Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
FSS skrev: Liten tanke... eftersom det har läckt i slangen bak och vi har bytt båda bakoken, BÖR jag lufta främmre bromsarna också?
Har inte koll på ifall det är separata kretsar vänster/höger, fram/bak. Men generellt sett så kan du väl ligga lågt ifall du inte har det typiska symptomet: bromsen tar högre för varje gång du trampar på den (pumpar).
Användarvisningsbild
av emwtur
FSS skrev:emwtur: Tycker du 200 för en bromsslang är överprisatt hos mekonomen? Eller ska man gnälla och hitta någon på nätet för 100kr och beställa?
Liten tanke... eftersom det har läckt i slangen bak och vi har bytt båda bakoken, BÖR jag lufta främmre bromsarna också?
Sedan så undrar jag om det är svårt att byta dom 20cm slang som är efter bromsröret vä-bak till oket, att sätta fast slangen i oket har jag ju gjort med den trasiga, men i andra änden, i röret, är detta svårt? Vad bör man tänka på?
Tackar ännu en gång för all hjälp :) Slänger väl upp en bild på bilen snart :)
Jag har ingen uppfattning om priset är dyrt - det beror i slutändan på hur mycket man behöver delen !
- på en firma som alltid har alla delar jag behöver hemma, kan jag tänka mig att betala extra.
- måste dom beställa - då kan jag lika gärna leta på nätet själv.
( kl 23 en söndag - och man har besiktningstid måndag 0700 - då kan man betala mycket för en skruv )

Jag skrev i ett tidigare inlägg att man alltid skall trycka ner bromspedalen och låsa den innan man tar loss ok eller slangar - det är bla för att undvika att luft sprider sig mellan kretsarna - hade du pedalen nere - och såg till att behållaren inte blev tom ( vilket den inte kan med pedalen nere ) så finns det oftast ingen orsak att lufta någon annanstans än där du "mekat" - men i slutändan märker du ju om bromsen "sviktar" !

Lossa slangar från bromsrör ?
Ja det kan vara jävligt ! - har varit med om att man får byta röret också - många gånger.
det finns special verktyg som ser ut som en ringnyckel med ett "hål" så man kan föra den över röret
viktigast är att se till att röret inte viker sig om man måste ta i - då är röret kört.
och som Sparkz skrev tidigare - ett verktyg så man kan kona om bromsröret är aldrig fel !

/emwtur
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har man tillgång till värme så är det inte fel om du ska ge dig på och lossa bromsrör.
Jag brukar inte ens försöka mig på att byta bromsslang om jag inte har tillgång till en bromsrörskonare och rör.
Användarvisningsbild
av emwtur
emwtur skrev: Lossa slangar från bromsrör ?
Ja det kan vara jävligt ! - har varit med om att man får byta röret också - många gånger.
det finns special verktyg som ser ut som en ringnyckel med ett "hål" så man kan föra den över röret

/emwtur
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80267
Verktyg som kan vara bra att ha så kanske man kan rädda röret !
(Jag hittade igen på mekonomens hemsida - men dom har säkert sådana ringnycklar !)

sen kan det ju vara ett bra tips att lossa slangen från oket först - även om man måste lossa oket först.

/emwtur
av FSS
Såklart kände jag till om tippset att köra pedalen i botten när man tog bort slangen.
Satte ett rör på bromspedalen och körde den under förarsätet så den var i botten och inte en droppe olja spilldes vid okbyte :)
Lufta om är ju bra att göra endå.
Nu har jag ingen tillgång till sådan gasbrännare eller vad det kallas... vet att jag ev. hade behövt en sådan idag när vi skulle försöka få bort det hemskaste oket av dom alla... det löste sig efter mycket krabb.
Jag ska till mekonomen imorgon vid 11, jag köper med mig en sådan slang.
emwtur: hur kan man rädda bromsröret med den nycklen?
Slangen lossar jag från oket först japp.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Du får bättre tag om nippeln och riskerar inte att dra den rund så lätt som med en vanlig blocknyckel.
Men även om du använder en öppen ringnyckel så se till att du kan fixa ett nytt bromsrör ifall det skulle skita sig ändå.
av FSS
Fluffen skrev:Du får bättre tag om nippeln och riskerar inte att dra den rund så lätt som med en vanlig blocknyckel.
Men även om du använder en öppen ringnyckel så se till att du kan fixa ett nytt bromsrör ifall det skulle skita sig ändå.
Nytt bromsrör hela vägen ifrån huvudcyllen :| ?!
Usch får väl mardrömmar om detta nu inatt.
Användarvisningsbild
av emwtur
FSS skrev:Såklart kände jag till om tippset att köra pedalen i botten när man tog bort slangen.
man behöver bara trycka ner pedalen några centimeter - det första som händer när kolven rör sig i huvudcylindern är att förbindelsen till vätskebehållaren stängs. och det är ju egentligen det man är ute efter !

i övrigt håller jag med "Fluffen" helt !
ta med dig ett bromsrör från butiken - absolut , om dom har det i färdig längd.
- måste dom göra det åt dig i butiken så får du antagligen inte lämna tillbaka det
- men det beror ju på priset på röret , och skicket på det röret som sitter på bilen.

försök att skruva så lite som möjligt på grejorna som skall sitta kvar - bättre att snurra på slangen än att vrida på muttern på röret - mer än att bara lossa muttern .
/emwtur
av FSS
Tjena!
Bromsslangen bytt, inga problem :)
Fick den tom. gratis + verktyget gratis på mekonomen eftersom jag hade några månaders nya audi delar jag köppte där (innan jag smällde med fanskapet) så det gick att byta in.
Imorgon ska den besiktigas... usch... är livrädd att den ska kugga...
Den drar fortfarande lite åt höger när man bromsar hårt... är väl något av framoken som håller på att ge sig.
Hur gnälliga är SBP på detta? Pallar inte mer utgifter, lär väl bli byte fram för 1400:- också... blir tokig på bilen snart.
Lite råd kan ni gärna ge mig om vad ja ska göra på bilen för att sbp ska bli så lite sura som möjligt. Typ lite småknep för att klia dom på hakan.
Har det någon betydelse om tex. 2 av mina bästa polare följer med in när den besiktigas?
MVH
Användarvisningsbild
av sidhabo
FSS skrev: Har det någon betydelse om tex. 2 av mina bästa polare följer med in när den besiktigas?
MVH
He, he ... om du ska finlira med detta .... Åk dit ensam.
Senast redigerad av 1 sidhabo, redigerad totalt 0 gånger.

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]