NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:
Psyko skrev:
erc skrev:
I exempelvis TopGear nämns ingenting om att det sitter en Volvomotor i Focus RS. I Teknikens Värld var det en av de första sakerna som nämndes om samma bil.
I TopGear som var i veckan sa Jeremy att det var en Volvomotor i RS !
Den har ju modifierats en del men av vem vet jag inte.
den motorn är inte modiferad, det är en vanligt 2,5t
Det är mycket riktigt en Volvofemma, men med annorlunda kammar, grenrör, kolvar och turbo som skall vara unika för Forden. Så någon "vanlig 2.5T" är det inte rakt av..

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
insug & avgassystem samt mappning är alltid unika för just den bil man monterar in motorn i.

men jag tror allt annat är en helt vanlig 2,5 t
det är billigaste sätet att göra det på & det finns ingen anledning att göra det på något annat vis.

insuget är ju lite roligt, man har en extra kanal upp till planim, bara för att få in mer insugsljud in i cupen.
Användarvisningsbild
av Funk
Kollar man på engelska forum så specas det att det handlar om betydligt större modifieringar än bara en mappning. På ett par ställen påstås det att även vevstakarna skall vara annorlunda, men de flesta forumen listar det jag skrivit ovan.

Den gamla Focus ST däremot hade en ganska omodifierad variant av Volvos femma..

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
Funk skrev:Kollar man på engelska forum så specas det att det handlar om betydligt större modifieringar än bara en mappning. På ett par ställen påstås det att även vevstakarna skall vara annorlunda, men de flesta forumen listar det jag skrivit ovan.

Den gamla Focus ST däremot hade en ganska omodifierad variant av Volvos femma..

/Thomas

det var ST jag tänkte på :oops:
av viktore
Som sagt, så är RS motorn i princip en S60R motor i RNC mått.

RNC är det interna namnet på T5 motorn som används i bl a s40 t5 och Focus ST.
RS motorn har samma interna delar som S60/V70R motorn. Sen är lite anpassat för RNC så att motorn ska få plats i Focusen(bl a insug), några yttre komponenter är modellunika såsom turbo och intercooler.
Användarvisningsbild
av Jensen
I senaste Teknikens Värld så testar man just Focusen, där
står det lite mer om vad man ändrat från Volvos raka 5:a på 2,5liter.

Från TV
"Ford har trimmat Volvomotorn till 300Hk, i jobbet ingår nya kamaxlar
omarbetat insug och topplock samt större turbo"
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]