- lör 27 sep 2008, 15:54
#221228
Ang. kylsystemet, så verkar det finnas många olika bud på hur fok går tillväga. Jag gör såsom jag beskrev, och det har fungerat ypperligt fint i mina bilar genom åren. Men för att göra det hela enkelt, är det bara att plocka fram miniräknaren... Håll koll på exakt mängd du fick ut när du tömde systemet, sista gången efter spolningen. Lättast är ju då att slutligen fylla upp systemet med RENT vatten, låta motorn arbeta ett tag så vattnet cirkulerar i alla delar... Efter detta tömma som jag beskrev ovan, kontrollera exakta mängden liter du fick ut. Sen läsa i instruktionen och se hur mycket kylvätska systemet totalt rymmer, utifrån den fakta du nu har så kan du räkna ut vilken glykolblandning du ska ha för att den totala mängden ska bli 50%! Förmodligen får du alltså blanda uppåt 60-70% i ett kärl för att kompensera den mängd vatten som finns kvar i systemet...
Volvokarl skrev:Det är klart att man kan tömma ur 5-6 liter, fylla upp med ny glykolblandning och köra vidare på det viset, hälften av gamla glykolen kom ju ut, en kompromiss. Man kan tömma också tömma ur 3 liter motorolja ur en 960 och fylla upp några liter till rätt nivå utan att det är något mer med det och tro mig, din bil lär inte skära ändå, det är ju så enkelt att fylla på och tömma ur olja eller hur ? Kan ju vara intressant att veta varför det inte kom ut mer olja ur en motor av något slag exempelvis eller glykol som i detta fall. Den som "orkar" läsa färdigt länken som I.H.P skickade från det engelska forumet och inte bara det som understödjer sina egna teser kan ju se att det inte blev någon 50/50 blandning i glykolen av spolmodellen med 5 liter koncentrerad glykol till "vattnet" i motorn. Han mätte upp glykolhalten efter att ha kört en tid och det visade sig vara 75 % koncentration.Jag ska börja med att kommentera ditt exempel i ett oljebyte. Huruvida du byter olja eller inte intresserar mig inte mycket, men för att få ut nästan all olja börja med att arbeta med en varmkörd motor då oljan blir som tunnast och mer lättflytande. För att sätta en liten touch på det hela, häll i några deciliter ren diesel och låt motorn gå på tomgång innan du tömmer. Dels får du ännu mera lättflytande olja, och dels får kanalerna en smärre rengöring! Vänta några minuter innan du plockar dän pluggen (Så oljan får rinna ner till tråget igen), dän med plugg och simsalabim så har du tömt så mycket som möjligt. Det lilla som ev. finns kvar skulle jag kalla för obetydliga petitesser i relevans till mängden ny olja du tillsätter!
Men det är klart som du säger : "Var och en arbetar ju på sitt sätt, varför göra en så stor deal av det.." ? Men hälla 5 liter koncentrerat klägg till vattenpumpen låter faktiskt rätt konstigt i mina öron men okay "går det så går det".
Om det nu blandar sig så fort i motorn så hade väl den gamla glykolblandningen blandat ur sig med spolningen och försvunnit också vilket inte inträffade.
Ang. kylsystemet, så verkar det finnas många olika bud på hur fok går tillväga. Jag gör såsom jag beskrev, och det har fungerat ypperligt fint i mina bilar genom åren. Men för att göra det hela enkelt, är det bara att plocka fram miniräknaren... Håll koll på exakt mängd du fick ut när du tömde systemet, sista gången efter spolningen. Lättast är ju då att slutligen fylla upp systemet med RENT vatten, låta motorn arbeta ett tag så vattnet cirkulerar i alla delar... Efter detta tömma som jag beskrev ovan, kontrollera exakta mängden liter du fick ut. Sen läsa i instruktionen och se hur mycket kylvätska systemet totalt rymmer, utifrån den fakta du nu har så kan du räkna ut vilken glykolblandning du ska ha för att den totala mängden ska bli 50%! Förmodligen får du alltså blanda uppåt 60-70% i ett kärl för att kompensera den mängd vatten som finns kvar i systemet...
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)