Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roknäs
Och just det. Dom kalibrera aldrig motorn när dom satt dit niten. Det kanske jag ska kosta på mig. Kanske. Eller inte. Det är ju ett litet litet spel på staget. Vet ju inte hur noga det är med inställningarna av staget. Men på volvo sa dom att det bara var och köra utan stag. Så det kanske inte är skit noga. Men det vet nog tex carman eller nån annan riktig meckare. Jag är ju bara hobby meckare och mycke bättre på scania k113...
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan du köra bilen tillfäligt utan stag. men bilen fungerar ju inte som den ska utan staget.

kalibrerar man så kommer motorn inte att gå förlångt, som jag skrev tidigare
Användarvisningsbild
av gooose
Roknäs skrev:
CarMan skrev:jag har inte fått koll på varför den går sönder, men jag inbillarmig att det är viktigt at man kalibrerar efter reprationen, så motorn inte kör längre än till stoppet. på så sett kan det ju inte bli ån påftestning på staget, då spjäller går mycket lätt at manuvrera.

byter man vara grejot, så har man ju inte lagat orsaken till felet, utan bara lagat följdskadan.

dom spjäll jag lagat har alla redan saknat kulan, o ingen av dessa har gått sönder igen, bara en notis från min sida. jag vet inte om det hr nån betydelse.
Oki carman. På min så var en av dom 4:a plast "flärparna" som håller fast kulan borta. På spjällsidan. Sen när volvo hade borrat hål och satt dit niten så gick kulan sönder. Men jag tror stoppet är likadant för jag använde ju volvos hål och dom kan väl inte ha gjort hålen fel eller :D . eller..... Det jag kanske tror händer är väl att muttern gängar upp sig. Jag har ett litet spel på mekanismen. Det får ju inte kärva det minsta. Det var ganska noga med längden på skruven. Inte mycket plats där. Jag tog bara bort kontakten till tempgivaren tror jag det var... Det ska bli spännande och se om(eller hur länge :) ) det håller. Lär ju inte få nån goodwill hjälp med reparation om jag kör flera tusen mil till. Men det är värt ett försök. 3500 spänn är ju tio öl backar juH :D

Åker du till Det Tyska landet så blir det mellan 35-40 lådor och bara än jobbigare att komma över :wink:

Åk och få spjäll motorn kalibrerad Det är när spjäll motorn försöker att trycka spjället förbi sitt ändläge som det kan gå av igen så kalibrerar du din egna lösning så skall den fungera lika bra som ett nytt länkage

Detta tror jag bara kostar 5-6 lådor tyska Öl ;-//

//Goose
Japps. Jag ska fara efter helgen och kalibrera motorn. Annars kommer säkert andra sidan och gå sönder åxå. Men skruven håller än så länge. Så jag är lycklig. ps. Piteå-Tyskland är en jäkla massa pilsner i soppa :D

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge det […]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du även […]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]