Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dodga
Med tänd lampa går ju inte att åka in, men jag tänkte att det kanske går att montera ett effektmotstånd istället för uppvärmningen så slocknar lampan.
Eller kanske bygla miljölampan ihop med oljetrycket eller generatorn så den slocknar, bara som tillfällig lösning givetvis.
Utbudet av besikningstider är ju inte direkt det bästa :(
Användarvisningsbild
av emwtur
Dodga skrev:Utbudet av besikningstider är ju inte direkt det bästa :(
Huh ?

Jag har dom sista åren alltid gått in på bilprovningen.se vid sju-tiden på morgonen.
har ALLTID fått en tid samma dag !
( gjorde det senast IDAG ) !

/emwtur
av *pettson*
Jag vet inte om du hänger med på att detaljen faktiskt gör någonting? Lambdasonden reglerar syremängden i avgaserna.
Vad som sker när miljölampan tänds är att lamdasonden stängs av, den fortsätter alltså INTE att jobba för att systemet värms upp senare. Har du tur så går avgasvärdena igenom på nödprogrammet, men är allt som vanligt (nyare bilar är lite annorlunda) så blir värdena för höga och du har inte vunnit ett endaste dugg förutom en ombesikning med att lägga ned en massa jobb på att släcka lampan. Och.. ombesiktning får du ju med tänd lampa också.
Även om du sätter ett motstånd så systemet tystnar av den anledninge och kör bilen varm så är det inte säkert att lambdan reglerar korrekt då motståndet ska hålla temperaturen uppe i sonden. med andra ord du kan få felkod på felreglering istället. Hursomhelst så, om sondens temperatur sänks så blir mätvärdet fel och därmed avgasvärdena iallafall.
Så varför är det så extremt bråttom att besiktiga utan rätt delar?

Som emwtur säger.. går man upp på morgonen är det gott om tider varenda dag i varenda stad.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]