Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av panth0n
RockaChic skrev: tor 01 sep 2022, 17:33 Fick du någon ordning på helljuset? Vad var det för fel? Har samma problem på min bil
TS har inte varit aktiv sedan lördagen 4e oktober 2008 runt lunch, så du lär få vänta på svar ett tag till ;-)
av panth0n
Ni som har detta problem. Nr1: Kolla att ljusvredet pekar rakt upp, inte i pljus eller 0. Fungerar det fortfarande inte? Åk till skrot och hämta ny spak. Fungerar det fortfarande inte? Far tillbaka till skrot och hämta nytt ljusvred. Fungerar det fortfarande inte? Ja då får man börja felsöka på riktigt tycker jag.
av chrisf
Kanske inte super exakt rätt, men jag tittar på att ta över en S60 med lite blandade "problem". Ett av dem var just att DIM (kombi-instrumentet), radio, AC m.m. inte hade någon belysning. Ibland fungerade det dock, men nästa gång man startade bilen så var där släckt.

Inte heller kunde jag tända dimljus, låsa helljus, kunde inte släcka dimljus, inte justera instrumentens ljusstyrka samt ställa höjd på halvljusen.

Tog ur ljusmodulen, plockade isär den och såg inget direkt fel. Men eftersom det är vanligt att lödningar spricker så satte jag mig och började löda om modulen.

När jag kom till framsidan och började löda om ett par motstånd i ena hörnet, bara jag kom åt med lite värme så flyttade motstånden på sig, så den "andra" sidan av motståndet var helt enkelt löst, det satt inte fast.

När jag omlödningen var klar gick jag ner till bilen och samtliga funktioner var tillbaka. Nu har jag bara kört bilen ett par gånger igår efter denna "reparation", men det kändes bra och fungerade utan större problem (ta i trä). Det var ju helt klart tydligt att 3-4 motstånd var lösa, så det var ju ett fel på modulen. Hoppas bara på att det inte sker igen inom kort, vilket det inte borde göra.. annars kanske det är något annat fel.

Men det kändes bra igår åtminstone.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]