Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Jo jag kan inte kalla mig insatt i det här, men har hyfsad koll på hur det funkar.. Men jag tänkte att man kom runt helt det här problemet med felaktig soppaluftblandning, lysnade lambdalampa osv.. Om man hade ett system som inte mätte luftmassan som gick in i motorn. Tänkte att då borde man ju kunna dumpa till höger och vänster..
hehe.. aja. det var en fundering bara..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av MoteX740
jag har kört strax över 100 mil utan LMMen 745-91 GLT
Hade inbrott i bilen då dom snodde sterion, och slog in några rutor, Miljölapman tändes också men tänkte inte mer på det, märkte ingen skillnad på hur bilen gick så tänkte ta det när jag fick tid över, sen en kväll när ja hade det lungt och tänkte att ja skulle kolla vad det va för felkoder för å se om ja skulle beställa tid hoss volvo eller inte, iallafal så det första ja såg när ja öppna huven va att det hängde en sladd, så jakolla runt lite, och efter ett tag så upptäckte jag ju att det saknades nått^^ Tänkte, hur fan kan bilen ha gått så bra utan att ja märkt något?
Dom på volvo sa att det va någon "övergångsmodell" som det funkade utan på, men det va bara några årsmodeller, kan det va den årsmodellen du menar ?
Användarvisningsbild
av Sparkz
på en -91 är det antagligen Regina bränslesystem och då finns det inte LMM, bara en tempgivare. Den gör inte så stor skillnad. Regina använder undertrycket i insuget, spjälläge och lufttemperatur för att räkna ut luftmängden. Det skulle nog funka hyfsat med en dump, men jag har aldrig sett det systemet ihop med turbo...
Användarvisningsbild
av Ticken
Wow, ja du.. det här är mer än vad man tror att sätta sig in i. Egenligen så kan man ju bara köra återcikulerande med öppet filter så låter det som fan och funkar fint..

Men det är onekligen intressant att fundera på..
Dock är diskutionerna som vi halkat in på på tok för avanserade för mig.. :)

Kul att ni ville dela med er av era idéer!

/Turbo+
Användarvisningsbild
av Ticken
servalac skrev:Fin lista, men den goaste av dem alla glömdes.

B204FT Effekt/Vrid: 190hk @ 5300rpm, 280Nm
2,0 liter, 16v, och Turbo, min drömmotor :)

Dock ej svensksåld tyvärr.
Är det den som såldes i Italien där man beskattade cylindervolym?

/Turbo+
Ja, allt över 2000cc är tydligen väldigt högt beskattat i Italien, så högt så att biltillverkarna jobbar sig
med att sänka cylindervolymen. Därför har vi fått bl.a B5202, B5204, i 850/SV70. I och med att de allra flesta
B204FT motorerna såldes i Italien och samtidigt i liten volym så har dessa motorer blivit ganska dyra.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]