Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
olson skrev:Eller tänd bara dimljusen tillsammans med halvljus. Ett enklare sätt att blända !
Ännu enklare är att köra på helljus och ge fan i att blända av, för du bländas ju bara om den mötande tittar rakt in i dina strålkastare. Det har jag fått lära mig på denna tråden.
av olson
flyvert skrev:
olson skrev:Eller tänd bara dimljusen tillsammans med halvljus. Ett enklare sätt att blända !
Ett korrekt inställt dimljus bländar heller inte (har själv slokörad fått åka hem från besiktningen med en "tvåa" på dimljusbilden och ta en ombesiktning)!
Dimljuset skall i princip vara inställt lägre än halvljuset. Men byter man lamptyp (ex. från halogen -> xenon) kan ljusbilden förändras o ljus "läcker" dit det inte var tänkt.

Anledningen till att dimljus inte får användas i kombination med halvljus är väl att lagen föreskriver att det får max finnas två ljuspunkter med en effekt överstigande 25W framtill (eller något liknande). Lagstiftarens tanke var väl att det skall vara så enkelt som möjligt att identifiera vad för slags fordon man möter (cykel, MC, bil, lastbil, släpvagn, flygplan, etc.)

Har man 2x55W halvljus och spär på med 2x55W dimljus fördubblas den mängd ljus man sänder ut... och tillräckligt med ljus kan ju som bekant anses vara bländande...
Jaha, då inbillar jag väl mig bara att jag blir bländad då, men jag upplever det som jobbigt iaf. Korrekt inställt lr inte

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]