Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

nej, det kan det inte bli, o om det blir det kan man inte få såna fel (det är en av sakerna som är bra med datakomunikation, men kan inte få samma sort fel som med "hård dragna el kablar"
isak skrev:är det inte mycket onödigt i P2 bilarna? har läst tråden, verkar vara onödigt mycket som styr varandra, det sista att värmarens kontaktstycke ska behöva ställa till så mycket konstigheter? körde själv förra senvintern utan värmare en tid.för att få fram delar. hur mycket bugg har det blivit i mina styrboxar efter den manövern? har ialafall inte märkt något. häller med dig diselkraft! har inte gjort något om kablaget varit 1 meter längre, finns buntband till såna operatoner.
god forts- alla forumanv-.
isak
Isak 1 M längre kabel där och säkert någon annan som vill ha lite mer kabel någon annanstans , det blir snart längder på det , Det kostar pengar , det vill ingen biltillverkare lägga ut i onödan.
CarMan skrev:För en utomstående som inte arbetatr i systemen, kan det säkert verka rörigt, jag tycker det är många bra funktioner o hade lätt kunna svälja några till.

värmaren har inte funktion som gör att den ska styra belysningen o kan därför inte i sig göra nått. men om det är ergat i dess kontaktstycke, så kan det ju bli ala möjliga backströmmar in i andra system !
Tokgammal tråd men jag snubblade in på den i lite felsöknings syfte här och blev tvungen att få korrigera lite! dock i all välmening...

CPM och LSM delar samma anslutning (LIN-bus förövrigt) in till CEM och kan därför störa varandras funktion om det kommer in i fukt i kontaktstycken m.m.

CPM=bränslevärmare
LSM=ljuspanelen
Var det inte tidiga V50 som fick alla möjliga lustiga elfel då det läckte in vatten i något kontaktstycke? Typ så att handskfacksluckan öppnades och cd-spelaren spottade ut skivan ner när man skulle blinka vänster. Okej inte riktigt, men nästan.

Canbus kan orsaka alla möjliga lustiga fel.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]