Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CoqRouge
Faxe73 skrev:Hej alla glada har ett tråkigt problem som någon kanske har en lösning på.
Har en V40 T4 -00 med 2 zons klimat men får ingen värme.
Temp mätare i bilen går väldigt sakta upp men när den ligger på stadig värme i motorn så kommer det bara fis ljummet oavsett om jag sätter värme reglaget på max.

Sen har jag för "bra" kylning märker att vid hastigheter över 100 så sjunker temp givaren drastiskt. Provade fenomenet en sen kväll och det går att få ner mätaren i noll läge när man trycker lite "extra" på gasen.

Har läst att man kan sätta i en kåpa vid luft intaget vid grillen men dock bara vid 0 grader och under eller?
Bilen är ny servad och alla filter och vätskor är bytta.
Känns som om det är stopp någonstans för det blåser klent oxå men det är tydligen "normalt" för v40.

Tacksam för alla förslag.

Freddan
Ok jättebra med kåpa då.
Men om tempmätaren inte är på normal arbetstemp vid ovan angiven temperatur (över 0 grader förstår jag det som) så är det ett termostat som fastnat i öppet läge.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jaha. Det ser ju ut som det stämmer det du sagt då Christer.
Men tycker ändå det är lite konstigt. Jag har i alla fall aldrig haft problem med att komma upp i normal temp i minusgrader oavsett hastighet. Fast det kanske skiljer mellan olika motorer. Jag har ju en 2,0T.
av christer.d
Tomas88 skrev:Jaha. Det ser ju ut som det stämmer det du sagt då Christer.
Men tycker ändå det är lite konstigt. Jag har i alla fall aldrig haft problem med att komma upp i normal temp i minusgrader oavsett hastighet. Fast det kanske skiljer mellan olika motorer. Jag har ju en 2,0T.
vist kan det skilja sig på motorer liten motor jobbar mer kanske.?
men jag har inga problem att komma upp i motor temp även fast det är -25grader det som är att vid
körning vid 100-110km då avtar den lite värme och det blir bättre med kåpan i alla fall på min
det är stor skilnad på värme när kåpan är i.

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]