Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noodles
Så här ser CO bygeln ut:

Bild
av NCR
Och så här sitter Brodits..

Bild
av dante
schnazzen (eller någon annan): Jag tog mig äntligen tid idag att göra det. Kabelkitet som jag köpte på Bilia var som du säger ett Trion. Glad i hågen och trygg med att jag hade köpt grejor av Bilia som skulle passa precis utan skarvande etc satte jag igång.
Nu till problemet: Kabelkitet har två DIN-hanar, två DIN-honor som är kopplade till en dosa. På min HU-603 med PA200 kopplade jag in den ena DIN-kontakten (grön) som sitter i Trion-dosan. Vidare från Trion-dosan går det sedan två kontakter: en med fyra stift som är för ström och tändning (tror jag), och en phono-kontakt (som till hörlurar). På handsfree-enheten (HCB-700) kopplade jag in strömkontakten, men phono-kontakten finns det inte någon plats för. Det finns en sådan på enheten men där ska micken sitta. Högtalarutgången på handsfreen ser helt annorlunda ut. Har jag fått fel kabelkit? Eller ska man göra på något annat sätt?
Nu har jag nästan hela mittkonsolen demonterad + lite annat. Jag skulle därför vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig.

/D[/img][/code]
av schnazzen
Hejsan!

Ja, här kan det vara lite pyssel.
Mikrofonen (flat kontakt med 3 stift har jag för mig) kopplar du givetvis direkt till HCA-enheten.

Men kontakten till högtalaren på HCA-enheten har 4 stift har jag för mig. Varav 2 är byglade.

Om du köpt rätt Trion-adapter så har du en 3,5 mm teleplugg som går in i muteboxen. Samt en kort sladdstump på 10 cm ungefär med en SonyEricsson 4-stift kontakt i ena ändan och en 3,5 mm hona i andra ändan. Dessa ska givetvis kopplas ihopa.

Anledningen att du får en sådan liten stump att koppla in själv är att muteboxen passar både till Nokia och Sonyericsson ahndsfree. Det är bara denna lilla slappstump man bytar.

Det är svårt att förklara.....hoppas de hjälpte lite, annars får jag ta fram min kreativa sida o försöka rita upp en bild ;-)
av dante
Tjena!

Tack för svaret! Jag förstår precis tror jag...
Problemet är då att jag saknar den där sladdstumpen som du pratar om. Undrar om jag har fått fel eller om det helt enkelt saknades i det paketet som jag fick? Mikrofonen har för övrigt teleplugg.
Jag har faktiskt en fråga till: I kabelkitet var det ju två DIN-hanar. En grön o en grå. På stereon har jag två sådana ingångar men bara en används. Ska jag bara låta den gråa hänga där? eller ska den kopplas in i den från början tomma ingången på stereon?

/D
av schnazzen
Hejsan!

Okey, så du saknar den lilla biten.
Du kan faktiskt göra en liten fuling här om du vill.
Klipp av proppen som kommer från muteboxen (alltså 3,5 mm telepluggs-hanen).......ta sedan högtalaren som följde med HF-kitet och klipp av högtalaren. Skarva sedan ihopa dessa. Det funkar lika bra, dock inte lika snyggt....men de e inte så ofta man kollar bakom intrumentpanelen :-).
Denna kabel är till för att du ska få ut ljudet är din vänstra dörrhögtalare.

Ang ge 2 grå och de 2 gröna kontakterna.
Antingen har du en HU-803 i din bil, eller så har du en väldigt ny bil. På de nya sitter det nämligen alltid en förstärkare under din passagerarstol. Det är därför den grå kontakten bak på stereon är tom. Bara den gröna används. Men....... om du sticker in näven i hålet där stereon suttit och känner in till vänster så känne du att där ligger ett knippe med kablar. Dra ut den och koppla in den grå "y-kabeln" till muteboxen. Volvo gör nämligen så att de drar kablar från alla högtalare fram till mittkonsolen, sen drar de kablar från mittkonsolen ner till passagerarsätet o sedan tebax igen...(ja..klumpigt system) Leta som sagt där....oftast brukar de tejpa fast skumgummi runt kontaktdonen för att de inte ska skramla. Du kommer att känna igen kontakterna. Koppla INGENTING i den grå kontakten bak på stereon för då kommer det att bli pankaka av allting....

Förresten...muteboxen är perfekt att placera på det stället där dessa grå kontakter är intryckta. Så när du stoppar in allting igen, stoppa in kablar + mutebox i hålet till vänster....dra sedan ner sladdarna till HF-enheten till pedalerna.

Hej hopp! :-)
av dante
Tack igen schnazzen! Det är en V70 -04 med HU-603 och extra förstärkare som jag har.
Menar du att om jag kopplar in den gråa kontakten från muteboxen till y-kontakten så får jag ut ljudet i alla högtalare?
av schnazzen
ahhh...då förstår jag

Nej, om du tar en skruvmejsel o bryter upp locket på muteboxen så förstår du hur det fungerar.
Du har 4 högtalare i din bil.
I muteboxen finns 4 relä. När det ringer drar reläna och alla högtalare kopplas bort. Ett utav reläna är en switch och gör att du hör motparten i ditt samtal ur högtalaren som du har vid dina fötter. När samtalet är över släpper reläna igen och alla högtalare kopplas på.

Det grå uttaget som du har bak på stereon är till högtalare. Du har juh en förstärkare i din stereoapparat också (4x25W eller nåt sånt)....men denna används inte när du har en extra förstärkare under stolen. Det är därför volvo drar kablarna till mittkonsolen eftersom de flesta kör på förstärkaren som finns i stereon. Så det du ska leta upp är den klump med en grå hona och en hane som finns där vid stereon. Sära på dessa. Koppla in muteboxen emellan....koppla sedan ihopa igen.

Alltså grön hona/hane på muteboxen kopplas in mellan grön hane/hona som sitter bak på stereon.

Grå hane/hona på muteboxen kopplas in emellan grå hane/hona som du finner någonstans där bak förmodligen inlindat i skumgummi.

Grå kontakt bak på stereon ger du attans i att pilla på! :wink:
av NCR
schnazzen skrev:Du har 4 högtalare i din bil.
Alla V70 (iaf 04:orna) har minimum sex högtalare.
av schnazzen
Där har du FEL!!!!!
Performance t.ex.....en högtalare i var dörr (4st) samt en diskant i var dörr, samt längst bak en i var stolpe.

Har du Premium Har du 2 högtalare i var framdörr......1 i var bakdörr, en i instrumentbrädan.
Samt en diskant i varje dörr samt 2 där bak.

Volvos subwoofer finns som tillval......till performance och premiumpaketen.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]