Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#290112
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Volvo B20, jag tror du är den som sågar V70II mest av alla på detta forum. Högst anmärkningsvärt att du valt att beställa en ny XC70II... Hur som helst är det en sak jag ändå undrar. Anser du att V70N är en bättre bil än V70II? Ja eller nej?
Jag har väntat på nya 205 hästaren för jag tycker de 20 extra hästarna behövs för att kompensera för att V70II har blivit större och kantigare med resultatet att den väger mer och har större luftmotsånd.

Vad är det för konstigt med det, det är ju bara enkel fysik och ingen sågning. Om bilen i övrigt är bättre eller sämre får jag uttala mig om när jag kört några hundra mil, förhoppningsvis gör ju den större och tyngre karossen bilen rymligare och tystare.

När jag bytte sommarbilen i garaget mot en nyare modell, var den nya modellen 270 kg lättare och hade 15% lägre luftmotstånd än den förra modellen, då behövdes det inga extra hästar.

Jag tycker att det är busenkel logik men ni verkar tycka att jag är helt fel ute, fattar inte riktigt varför ?:-/
Då kan man säga att det endast är bränsleförbrukningen, som vanligt, som du stör dig på har blivit högre. Det kan jag hålla med om att det är under all kritik vid modellbyte. Så här tycker jag du är helt RÄTT ute!
Men i övrigt är det inga konstigheter. Bortsett från Mazda är det väl i princip alla modeller som blivit större och tyngre vid modellbyte så jag förstår inte ditt resonemang. Skillnaden är förstås iofs att de blir snålare och inte tvärtom... Sammanfattningsvis så köper du alltså en bil för runt 400K och tycker det är jobbigt att den drar någon dl mer än den gamla....
Förhoppningsvis när du fått din nya bil kommer du uppskatta att den är på alla andra punkter en avsevärt mycket bättre bil. Återkom gärna med dina tankar kring din nya bil efter leverans. Ska bli intressant att höra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#290130
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Volvo B20, jag tror du är den som sågar V70II mest av alla på detta forum. Högst anmärkningsvärt att du valt att beställa en ny XC70II... Hur som helst är det en sak jag ändå undrar. Anser du att V70N är en bättre bil än V70II? Ja eller nej?
Jag har väntat på nya 205 hästaren för jag tycker de 20 extra hästarna behövs för att kompensera för att V70II har blivit större och kantigare med resultatet att den väger mer och har större luftmotsånd.

Vad är det för konstigt med det, det är ju bara enkel fysik och ingen sågning. Om bilen i övrigt är bättre eller sämre får jag uttala mig om när jag kört några hundra mil, förhoppningsvis gör ju den större och tyngre karossen bilen rymligare och tystare.

När jag bytte sommarbilen i garaget mot en nyare modell, var den nya modellen 270 kg lättare och hade 15% lägre luftmotstånd än den förra modellen, då behövdes det inga extra hästar.

Jag tycker att det är busenkel logik men ni verkar tycka att jag är helt fel ute, fattar inte riktigt varför ?:-/
Då kan man säga att det endast är bränsleförbrukningen, som vanligt, som du stör dig på har blivit högre. Det kan jag hålla med om att det är under all kritik vid modellbyte. Så här tycker jag du är helt RÄTT ute!
Men i övrigt är det inga konstigheter. Bortsett från Mazda är det väl i princip alla modeller som blivit större och tyngre vid modellbyte så jag förstår inte ditt resonemang. Skillnaden är förstås iofs att de blir snålare och inte tvärtom... Sammanfattningsvis så köper du alltså en bil för runt 400K och tycker det är jobbigt att den drar någon dl mer än den gamla....
Förhoppningsvis när du fått din nya bil kommer du uppskatta att den är på alla andra punkter en avsevärt mycket bättre bil. Återkom gärna med dina tankar kring din nya bil efter leverans. Ska bli intressant att höra.
Jag kan leverera en första lista redan nu om du vill, jag har inte fått min XC70II men har ju lånat och kört bilmodellen redan.

+Tystare
+Bättre körkänsla i styrning och väghållning, speciellt om det svänger mycket eller i högfart.
+Rymligare
+Snyggare instrumentering
+ Snålare och starkare diesel (hoppas jag stämmer med 205an när jag får den och börjar köra så förbrukningen inte behöver stiga med V70II/XC70II eller prestanda behöver minska)

-Sämre Cv värde (Audi, BMW, Mercedes ha ju lyckat sänka sin Cv värden på sina nya modeller inte höja som volvo gjort, glömde man ta bilen till vindtunneln?)
-Tempmätaren har försvunnit
-Inredningen börjar bli så fyrkantig igen, borta är de runda linjerna (men fyrkantigt är ju toppmode i bilvärdens inredningar (opel,vw,bmw, etc) så det ska väll vara så även om jag får 740 känsla :roll: )
-Hårt Integrerad stereo, (Om några år när man vill montera i en ny stereo så är det 300% kört då man spridit ut knappar och display överallt över instrumenteringen)

Men detta hör inte hemma i denna tråden, har för mig att det finns en speciell tråd om detta. Jag lova rapporterar i den tråden istället så kan vi fortsätta PPC diskussionen här.

Jag kan mycket väl tänka mig att PPCa min bil en dag, och skulle gärna vilja känna hur stor skillanden är mot original. Så om flera med PPC rapporterar i det i denna tråden vore mycket intressant.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]