Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Du beskriver fortfarande en situation som inte existerar, det är det jag vänder mig emot. Svara istället på frågan: Vilken situation är det som kan uppstå som gör att du inte kan räddas på grund av laminerade rutor?

Sluta jämför med airbags för det är inte relevant.
??? Vilken situation är det som inte existerar??

Om jag inte ser fel har jag tre exempel i min tidigare post

förklara gärna varför du inte anser detta vara potentiella situationer

jämförelsen med airbag har jag endast med för att åskådliggöra det skeva i ditt argument med hur ofta man krockar så att det behövs
och i detta sammanhang anser jag det vara högst relevant
Du får gärna peka på den situationen. Är det din dikeskörning du syftar på? Eller att räddningstjänsten inte kommer in i hybridbilar ?:-/
såg att nån nämde att det var en nackdel att ha laminerat när man krockar. mend et är fel.
du ska ha laínerat om du krockar, då slipper du & pasagerarna få ansikter fult med glas !!!

när det gäller att komma in i bilen så är den knstruerad så att det går att öppna dörarna även om bilen är krockad, det handlar bara om hur mycke vold som behövs.
se så går räddnings tjänsten aldrig in o ut genom bilens rutor !!! man andvänder dörarna elle tar av taket...

vi hade tjuvar på jobbet för några veckor sen dom skruva av hjulen på en V70II i bilen låg en omgång vinterhul som man okså försökte ta, men då bilen hade laminerat glas så kom dom inte in i blen (dock vart ju rutorna förstörda...)
Ja, vid en krock är det nog ingen nackdel med laminerade rutor. Men om man plurrar med bilen så vete f-n. Är inte säker på att man orkar öppna dörren, en bil sjunker fort. Jag var jäkligt tveksam till att välja laminerat till min nya bil just pga säkerhetsskäl, men de CarMans argument nämner sa även min åf och då slog jag till på hgv-paketet.
du orkar absolut inte att öppna bildören undertiden bilen sjunker, men det går bra när hela bilen är vatten fyld.
om du inte har laminerade rutor, så kan du inte slå sönder dom heller om du inte har en buss hamare eller dyrligt ! har du det idag?
andreas_lofgren skrev:Fördelarna överväger ändå. Hur ofta krockar du?

Med tanke på att räddningstjänsten utan problem kan klippa av taket på en bil så undrar jag lite stilla varför de nödvändigtvis skulle behöva gå in genom rutorna?

Har också laminerade sidorutor och kommer aldrig att gå i närheten av en Volvo utan. Ljudnivå skillnaden är enorm.
Jag ser ändå en nackdel med laminerade rutor och det kan du även fråga bärgningskåren om. Det händer ibland att bilar går i baklås / ( låses omedvetet ) och då ibland även med småbarn och husdjur instängda i bilen. Ofta är det den mänskliga faktorn som är orsaken och nyckeln ligger ofta inlåst i bilen. Då bärgarna inte hinner ut till den låsta bilen på en bra stund kan man då behöva panga rutan för att få ut sitt barn / husdjur och med laminerade rutor så stöter du på patrull ifall du inte har verktyg med dig. Men visst är laminerade rutor ett väldigt bra tillbehör för dem som prioriterar en tystare och inbrottssäkrare bil.
XCThord skrev:Laminerade rutor på Volvo är grymt prisvärt faktiskt!

Snackade med en taxichaffis tidigare som sa att alla deras nya V70:or kommer med lam. rutor. Tydligen är de näst intill oförstörbara även om man står med en slägga och försöker ta sig in :wink:
Jag har jobbat som bilglasnisse för ett par år sen. Fick åka ut och skulle hjälpa en taxichaffis som låst in såna nycklar i bilen, lång histora kort. Han behövde ta sig in i bilen NU och kunde inte vänta. Det var redan säkerställt att han var ren rätta ägaren och allt det där, mitt uppdrag var i princip bara att slå ut rutan och därefter sätta i en plexiglasruta, som han kunde köra med tills det att vi kunde byta åt honom.

Han fick välja ruta, han tog vänster-bakdörr. Kommer inte ihåg varför, men han hade nån bra anledning till varför det skulle vara just den.
Började med att tejpa hela rutan för att det inte skulle hamna glasbitar i hela bilen. Tog ett steg tillbaka och drämde till ALLT VAD JAG HADE med en kulhammare.

Både han och jag bara titade på varandra. Inte en repa.

Man brukar märka dom här rutorna med en liten överkryssad hammare längst ner för att man ska se att det är laminerat.. Men det fanns ingen sån symbol här.

Var bara tvungen att berätta den här lilla anekdoten.. Hurvida det är tystare att åka runt med sånna här rutor har jag ingen aning om..

/Ticken
jo det är tystare att ha laminerade rutor
vist går bilar i baklås, men det är extremt ovanligt, o när det händer så är det oftast en låskista som struler, inte alla bilens låskistor.

att låsa in en bilnycke är inte enkelt med dagensbilar, så det behöver man inte vara orolig för.

sen så har ju de fläsra volvo asistans idag, så det är bara att ringa så bergar dom bilen & du får en hyrbil, bra mycke smartare än att själv betala en ruta & saneringen (det är ett rent skitgör att få bort allt glas)
jag har jobbat i branchen i 15 år, o aldrig har jag behövt panga en ruta för att komma in i en bil (kan inte ens komma på att jag fått in nån bil där ägaren gjort det heller)

enda argumentet för att köpa härdat glas är att det är biligare...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Volvo V50 "Mr White"

Ja sådan ska man ju ha 👍

Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.