Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
VolvoB20 skrev:Hur tunga båtar har ni igentligen ?
Min båt är lättare än din i så fall. Men väldigt avgörande är ju rampens lutning och framförallt om det är grus eller asfalt framför rampen där bilen står. I mitt fall är det grus.

Sen är det inte bara båten som gör att jag vill ha 4wd. Jag tycker dagens fwd bilar med otroligt breda däck kör fast överallt om man är lite av en skogsmulle o vill köra ut i gräset ibland :)
Användarvisningsbild
av poseidon
Visst en D5 AWD vore fint. Då förstår jag att det inte är några problem å få upp båten.

Fast V70 D5 AWD Momentum + Hgvpaket med vinterdäck å drag ligger extremt nära 400.000 på volvocars.se. Det går inte in i min kalkyl tyvärr.... Momentum är nästan ett krav, då man iaf vill ha xenon etc.

Jämför Subaru Outback Exclusive Diesel med drag å vinterdäck, det är under 350.000 kr. Visst motorn skiljer ju en del men som rubriken på tråden säger så förstår jag inte varför inte 2.0D finns i V50/V70 med AWD......

Men det vore fint med D5 AWD.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
poseidon skrev:Visst en D5 AWD vore fint. Då förstår jag att det inte är några problem å få upp båten.

Fast V70 D5 AWD Momentum + Hgvpaket med vinterdäck å drag ligger extremt nära 400.000 på volvocars.se. Det går inte in i min kalkyl tyvärr.... Momentum är nästan ett krav, då man iaf vill ha xenon etc.

Jämför Subaru Outback Exclusive Diesel med drag å vinterdäck, det är under 350.000 kr. Visst motorn skiljer ju en del men som rubriken på tråden säger så förstår jag inte varför inte 2.0D finns i V50/V70 med AWD......

Men det vore fint med D5 AWD.....
Vad är problemet?
V70 D5 AWD 337.900
Kinetic 6.900
Xenon 5.900
Drag 6.000
vinterdäck 10.000
Totalt 366.700 - 10%
Slutpris 330.000

Inga problem att få 10% idag så landar du på 330 tusen för en kompetent dragbil som är så mycket bekvämare än Outbacken med bra mycket mera motor också.

Finns ju tom plats att lyxa till sig med läder, stora stereon osv om du kan sträcka dig till att lägga 350.000

Provkört Subarun och det är en helt annan bil som känns rätt "tunn".

Ops, nu kom jag bort från från trådens rubrik, visst borde AWD finnas med mindre motorer,
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]