Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Barkbiten skrev:Inbyggda mobiltelefonen i Volvo 00-07 må se och fungera bra...men fy böveln vilket skämt till efterlegad teknik. Vad tänkte man med egentligen när man la in denna forntida telefonteknik i splitternya Volvobilar?

SMS-funktionen är ett skämt. Kopplingen till telefonboken är ett skämt. Röststyrning existerar inte. Displayen är seg. Minnet värdelöst. MMS går ej att ta emot (blir bara konstiga siffror, alltså inte ens ett meddelande om att mmset går att hämta på nätet manuellt).
SMS-funktionen är det väl ändå inget fel på, ej heller telefonboken (lagras ju på kortet så det är väl dess storlek som kan vara en begränsning)
Hade det gått att använda handsfree i höga hastigheter så hade det förstås varit bra.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Guligan skrev: SMS-funktionen är det väl ändå inget fel på, ej heller telefonboken (lagras ju på kortet så det är väl dess storlek som kan vara en begränsning)
Hade det gått att använda handsfree i höga hastigheter så hade det förstås varit bra.

Ja, tyvärr är det ju så...minnet är helt begränsat till simkortet. För äldre användare säkert inget problem :) men får man ett gäng sms per dag (inkl. sms från mobilsvar) går det ganska fort att fylla upp...sen tas inte meddelanden emot förrän du börjar radera från sim-kortet. Och själva raderingsprocessen är extremt långsam, du måste först gå in i meddelande meny, sedan välja inkorg, sedan välja meddelandet (och i varje steg är det väntetid innan texten syns i fönstret) och sedan välja radera, och sedan välja bekräfta och sedan trycka på yes igen...och sen till nästa meddelande och upprepa proceduren, och så vidare.

Och har Du simkortet i när ett mms mottages försvinner det meddelandet för gott,utan att du har någon som helst aning om vad som skickades till dig.

Här är några snabba förslag på hur jag skulle vlija ha telefonen:

1. Windowsbaserad programvara (för att funka med så många applikationer och andra telefoner som möjligt)
2. Stort inbyggt minne (så att många kontakter och telefonnummer får plats, tusentals)
3. Möjlighet att via blåtand föra över din egen mobils alla kontakter (inkl. jobbnr, hemnr, etc).
4. Möjlighet att röststyra telefonen (säg telefonnumret, eller namnet på personen du vill ringa upp)
5. Blixtsnabb processor (inga väntetider, direkt du trycker på en knapp eller bläddrar så hoppar det vidare)
6. Större fönster/display (så att telefonnumret syns tydligt, kanske till och med projicerat på fönsterrutan)
7. Genvägar till kontaktboken (tex håll inne bokstaven du vill komma till så hoppar den upp direkt i displayen)
8. Möjlighet att välja om den inbyggda telefonens simkort skall nyttjas, eller om man ska köra via en egen bärbar mobil, blåtand.
9. Text-generator typ T9 eller liknande som gör det lätt att skriva sms.
10. Möjlighet att ta emot mms via extern länk (dvs, syns inte på skärmen, men man laddar ner från en hemsida när man kommer till en dator).
11. Enkla funktioner för konferenssamtal, trepart, tvåpart, koppla emellan etc.
m.m. men detta var nog det jag saknar mest. Det ska vara funktionellt, snabbt och enkelt.
av Huggo
Provade Telenors kontantkort och blev avvisad.
Trycker jag dit halebop så kan jag utföra en massa annat dock så blir jag inte uppkopplad.
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Jag beställde ett Glocalnet kontantkort förra året, och det fungerar fint i min bil (S80 -99). :)

Dock är det som flera har sagt, det är seeegt i menyer m.m... :roll:
av bergh
Har precis köpt en XC90 -08 med fast telefon. Har kopierat kontakterna i biltelefonen till bilen men alla kontakter blir omkastade med efternamnet först. Någon som vet om man kan välja sortering i bilens telefon eller om man måste spara det på speciellt sätt? Jag synkar mobilen med outlook
Användarvisningsbild
av Barkbiten
bergh skrev:Har precis köpt en XC90 -08 med fast telefon. Har kopierat kontakterna i biltelefonen till bilen men alla kontakter blir omkastade med efternamnet först. Någon som vet om man kan välja sortering i bilens telefon eller om man måste spara det på speciellt sätt? Jag synkar mobilen med outlook
Låter som att det inte spelar någon roll hur Du sorterar i Outlook eller Din egen mobiltelefon. Sorteringsordningen för kontakterna verkar styras av den inbyggda telefonen i bilen. De flesta sorterar ju på efternamn, så det kanske är standard? Annars tycker jag det låter rimligt att det finns en inställning för detta. Det gör det i alla fall på SonyEricssons mobiltelefoner (och det är kanske de som tillverkar Volvos inbyggda mobiler fortfarande?).

Om sorteringsordning går att välja själv är jag övertygad om att Du finner informationen i handboken som medföljer.
av nynne25
ja köpte ett vanligt kontantkort från telia i höstas på expert och det funkar hur bta som helst
av Tesla
Comvic kontantkort fungerar fortfarande till V70 -00! :D Köpte ett nytt i butik för 49kr igår.
Jag har Nokias låda under golvluckan i bak :wink:
Användarvisningsbild
av Perc
Barkbiten skrev:Inbyggda mobiltelefonen i Volvo 00-07 må se och fungera bra...men fy böveln vilket skämt till efterlegad teknik. Vad tänkte man med egentligen när man la in denna forntida telefonteknik i splitternya Volvobilar?
Tekniken var hyfsat modern 1998 då S80 lanserades. Men teknik i bilar lever ju som bekant längre än teknik i övrigt.

Min bil är 2012 men saknar touch och färgdisplay. Känns kanske lite mossigt nu men om fem år tror jag snarare det känns tidlöst. ;)
Användarvisningsbild
av johnnype
Det finns ju ett (eller fler?) annat märke som har färgskärm i en 2004a redan... säkert tidigare än så.. så visst känns det mossigt med monokroma matrisskärmar på årsmodell 2012 !
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]