Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Ska bilen in i nästa vecka? vad ska göras då?
av loand
Nu talar de om att bl.a. byta ett motorfäste samt bränsleledningar?! Har tidigare också bytt ett motorfäste samt vibrationsdämpare till motorn utan resultat. Senast testade de ju med uppdaterad mjukvara till den automatiska växellådan, men det blev ännu värre då. Så nu när bilen ska in får de ladda ner mjukvaran jag hade tidigare igen.
av Vfrrr
loand skrev:Nu talar de om att bl.a. byta ett motorfäste samt bränsleledningar?! Har tidigare också bytt ett motorfäste samt vibrationsdämpare till motorn utan resultat. Senast testade de ju med uppdaterad mjukvara till den automatiska växellådan, men det blev ännu värre då. Så nu när bilen ska in får de ladda ner mjukvaran jag hade tidigare igen.

Har det blivit någon förbättring? Jag håller på att bli tokig på surrandet. Det låter nog nästan hela tiden men vid ca 1600 varv skorrar det till ordentligt och det låter mer när jag har ac´n påslagen. Kan det vara värmesköldarna? Hörs bara inne i bilen och bara när man kör.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vfrrr skrev:
loand skrev:Nu talar de om att bl.a. byta ett motorfäste samt bränsleledningar?! Har tidigare också bytt ett motorfäste samt vibrationsdämpare till motorn utan resultat. Senast testade de ju med uppdaterad mjukvara till den automatiska växellådan, men det blev ännu värre då. Så nu när bilen ska in får de ladda ner mjukvaran jag hade tidigare igen.

Har det blivit någon förbättring? Jag håller på att bli tokig på surrandet. Det låter nog nästan hela tiden men vid ca 1600 varv skorrar det till ordentligt och det låter mer när jag har ac´n påslagen. Kan det vara värmesköldarna? Hörs bara inne i bilen och bara när man kör.

Har du haft din bil innte på verksta?
av Selcall
Hej!

Har idag kört 25 mil med släp och min V70 2,4D MY10 har også dette skurr. Det låter värst mellan 1500 og 1600 Rpm og "belastning" på motorn. Det låter som en "burk"... Ljudet påminner lite grand om en japanask bil fra mitten av 80 talet... Slår man av AC blir det stort sett borte. Jag tror at det er noen del i motorn eller skøldar etc som kommer i egensvänging. Ljudet kommer inte ved belstning och 1400 RPM.

Det er litt intressant om det er fler en jag och VFrr som kör 175 hk har detta ljud? Jag vill ta det med verkstan efter en stund..

Mvh

Selcall
Användarvisningsbild
av len
AndS skrev:Kan inte svara på om det är samma problem som vi hade. Speciellt vid segdragning från 1200-1300 varv (och upp emot 1700-1800) så kunde det ibland dyka upp ett vibrerande/skorrande ljud. Och det var intermittent utan logik. Men så plötsligt en dag när det var varmt ute och luftkonditioneringen fick mata kalluft så hitta jag orsaken och vi kunde återskapa den med volvotekniker. När det luftkonditioneringen matade riktigt kall luft så blev det spänningar i instrumentpanelen mot vindrutan som gjorde att det någonstans blev vibrationer och endast då. Ett litet lätt tryck på panelen kring dioden för larmet eller t.ex. trycka med något mellan panelen och vindrutan så försvann det. Det krävdes sedan två verkstadsbesök innan man kunde få bort ljudet med någon form av "mellanlägg".
Men även detta ljudet kunde ligga småvibrerande kring hastigheter kring 90-100. Men hördes mest vid låga farter 50-70 och absolut mest på varvtalen 1200-1700. Över 1700 så tyckte jag att det försvann.
Detta har jag påpekat i 4000 mil några gånger. Som något som satt löst i låga farter, och bara på en grusväg. Efter ett år hittade vi felet av en slump. Det är breda gallret fram på panelen. Jag råkade trycka på dess högra sida och oljudet försvann. Volvo har visst tagit fram ett åtgärdssats. Fixas om 2 veckor på min.
Användarvisningsbild
av CarMan
Audi 5:an var bra på sin tid, men om du skulle köra en idag, så märker du att det hänt lite på 10 år. (framförallt är själva bilen MYCKET tystare, så alla ljud hörs istälet för att dom försvinner i mängen)

Be att få provköra Nya Diesel 5:an med dubbelturbo, när du lämnar in bilen den går på ett helt annat sätt & drar mindre soppa.
jag vet att du inte str över när tjänste bilen byts ut, kanske inte heller kan påverka bilmodel, men provköra kostar inget.
Nu har ju jag inte kört några 500 mil i den, men det lilla jag provat så märker man iella fall en skilnad.
av Vfrrr
Selcall skrev:Hej!

Har idag kört 25 mil med släp och min V70 2,4D MY10 har også dette skurr. Det låter värst mellan 1500 og 1600 Rpm og "belastning" på motorn. Det låter som en "burk"... Ljudet påminner lite grand om en japanask bil fra mitten av 80 talet... Slår man av AC blir det stort sett borte. Jag tror at det er noen del i motorn eller skøldar etc som kommer i egensvänging. Ljudet kommer inte ved belstning och 1400 RPM.

Det er litt intressant om det er fler en jag och VFrr som kör 175 hk har detta ljud? Jag vill ta det med verkstan efter en stund..

Mvh

Selcall

Verkar vara exakt samma ljud som jag har. Har du laminerade rutor? Det kan var så att det är ett vanligt fel men att det bara hörs när man har laminerade rutor? Bilen är ju kusligt tyst med dessa rutor så man uppmärksammar ju varenda missljud.
Panelen är tyst (förutom nåt enstaka knirrljud vid viss varv/belastning) så det kommer förmodligen från motorn.
Bör ju vara nåt med AC-kompressorn?
Senast redigerad av 1 Vfrrr, redigerad totalt 0 gånger.
av Selcall
Har laminerte rutor ja, Det konstiga är att det blir tyst när jag slår av AC. Jag vil se hur AC kompressorn och slangar er montert men det troliga er at jag tar det med verkstaden ved anledning. Ljudet var mer påtagligt med körning och släpvagn. Det kan ju vara att den effect som AC kompressor tar utgör skillnaden og får noe i egensvenging... men det låter lite konstigt. Vfrrr har du pratet med din verkstad? jag vill tro att vi får en løsning på dette...

Selcall :!:
av Vfrrr
Tänkte bara kolla om ni som har detta resonansljud fått dem åtgärdade? Hade min bil på verkstad med felsökning i måndags men de kan inte lokalisera varifrån ljudet kommer. Finns ljudet på alla 175hk dieslar eller bara vissa?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]