Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Han har ju varken symtom eller felkoder som ett trasigt spjällhus bruker ge, så därför gissar jag att det inte är spjällhuset (jätte vanligt att alla byter spjälhus så fort nått krånglar)

utan att kolat vad felkodera betyder så är vil jag inte gissa, o säker kan man inte vara fören man kolat på bilen själv
av pulver78
Kan jag lämna bilen till någon som kan fixa detta eller är det bara att köra den åt skogen?
Blir så ruskigt trött på att Bilia ska Ockra och man hört 150 fall av att på volvo bytte de bara grej efter grej och då kändes det som att det kan jag göra själv fram tills nu då..

Har en polares s60 2,4t på jobbet med samma motor i, funderar på att låna grejor från den o prova med,, men rädd att något i min bil ska paja hans delar oxå,,

kan man på något sätt undvika att lämna in den så är jag lycklig över det,
Vi har totalt tomt i plånboken nu efter jul och alla försök,

Dessutom så sa de på bilia att Med de felkoderna jag har så tar det MKT lång tid med felsökning för dom..

Börjar kännas hopplöst nu:(
Användarvisningsbild
av CarMan
vet man intte alls nånnt, så är det oftast bra mycke billigare att lämna in bilen är att bara byta grejor !
Användarvisningsbild
av CarMan
sen har du säkert hört massa röverhistorier, o en o annan är kanske san.
men om man har ett tydligt fel såm du har så är det oftast mycke enkalt at hitta det, har man desutom felkoder som direkt återkommer så som du har så borde det gå att fast ställa felet fort.

det är när olk har typ små ryckningar i bilen en gång i månan som det är svårt att hitta ett fel, specielt om bilen int sätter felkoder, o det är väll sånna historier som du hört om, eller hört nån som hör att hans komis pappa (gaska förvrängd storre efter ett tag)
av pulver78
HEJ NYA BUD..
HAR JUST VARIT NER OCH MÄTT AVGASERNA:

Co halt Tomgång = 3.085
Co2 Tomgång = 12.10
O2 Tomgång = 2.12 (Sista ljuddämparen sitter lite löst i skarven)
Hc Tomgång = 74
Lambda Tomgång = 1.001

VID 2500 VARV ÄR AVGASVÄRDENA FÖLJANDE:

Co halt 2500rpm = 0.967
Co2 2500rpm = 14.36
O2 2500rpm = 0,45
Hc 2500 rpm = 35
Lambda 2500rpm = 0.990

Jag förstår så mycket som att co halten är alldeles för hög iaf på tomgång,
Syret ä nog högt för jag har ett rostfritt 3" men det läcker i en skruvskarv vid sista burken.
Lambdavärdet är väl aningen lågt?
av Tartryffel
Jag kollade ett besiktningsprotokoll från min bil (S60 -04).

CO-gränsvärdet är 0.5 på tomgång och 0.3 vid 2500 rpm. (0 på båda för mig)
HC-gränsen är 100 (006 för mig)
Lambda 0.96-1.04. (1.00 för mig)

Så nånting är nog rejält fel på din bil.
av pulver78
Ja då har du en ren bil,,
Jag har just varit och provkört en polares xc70 med samma motor som i min, den har felkod på misständning och gasspjällhus, och den gick då BRA mycket sämre än min bil...
Så faktiskt är jag inne på samma linje som"CARMAN" att spjällhuset har en egen felkod,

Det är retligt att man vet att den RÄTT va det det är vid ett enstaka tillfälle går bra vid gaspådrag,
Användarvisningsbild
av camaro69
Spjällhuset ska/brukar sätta felkod. Men ibland kommer det inte någon felkod lik förbannat.
Jag är helt övertygad om att spjällhuset spökar för dig.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Har du kollat vilken färg det är på etiketten under spjällhuset?
Vit eller Gul?

Är den vit så är det otroligt om den delen skulle hålla hela bilens livslängd.

/Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det är ju konstigt att lamda värdet är så bra som det är, för allt annat är inte alls bra! (man o andra sidan så är lamda värdet nått som inte går att mäta, det är ju bara et påhittat värde utefrån vad de andra värdena visar) dom andra värdena är ju de olika gaserna bilen släper ut, alltså inget påhittat...

man har du en läcka i en skarv så blir ju mätvärdena fel ! du har alltså högre hc & högre co än vad mätaren visar. O2 visar rätt gissar jag på, den visar hur mycke den otäta skarven släpper igenom.

-------------------
jag har vit ettiket på mitt spjällhus, funkar utmärkt. men jag har ja också nyaste mjukvaran i!

har du inte nyaste mjukvaran i så bör du släng i den (löser dock inte detta problem)
har du inte nyaste mjukvaran i så sätter bilen garanterat felkoder på gas spjäller om det är fel där.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]