- fre 15 aug 2008, 20:43
#211124
Jag tror ni missar poängen, servicebilarna körs dit företaget dirigerar bilarna.
Företaget är alltså väl medvetna om vart bilarna befinner sig, och få arbeten om än några. Tillkommer under dagen då arbetsdagarna är inplanerade dagar/veckor innan.
Servicebilarna saknar dessutom reserv och servicedelar, varför ingen kund är betjänt av att servicebilen kommer till dem utan att först ha varit in till firman.
Vad gäller debatten om vad de anställda gör under arbetstid, så tycker jag att om 1 anställd missköter sig genom att ange kundbesök som den anställde aldrig varit på. Varför då övervaka alla andra som sköter sig?
Kanske är den svenska modellen, om inte alla kan få det bra. Då ska i vart fall alla ha det lika dåligt för jämnlikhetens skull.
Och om en servicekille som kanske arbetat hela dagen med ett problem, utan raster. Är det då fel om h*n gör ett privat ärende, om arbetstiden tillåter, efter vägen hem eller till företaget? Raster får ju ackumuleras till viss del, om det är med chefens goda minne eller lagboken låter jag vara osagt. Men raster måste ju de anställda få ha, och göra vad de vill på.
Hela debatten har spårat ur tycker jag, då det mer handlar om vad de anställda gör på arbetet än vad GPS övervakning av de anställda gör i integritetssammanhang.
Övervakning idag, hur "oskyldig " den än må uppfattas, kan enkelt få en annan betydelse imorgon vid ett regeringsskifte. Och att tro att endast den med orent mjöl i påsen behöver oroa sig, det är en mycket farlig inställning. Tyvärr en vanlig inställning som få ifrågasätter.
Ta fartkameror t.ex
Endast den som kör för fort behöver ju oroa sig, varför många tycker det är ok med ännu fler kameror efter vägarna. Det är ju trafiksäkerhetshöjande, så det kan ju inte vara dåligt?
Nu diskuteras det att fota alla fordon över en längre sträcka, och räkna ut snitttider. Det diskuteras också att göra fordonsägaren ansvarig för fortkörningen.
Var det det vi sade okej till då det talades om trafiksäkerhetshöjande åtgärder?
Är det verkligen rätt att bötfälla någon helt oskyldig som inte var i närheten av kameran, bara för att han ägde bilen som fotades? Men det är klart, h*n behöver ju inte oroa sig då h*n har rent mjöl i påsen.
Hur gör vi då med ev, indragning av körkort?
Och vart tog polisen vägen? De skulle ju få massor av tid över till vanlig trafikbevakning.
Och vad hände med trafiksäkerheten? Kamerorna tar ju endast några få av fortkörarna, och knappast de som verkligen är farliga. Vare sig de kör för fort eller är berusade mm.
Jag har rent mjöl i påsen, och jag oroar mig kanske inte. Men jag funderar en hel del på vad som sker och kommer att ske.
Företaget är alltså väl medvetna om vart bilarna befinner sig, och få arbeten om än några. Tillkommer under dagen då arbetsdagarna är inplanerade dagar/veckor innan.
Servicebilarna saknar dessutom reserv och servicedelar, varför ingen kund är betjänt av att servicebilen kommer till dem utan att först ha varit in till firman.
Vad gäller debatten om vad de anställda gör under arbetstid, så tycker jag att om 1 anställd missköter sig genom att ange kundbesök som den anställde aldrig varit på. Varför då övervaka alla andra som sköter sig?
Kanske är den svenska modellen, om inte alla kan få det bra. Då ska i vart fall alla ha det lika dåligt för jämnlikhetens skull.
Och om en servicekille som kanske arbetat hela dagen med ett problem, utan raster. Är det då fel om h*n gör ett privat ärende, om arbetstiden tillåter, efter vägen hem eller till företaget? Raster får ju ackumuleras till viss del, om det är med chefens goda minne eller lagboken låter jag vara osagt. Men raster måste ju de anställda få ha, och göra vad de vill på.
Hela debatten har spårat ur tycker jag, då det mer handlar om vad de anställda gör på arbetet än vad GPS övervakning av de anställda gör i integritetssammanhang.
Övervakning idag, hur "oskyldig " den än må uppfattas, kan enkelt få en annan betydelse imorgon vid ett regeringsskifte. Och att tro att endast den med orent mjöl i påsen behöver oroa sig, det är en mycket farlig inställning. Tyvärr en vanlig inställning som få ifrågasätter.
Ta fartkameror t.ex
Endast den som kör för fort behöver ju oroa sig, varför många tycker det är ok med ännu fler kameror efter vägarna. Det är ju trafiksäkerhetshöjande, så det kan ju inte vara dåligt?
Nu diskuteras det att fota alla fordon över en längre sträcka, och räkna ut snitttider. Det diskuteras också att göra fordonsägaren ansvarig för fortkörningen.
Var det det vi sade okej till då det talades om trafiksäkerhetshöjande åtgärder?
Är det verkligen rätt att bötfälla någon helt oskyldig som inte var i närheten av kameran, bara för att han ägde bilen som fotades? Men det är klart, h*n behöver ju inte oroa sig då h*n har rent mjöl i påsen.
Hur gör vi då med ev, indragning av körkort?
Och vart tog polisen vägen? De skulle ju få massor av tid över till vanlig trafikbevakning.
Och vad hände med trafiksäkerheten? Kamerorna tar ju endast några få av fortkörarna, och knappast de som verkligen är farliga. Vare sig de kör för fort eller är berusade mm.
Jag har rent mjöl i påsen, och jag oroar mig kanske inte. Men jag funderar en hel del på vad som sker och kommer att ske.
Volvo 240 Etanol edition