Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av swemax
Hade 3 st alfa xenon på förrförra bilen och jag saknade aldrig ljus
utom vid möte
när extraljusen är så kraftiga blir kontrasten nästan för stor
kan bara hålla med om stenskottsskydden helt suveräna
Användarvisningsbild
av Bosa
Får ursäkta om jag hamnar lite OT nu iom att jag står och väljer mellan Navigator och NBB 225 fast 50-watts xenonkonverterade, alltså inte originalxenon. Lite beroende på vem man pratar med så är den ena bättre än den andra vilket får mig att tro att de är likvärdiga?

Designmässigt så får anser jag att Navigatorn är bra mycket snyggare än NBB:n. Till NBB så finns det tydligen ett genomskinligt plastskydd som håller lysena fräscha, å andra sidan så kan man ju smacka på stenskottsfilm på Navigatorn. Har haft den filmen förut och inte behövt byta någon insats alls trots 15 mil om dagen på vägar där det grusas så vad gäller stenskott är det hugget som stucket.

Jag är i grund och botten ute efter mest ljus för pengarna, skiljer 400 spänn mellan dessa två så pengarna är inte avgörande utan ljuset får avgöra och är de likvärdiga så får designen i sista hand stå för beslutet till navigatorns fördel. Är de likvärdiga eller är den ena bättre, gärna med konkret erfarenhet. Nån hade bägge och såg ingen skillnad, fler som stödjer den slutsatsen?

Edit: Det gäller tre lysen med två fjärr och ett pencil, alla med 4300 kelvin.
Användarvisningsbild
av Bosa
Bosa skrev:Får ursäkta om jag hamnar lite OT nu iom att jag står och väljer mellan Navigator och NBB 225 fast 50-watts xenonkonverterade, alltså inte originalxenon. Lite beroende på vem man pratar med så är den ena bättre än den andra vilket får mig att tro att de är likvärdiga?

Designmässigt så får anser jag att Navigatorn är bra mycket snyggare än NBB:n. Till NBB så finns det tydligen ett genomskinligt plastskydd som håller lysena fräscha, å andra sidan så kan man ju smacka på stenskottsfilm på Navigatorn. Har haft den filmen förut och inte behövt byta någon insats alls trots 15 mil om dagen på vägar där det grusas så vad gäller stenskott är det hugget som stucket.

Jag är i grund och botten ute efter mest ljus för pengarna, skiljer 400 spänn mellan dessa två så pengarna är inte avgörande utan ljuset får avgöra och är de likvärdiga så får designen i sista hand stå för beslutet till navigatorns fördel. Är de likvärdiga eller är den ena bättre, gärna med konkret erfarenhet. Nån hade bägge och såg ingen skillnad, fler som stödjer den slutsatsen?

Edit: Det gäller tre lysen med två fjärr och ett pencil, alla med 4300 kelvin.
Svarar mig själv, har läst AMS ljustest där de även testade xenonkonverterade Navigator och NBB 225, dock med 70 watts-kit från xenonkungen och inte 50 watt men man får ju en hint om ljusbilden iaf. Verkar som om NBB har lite vassare ljusbild, inte mycket men lite bättre för både bredd och längd. Ingen är iofs i närheten av Navigator Xenon original vad gäller bredd nära bilen men då kostar de lite mer också.

Så bättre lyse samt kanske lite mindre stöldbegärliga (de är ju inga skönheter :D) gör att mitt val faller på 3 x NBB 225 (2 fjärr, 1 pencil) med 50 watts 4300k xenonkonvertering, som ett extra plus är de även lättare. :)
av swemax
Personligen tycker jag att NBB är snyggare på en personbil men navigator passar bättre på lastbilar och pickisar
Men sen finns det en del andra fördelar med NBB
Plast = inga rostproblem (Dock ingen smäckplast utan jag tycker de känns solida)
Lättare = inte så kinkigt med montaget (med lilla Alfa'n klarade jag mig utan stag)
Tror även att det finns en "rally" insats till 225 som ger en extra bred ljusbild men då får man besöka dem på en mässa eller ringa dem och tjöta lite.

Nu har jag adaptiv cruise så inga extraljus för mig annars hade jag lätt tagit ett par konverterade 225'or
Användarvisningsbild
av Falk
swemax skrev:...Tror även att det finns en "rally" insats till 225 som ger en extra bred ljusbild...
Nå'n som kan bekräfta att så är fallet? Hur mycket bredare än den vanliga?
Blir det tokmycket ljus precis framför bilen? (Det gillar jag inte, vill ha bredden lite längre fram...)
En extrabred och två vanliga kunde vara trevligt kanske...
av swemax
snoddasD5 skrev:taget från NBB och Bosch hemsidor Nbb 225 1Lux 1100meter Navigator 1Lux 1150Meter
snoddasD5 skrev:hur får man navigator och rosta dom är ju rostfria?? sen säger ni plast är bättre vilket skit när det är kallt å isigt.
Du gillar verkligen Navigator va :)
beroende på kvalitet kan även rostfritt rosta :(
och plasten... Är ju en smaksak men jag tyckte inte att det var skit när det var kallt och isigt.

Vad gäller kastlängd så beror det väl på hur man mäter eftersom AMS mätte längre 1lux på 225.
Personligen är jag mer intresserad av intervallet 50-500 meter och ljusbilden där
vill man lysa långt är det väl bara att montera 2-4 pencil beam, köpa en luxmeter, hitta lämplig raksträcka, hitta någon som är villig att hjälpa till med att stå med luxmätaren på 1 km avstånd och meddela när du hittar sweetspot :wink:

skämt åsido, vi pratar förmodligen om de bästa ljusen i överkomlig prisklass och
de har olika egenskaper som passar olika behov
dessutom väldigt olika utseende så jag tror inte man kan säga att den eller den är bäst
Användarvisningsbild
av Bosa
snoddasD5 skrev:hur får man navigator och rosta dom är ju rostfria?? sen säger ni plast är bättre vilket skit när det är kallt å isigt.
Är tydligen reflektorerna som kan börja rosta så är inte själva huset, detta enligt en ÅF som använt dem själv och råkat ut för fenomenet. Han gillar dock lysena ändå. :)
På vilket sätt har du upplevt att plast är skit när det är kallt och isigt?
Hade Hella 3000 på förra bilen och var då aldrig något problem med att huset är gjort i plast, var dock glas i glaset. Grannen åker med Lightforce och är inga problem med dem heller trots att glaset är av plast. Är ju skillnad på plast och plast. :)

Jag har iaf beställt nya lysen nu, blev 3 x NBB 225 med 50 watts konvertering, i AMS test så hade NBB lite bredare samt längre ljusbild än Navigatorn så det plus att de var lite billigare fällde avgörandet för min del trots att Navigatorn är bra mycket snyggare.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]