Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Ingen som lyssnar på lite mer progressiv musik? Själv är jag galet förtjust i Dream Theater, Symphony X även danska okända Beyond Twilight är grymt (framförallt när de hade Jörn Lande på sång).
Jodå, själv köpte jag ett album med Dream Theater förra veckan :-)-) En imponerande bra grupp, och faschinerande att dom fortfarande lirar så bra musik tillsammans! Symphony X har jag hört någon låt med, men är inte alls insatt i musiken... Det andra var för mig helt okänt :lol:

bjompa skrev:Är de bara ja som hänger kvar vid Sepultura??

Nog för att ja lyssnar på många andra oxå då...
Men nog va Sepultura många ggr bättre förr när Max Cavalera stod för gapandet.
Har du missat Soulfly som i mina öron är 10 ggr bättre än Sepultura? Max Cavalera vid micken, och även han som är grundaren till bandet! Sen nämnde jag även Cavalera Conspiracy i ett inlägg ovan, ett nystartat band där bröderna återförenas. mao. en förnyelse av Sepultura!

CC med Inflikted:

Soulfly med Fuel the hate:
metalHJ skrev:Har du missat Soulfly som i mina öron är 10 ggr bättre än Sepultura? Max Cavalera vid micken, och även han som är grundaren till bandet! Sen nämnde jag även Cavalera Conspiracy i ett inlägg ovan, ett nystartat band där bröderna återförenas. mao. en förnyelse av Sepultura!

CC med Inflikted:

Nejdå Soulfly har ja inte missat, men CC hade ja inte en aning om, me tack som fan för att du sa de.. :-)-)

Edit... lyssnade på CC, den du länkade till... Å va ska man säga?? FY FAN VA BRA, å va ja har saknat den där rösten..
metalHJ skrev:
andreas_lofgren skrev:Ingen som lyssnar på lite mer progressiv musik? Själv är jag galet förtjust i Dream Theater, Symphony X även danska okända Beyond Twilight är grymt (framförallt när de hade Jörn Lande på sång).
Jodå, själv köpte jag ett album med Dream Theater förra veckan :-)-) En imponerande bra grupp, och faschinerande att dom fortfarande lirar så bra musik tillsammans! Symphony X har jag hört någon låt med, men är inte alls insatt i musiken... Det andra var för mig helt okänt :lol:
Symphony X är ett måste att titta vidare på i så fall, framförallt "Odyssey" skivan och "V" är otroligt bra album. Beyond Twilight är egentligen ett litet danskt pytteband men de är rejält duktiga. Det är de två första skivorna "The Devil's Hall Of Fame" samt "Section X" som är bra. Det är dock ganska svårtillgänligt om man inte gillar det progressiva helhjärtat, framförallt Section X är lite att bita i musikaliskt.
bjompa skrev:
metalHJ skrev:Har du missat Soulfly som i mina öron är 10 ggr bättre än Sepultura? Max Cavalera vid micken, och även han som är grundaren till bandet! Sen nämnde jag även Cavalera Conspiracy i ett inlägg ovan, ett nystartat band där bröderna återförenas. mao. en förnyelse av Sepultura!

CC med Inflikted:

Nejdå Soulfly har ja inte missat, men CC hade ja inte en aning om, me tack som fan för att du sa de.. :-)-)

Edit... lyssnade på CC, den du länkade till... Å va ska man säga?? FY FAN VA BRA, å va ja har saknat den där rösten..
Your welcome man! :-)-) Ragga tag på hela skivan, som just heter Inflikted med 11 tunga låtar av bröderna :wink:
andreas_lofgren skrev:
metalHJ skrev:
Symphony X är ett måste att titta vidare på i så fall, framförallt "Odyssey" skivan och "V" är otroligt bra album. Beyond Twilight är egentligen ett litet danskt pytteband men de är rejält duktiga. Det är de två första skivorna "The Devil's Hall Of Fame" samt "Section X" som är bra. Det är dock ganska svårtillgänligt om man inte gillar det progressiva helhjärtat, framförallt Section X är lite att bita i musikaliskt.
Jag ska ha helt klart kolla vidare efter Symphony X! Är ganska övertygad om att en kollega kan ha några album, och låta mig få provlyssna lite :lol: Hur är det själv, är du motståndare mot lite mera hevay metal? In Flames har du kanske hört innan?
metalHJ skrev:
andreas_lofgren skrev:
metalHJ skrev:
Jag ska ha helt klart kolla vidare efter Symphony X! Är ganska övertygad om att en kollega kan ha några album, och låta mig få provlyssna lite :lol: Hur är det själv, är du motståndare mot lite mera hevay metal? In Flames har du kanske hört innan?
In Flames gillade jag förut, "The Jester Race" och "Whoracle" är två helt fantastiska album. Men efter det känns det som P3 metal, jag vet egentligen inte vad skillnaden är, men det jag reagerar på är att sången är annorlunda (sämre enligt mig) och melodierna är mycket simplare. Vad gäller hårdare musik så lyssnar jag en del på Dimmu Borgir (Enthrone Darkness Triumphant är klockren) och Pantera. Annars är jag nog lite av en power metal kille, mycket förtjust i Helloween, Gamma Ray, Evergrey (knappast powermetal dock?) . Gillar naturligtvis mer klassisk hårdrock såsom Iron Maiden också, men föredra faktiskt Bruce Dickinsons soloalbum (Chemical Wedding & Tyranny of Souls, vilka album!)
Får väl ställa in mig i hårdrocksledet jag med :D .

Har lyssnat på hårdrock/metall sedan början på 80-talet, även jag har lite svårt för den allra hårdaste/growlande musiken av idag.

Det som spelas mest är.

Iron Maiden
Ac/Dc
Deep Purple
Sabaton
Judas Priest
Manowar
Kiss
Running Wild
Accept
Motörhead
Dio
mfl.
andreas_lofgren skrev:In Flames gillade jag förut, "The Jester Race" och "Whoracle" är två helt fantastiska album. Men efter det känns det som P3 metal, jag vet egentligen inte vad skillnaden är, men det jag reagerar på är att sången är annorlunda (sämre enligt mig) och melodierna är mycket simplare. Vad gäller hårdare musik så lyssnar jag en del på Dimmu Borgir (Enthrone Darkness Triumphant är klockren) och Pantera. Annars är jag nog lite av en power metal kille, mycket förtjust i Helloween, Gamma Ray, Evergrey (knappast powermetal dock?) . Gillar naturligtvis mer klassisk hårdrock såsom Iron Maiden också, men föredra faktiskt Bruce Dickinsons soloalbum (Chemical Wedding & Tyranny of Souls, vilka album!)
Tja, P3 metal var nästan ett slag under bältet :-(O) Dock har P3 lirat lite låtar med dom, men det beror nog i första hand på att dom är så stora här i sverige, och folk känner till gruppen!

Anders var inte sångare på första skivan Lunarstrain, men på Whoracle och The jester race är det Anders som sjunger, dock lite mot hans vilja att growla på de viset i skivorna. Senare utvecklar han ju verkligen ett unikt sätt att growla/sjunga på, som gör In Flames mycket till vad dom är idag! Men diggar du dom inte, ska jag inte försöka övertala dig :lol: För mig är dom gudar inom metal!

Evergrey är solklart bra! Har lyssnat en del på det, och tycker det är lite åt det lugnare "avslappnade" hållet! En Fredag kväll "efter-en-hård-vecka-på-jobbet-whisky" passar detta ypperligt att glida ner i soffhörnan till :-)-)

Men du inspirerar mig mot lite nyare domäner jag inte rotat så mycket i förr! Ska banne mig leta reda på lite av det du skriver om, och skapa mig en bild...
Sitter nu och lyssnar lite på Sonata Arctica! Kom på det av en ren slump :lol: Det ligger i listan, och började spelas och jag sitter bara här och smälter in i musiken!

Riktigt lugn och melodiös metal, kanon härligt!
Märker att jag nästan låter som en sådan där typ som alltid tycker "det var bättre förr" men banne mig om inte all musik jag gillar har några år på nacken? För att kompensera detta måste jag bara meddela att jag sitter och lyssnar på "Sonic Syndicate - My Escape" och tycker att det är kalas! (Sedan att de har världens snygasste bassist är skadar inte ;;-O )

På metalfronten kom också Avantasia med ett otroligt starkt album (The Scarecrow) under 2008 om man gillar melodisk metal. Stone Sour's "Come Whatever May" släpptes visserligen under 2006 men vill man blåsa ur huvudet så rekommenderas det varmt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Det där är väl en ID3?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

Är du säker på att det är bak[…]