Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Hmm, känner mig lite dum nu. Har tagit bort fördelaren, där ser jag tydligt 2 röda spår, som just nu står i linje.
Tagit bort kamlägesgivaren, där ser jag bara ett rött spår, ser inte det motsvarande. Ska jag lossa bulten i centrum bakom givaren för att se det?
Tänkte börja med att se om båda kammarna står lika.
av magnus.
Haha, fattar vad du menar nu. Trodde de röda klistret i delningen var nån sorts markering :oops:
Nu ska jag bara lyckas få runt motorn o kika.

Kammarna stog precis som på bilden, men märkena på kamdreven strunta jag i och veven ser man ju inte på utan o ta av remskivan o innerskärm osv.
Verkar iaf vara riktigt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta kamremskåpan, det är ju bara en skruv. Då går det att se märket uppifrån. Lite svårt att se om man inte vet hur det ska vara, om nån som läser tråden har en bild vore det bra...
Det kan ju vara så att remmen har hoppat en kugg på veven, då står kamaxlarna rätt i förhållande till varandra, men inte mot vevaxeln.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ok, du hittade märket på blocket iaf. Ibland, men inte på alla är det ett par små märken på toppen på två kuggar, det är kuggluckan mellan som gäller. Sen är det ett tydligare märke som sitter ut mot remskivan, men man kan inte riktigt se båda märkena samtidigt utan man får "byta synvinkel" och följa kuggluckan.
av magnus.
Ok, tack för svaret, får kika mer imorn.
När kammarna stog som på bilden du hade, var märket på blocket precis mitt emellan 2 kuggar på kamdrevet.
Om jag förstog dig rätt så bör det vara så?
Blev lite fundersam när märket inte var mitt för en kugg.
av magnus.
Ah, tackar!
Ska jag kika direkt.
Har hunnit med att byta båda styrboxarna och tomgångsmotor idag, ingen skillnad.
Funderarde på en grej, har som sagt felkod, Lmm ingen signal, men när jag sliter ur kontakten till Lmm dör motorn direkt?? skumt!

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]