om tiden räcker till idag heller :P I helgen är jag bortrest dessutom så. Nej det får bli en liten tripp till garaget nu efter lunch och se om jag kan kolla närmare på problemet :)
av Fred
I den här tråden förklarar jag hur jag gör för att få bort en trilskande panelen, kolla inlägg tre.. Följer man Volvos anvisningar kan man slita sig gråhårig innan den släpper.

Mvh
/Fred
av Jonnybcool
Sådär då var det problemet löst :) Märktes skillnad med en gång kan jag säga. Tidigare hade jag tempen på 25-26 grader för att ha en behaglig temperatur i bilen. Nu står den på 21 ;)

Det var ordentligt med damm i fläkten. Här är en bild tagen med sunkig mobilkamera. Man ser till vänster vid fläkten att det sitter en stor klump med damm.

Bild

Det svåraste va att få bort acc panelen men med lite våld gick det. Jag va lite för försiktig till en början men slet lite hårdare och då lossna den. Tog väl ca 15 min att utföra och gjorde susen :)
av Fred
Japp, så där såg det ut runt min fläkt också. Jag plockade isär fläkten och gjorde kliniskt rent och sprayade sensorn med CRC´s "Air Sensor Cleaner". Jag hade egentligen inga problem med temperaturen men när jag ändå hade loss panelen av annan anledning så var jag lite proaktiv! :D
av Jonnybcool
En ny fråga nu då... Nu när det riktigt kallt ute och man ska åka iväg så brukar jag dra på värmen för fullt tills det blir varmt sen sänker jag till runt 20. Men den fortsätter att blåsa på full värme? Gjorde ett litet test igår när jag åkte. Hade värmen på fullt och sänkte sedan till 20. Mycket riktigt fortsatte det att blåsa luft som var betydligt mer än 20 grader. Körde så i en halvtimme och ingen skillnad. Drog sedan ner till kalluft för att se vad som hände. Det börjar blåsa kallt, så det var ju ok. Sen höjde jag ett snäpp till 17 grader för att se vad som hände då. Jo då kom det varmluft, nästan som om man skulle ha på högsta värme kändes det som. Hur kan det komma sig? Tempsensorn som har fått sig ett spratt?
av Tartryffel
Jonnybcool skrev:En ny fråga nu då... Nu när det riktigt kallt ute och man ska åka iväg så brukar jag dra på värmen för fullt tills det blir varmt sen sänker jag till runt 20. Men den fortsätter att blåsa på full värme? Gjorde ett litet test igår när jag åkte. Hade värmen på fullt och sänkte sedan till 20. Mycket riktigt fortsatte det att blåsa luft som var betydligt mer än 20 grader. Körde så i en halvtimme och ingen skillnad. Drog sedan ner till kalluft för att se vad som hände. Det börjar blåsa kallt, så det var ju ok. Sen höjde jag ett snäpp till 17 grader för att se vad som hände då. Jo då kom det varmluft, nästan som om man skulle ha på högsta värme kändes det som. Hur kan det komma sig? Tempsensorn som har fått sig ett spratt?
Så här funkar ECC:n, kan vara bra att känna till:

I ytterlägena, dvs kallaste och varmaste, så är ECC:n inte tempstyrd. Sätter du den på det kallaste (blå läget) så producerar den inte 16 grader i kupén och slutar sedan, utan då producerar den konstant det kallaste den kan. Motsvarande gäller för det röda läget. Där har du varmluftblås tills du vrider ner även om det så blir 40 grader i kupén.

Det ger heller ingen effekt att dra upp värmen manuellt i början. Om du sätter dig i en kall bil och vill ha 20 grader i kupén så går det exakt lika fort att ha reglagen på 20, som att dra upp till rött först och sen dra ner när det börjar bli behaglig temperatur. Det gör bilen själv åt dig och det är ju det som är själva klimatanläggningen.

Din bil agerar som att det är under 17 grader i kupén. Om det verkligen är det, eller om tempsensorn har lagt av, kan dock ingen besvara på distans.
av Jonnybcool
Jo det är ju sant som du säger att man kan lika gärna ha på samma tempen eftersom den då ska värma upp så fort som möjligt till det jag har inställt. Men jag kan ha den på 20 grader och så fortsätter den blåsa riktigt varm luft i 40 min i alla fall.... Måste vara tempsensorn som spökar... Funka ju skitbra precis när jag gjort rent... Va ju inte kallt ute då visserligen men...

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]