Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:
Teemu skrev:sitter Volvo original på sedan bilen var ny och skivorna är slut efter 4 år... tycker inte att det talar speciellt mycket för original med så pass kort livslängd
00 & 01 :or hade belägg som inte uppfylde alla krav!
sen beror det ju på körsett också
inte fabriksmonterade man väl skräp?.. menar.. dom uppfyller väl kraven på en fungerande bil vid leverans inte är väl original som alla andra som kan få fel på saker och ting?.. om så är fallet så..är detta högst graverande..
SUCK !
volvo vill ha en produkt (bromsklods) enligt en viss spec & man anlitar en underlevrantör man haft samarbete med i måna år. nu levererar inte underlevrantören produkten enligt spec & problem uppstår. problemet blir inte löst, så Volvo får byta underöevrantör & vips är problemet löst.
alla minsväll hur mycke skivor som byttes på gammla V70 & 850 runt 00, detta på grund av samma levrantör, nu funkar även desa bilar bra
av Teemu
jaha, då är troligen skivor på väg ifrån grannlandet i öst. Någon som vet om det är bökigt att byta dessa? Några special knep eller verktyg? Gärna så utförligt som möjligt. :)

Trevlig helg!
av Teemu
Ingen som vet något om att byta bromsskivor bak på en V70 -01? Tänkte lite info skadar aldrig innan man ger sig på det...
Användarvisningsbild
av Malcolm x
Om du ska byta så byt bromsar till handbromsen också.Dom brukar rosta sönder så det skadar inte att byta.Annars är allt rätt basic.... typ 240..
Användarvisningsbild
av Malcolm x
Glömde att när du bytar dom så sitter muttern som du spänner eller låssar bromsarna med framme vid handbromsen, dom sitter under plast skyddet runt handbromsen.Sedan under ett vitt plast skydd.
Bra att kolla är också att bromsoken flyter som dom ska.Så att du inte kör sönder dom nya skivorna direkt.Kolla på dom gamla så att dom är sletna på båda sidorna så att en sida inte är rostig.I så fall sitter bromsoken fast.Kolla även att damasken på bromscylindern är hel.Om du tänkt ha bilen i många år så byt om dom är sönder, annars kommer du få problem om ett par år med att bromsarna skrapar i och det låter kasst.
Det var allt jag kunde komma på just nu.
Sorry för stavningen men jag har lite brottom till jobb nu....
av Teemu
tackar för inlägget! :)
av Teemu
Då var bägge bromsskivorna bak och beläggen bytta. Det visade sig att den inre klotsen var helt nedsliten (fanns inte en tillstymmelse utav belägg kvar). Alltså tänkte jag att dom måste ha missat/fuskat med att kontrollera beläggen på servicen 050503. Alltså åkte jag ner till Rejmes och pratade med dom. Kalaset slutade med att jag fick ett tillgodo kvitto på vad belägg och montering skulle ha kostat (1623kr). Och iom att jag köpte delarna på Biltema för ca 850kr så gick jag ju plus på bromsrenoveringen. (BE)

Så det blev så till slut. Ytterligare […]

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]