- ons 20 maj 2009, 09:05
Men i övrigt är det inga konstigheter. Bortsett från Mazda är det väl i princip alla modeller som blivit större och tyngre vid modellbyte så jag förstår inte ditt resonemang. Skillnaden är förstås iofs att de blir snålare och inte tvärtom... Sammanfattningsvis så köper du alltså en bil för runt 400K och tycker det är jobbigt att den drar någon dl mer än den gamla....
Förhoppningsvis när du fått din nya bil kommer du uppskatta att den är på alla andra punkter en avsevärt mycket bättre bil. Återkom gärna med dina tankar kring din nya bil efter leverans. Ska bli intressant att höra.
VolvoB20 skrev:Då kan man säga att det endast är bränsleförbrukningen, som vanligt, som du stör dig på har blivit högre. Det kan jag hålla med om att det är under all kritik vid modellbyte. Så här tycker jag du är helt RÄTT ute!Amli skrev:Volvo B20, jag tror du är den som sågar V70II mest av alla på detta forum. Högst anmärkningsvärt att du valt att beställa en ny XC70II... Hur som helst är det en sak jag ändå undrar. Anser du att V70N är en bättre bil än V70II? Ja eller nej?Jag har väntat på nya 205 hästaren för jag tycker de 20 extra hästarna behövs för att kompensera för att V70II har blivit större och kantigare med resultatet att den väger mer och har större luftmotsånd.
Vad är det för konstigt med det, det är ju bara enkel fysik och ingen sågning. Om bilen i övrigt är bättre eller sämre får jag uttala mig om när jag kört några hundra mil, förhoppningsvis gör ju den större och tyngre karossen bilen rymligare och tystare.
När jag bytte sommarbilen i garaget mot en nyare modell, var den nya modellen 270 kg lättare och hade 15% lägre luftmotstånd än den förra modellen, då behövdes det inga extra hästar.
Jag tycker att det är busenkel logik men ni verkar tycka att jag är helt fel ute, fattar inte riktigt varför ?:-/
Men i övrigt är det inga konstigheter. Bortsett från Mazda är det väl i princip alla modeller som blivit större och tyngre vid modellbyte så jag förstår inte ditt resonemang. Skillnaden är förstås iofs att de blir snålare och inte tvärtom... Sammanfattningsvis så köper du alltså en bil för runt 400K och tycker det är jobbigt att den drar någon dl mer än den gamla....
Förhoppningsvis när du fått din nya bil kommer du uppskatta att den är på alla andra punkter en avsevärt mycket bättre bil. Återkom gärna med dina tankar kring din nya bil efter leverans. Ska bli intressant att höra.