Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tim_82
Barkbiten skrev:Skoda låter inte som en dum idé....har det mesta utom just det du nämner 'kvalitetskänslan'. Det är en jäkla skillnad att sätta sig i sin Volvo V70/XC70 mot kompisarnas mindre bilar av andra märken. Den här limosinkänslan får man inte i Skoda... men ... jag ser ju att mina mest prismedvetna bekanta inte drar sig för att köra Skoda. Märket har ju bokstavligen exploderat senaste åren och det talar ju också om att folk är nöjda.

Har sett några nya 4x4skodor och de har varit riktigt fräscha! Nästan sett ut som Volvo..man kan fixa till med tonade rutor, rätt färg på lacken och coola fälgar... vet inte hur det skiljer sig mot de första versionerna av Skodas 4x4 dock?

Som jag har förstått så får man betala för komfort. Bryr man sig inte om detta, utan bara vill ha en bil som tar sig från A-B och billigt så finns det ju mängder av alternativ.

Ang. dieseln så hmm..den var ju bra, men nu har priserna anpassats på världsmarknaden på sådant vis att den längre inte är lika förmånlig. Vi har kvar samma skattetillägg som tidigare fungerade något utjämnande mot bensindrivna bilar...när nu dieseln stuckit iväg som den gjort och idagsläget kostar mer än bensinen...då finns det egentligen inte så mycket som talar för såvida man inte kör väldigt långt tror jag. Är dock ingen expert på detta område..så lyssna lite med vad de andra mer kunniga har att säga också.

Fördelen med dieseln är att du har ett vrid hela vägen från botten och upp...bensinarna är ju grymt pigga på högre varv men lite segare därförinnan. Sen upplever jag att en diesel inte skenar iväg på samma vis som bensinarna gör i förbrukning då man pressar bilen...känns ibland som att bensinarna inte har något tak..medan dieslarna är svåra att få över en liter per mil hur man än gör (iaf V70).

Något jag saknar på V70 jämfört med XC70 är markfrigången. Du som jagar kommer definitivt få användning av den högre frigången. Den är vanligtvis den som sätter begränsingar för vart du kan ta dig fram.

Skulle jag välja mellan en begagnad 2001 xc70 och en splitter ny Skoda 4x4 skulle jag utan tvekan välja Skodan om inte priset skiljer sig allt för mycket. En ny bil är ju trots allt en ny bil...med allt vad garantier och annat hör till.

XC70n är skön men frågan är om det är värt bränsleförbrukningen...det är lite lyxigt att åka runt i en sådan om jag får säga det själv.

De nyare modellerna av typen XC70 (2008) drar ca 0,8-0,9 med diesel enligt färddatorn (mer korrekt på nyare modellerna än tidigare). Det är alltså ungefär samma förbrukning på en sådan ny XC70 som på en lite äldre V70 AWD, och då är det klart värt att ha en xc70 om man vill ha den här lokkänslan och markfrigången. En grym skillnad på snöiga och slaskiga vägar..xc70n går som ett lok..när andra ligger i 30 km/h kör man lätt normala hastigheter med xc70. Spåriga vägbanor och snösträngar märks knappt. På v70 känner man av dem mycket tydligt, även om det är awd. Skodorna har jag ingen erfarenhet av personligen.
Nu var det inte en purfärsk skoda jag hade tänkt utan en 04:a typ... http://www.blocket.se/vi/17361125.htm?ca=2_s
Provsatte mig i den förra veckan och den kändes trevligare än jag först tänkt mig.
Om man jämnför mot en xc70 så får man en 01-02:a med 12-15k mil på mätaren för samma pris.
Det är ju en smakfråga... mer chansning på en xc70 som både är äldre och gått längre.
Gillar vag motorerna då man kan köra dom billigt landsväg då det oftast blir landsväg när jag åker så kan det vara skönt att slippa 1,1liter milen och i ställer åka på ca 0,8l.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Tro mig, bensinen kommer inte bli billigare framöver... och då får man ställa sig inför två val:

1) Tjäna bra med deg så prisökningar inte påverkar.
2) Köra bilar som är bränslesnåla.

Färska rapporter gör gällande att oljan kan ha nått sin peak om ca 10 år. Dvs, inom tio år är efterfrågan större än utbudet. Rapporten som förvisso även mötts av kritik för att den inte tar hänsyn till eventuella nya tekniker framöver...den baseras alltså enbart på att dagens förutsättningar är lika även om 10 år (vilket ju naturligtvis är omöjligt att veta hur det blir) påtalar att de stora oljebolagen tagit ut för mycket pengar åt sina ägare, istället för att investera i R&D. Det i sin tur innebär kraftiga ökningar av oljepriset och därmed drivmedelskostnaderna.

Allt detta i kombination med att vi högst sannolikt just nu står på toppen av en lång högkonjunktur... gör att perioden vi har framför oss mer sannolikt är dyster än positiv.

Den disponibla inkomsten har ökat med drygt 50 procent sedan 1996 men tex bostadspriser har ökat med 300%. Trots detta har i dessa fall inte boende kostnaden ökat tack vare oförändrade räntor.

När utbudet på bostadsmarknaden ökar i kombination med kraftigt ökade varsel och uppsägningar inom industrin sjunker värdet på fastigheter. Idag är det inte ovanligt med en belåningsgrad på upp till 95-100 procent. När värdet på husen stigit har man tagit mer lån, köpt båt, bil osv. Men i skedet då fastigheternas värden sjunker blir belåningsgraden plötsligt en bra bit över 100 procent...kanske 110 procent. Då måste bankerna kräva in den överskjutande delen så att belåningsgraden är på samma nivå som tidigare. Det är detta "worst case scenario" som vi står inför just nu. Inte säkert att det blir så..men högst troligt är det.

Om det nu skulle bli så...vilket är omöjligt att säga i förväg, men om det blir så...så skulle jag inte vilja sitta på en bil med höga lån och hög förbrukning...en sådan bil med gammal teknik kommer i det läget följa resten av marknaden och falla kraftigt i pris.

Om jag fick råda...skulle jag i detta läge vara försiktig och verkligen se över varje krona för att vara redo att handla när läget är rätt. Men det är ju ren spekulation, vad som helst kan hända..men just nu talar alla tecken för en mer negativ än positiv framtida utveckling.

Hoppas jag inte lät alltför negativ nu, men som man säger, den förberedde överlever.
av borstarmicke
Kolla in den här: http://www.blocket.se/vi/17436482.htm?ca=15_s, rätt pris, rätt mil. Tyvärr automat, men vilken bil jämfört med Skodan (no offense, men Skodan e bara så j***a tråkig imho, framför allt inredningen).
Det handlar givetvis om att handla med hjärnan lr med hjärtat... har personligen (på senare år) inte varit enbart 100% praktisk vid mina bilköp, men man ska ju oftast ha bilen ett tag o då är jag beredd att betala lite extra för att trivas...
Men visst, hade jag kört 4000mil om året hade man kanske fått tänka om lite, vilken tur att man inte gör det ... :)
av Tim_82
Barkbiten skrev:Tro mig, bensinen kommer inte bli billigare framöver... och då får man ställa sig inför två val:

1) Tjäna bra med deg så prisökningar inte påverkar.
2) Köra bilar som är bränslesnåla.

Färska rapporter gör gällande att oljan kan ha nått sin peak om ca 10 år. Dvs, inom tio år är efterfrågan större än utbudet. Rapporten som förvisso även mötts av kritik för att den inte tar hänsyn till eventuella nya tekniker framöver...den baseras alltså enbart på att dagens förutsättningar är lika även om 10 år (vilket ju naturligtvis är omöjligt att veta hur det blir) påtalar att de stora oljebolagen tagit ut för mycket pengar åt sina ägare, istället för att investera i R&D. Det i sin tur innebär kraftiga ökningar av oljepriset och därmed drivmedelskostnaderna.

Allt detta i kombination med att vi högst sannolikt just nu står på toppen av en lång högkonjunktur... gör att perioden vi har framför oss mer sannolikt är dyster än positiv.

Den disponibla inkomsten har ökat med drygt 50 procent sedan 1996 men tex bostadspriser har ökat med 300%. Trots detta har i dessa fall inte boende kostnaden ökat tack vare oförändrade räntor.

När utbudet på bostadsmarknaden ökar i kombination med kraftigt ökade varsel och uppsägningar inom industrin sjunker värdet på fastigheter. Idag är det inte ovanligt med en belåningsgrad på upp till 95-100 procent. När värdet på husen stigit har man tagit mer lån, köpt båt, bil osv. Men i skedet då fastigheternas värden sjunker blir belåningsgraden plötsligt en bra bit över 100 procent...kanske 110 procent. Då måste bankerna kräva in den överskjutande delen så att belåningsgraden är på samma nivå som tidigare. Det är detta "worst case scenario" som vi står inför just nu. Inte säkert att det blir så..men högst troligt är det.

Om det nu skulle bli så...vilket är omöjligt att säga i förväg, men om det blir så...så skulle jag inte vilja sitta på en bil med höga lån och hög förbrukning...en sådan bil med gammal teknik kommer i det läget följa resten av marknaden och falla kraftigt i pris.

Om jag fick råda...skulle jag i detta läge vara försiktig och verkligen se över varje krona för att vara redo att handla när läget är rätt. Men det är ju ren spekulation, vad som helst kan hända..men just nu talar alla tecken för en mer negativ än positiv framtida utveckling.

Hoppas jag inte lät alltför negativ nu, men som man säger, den förberedde överlever.

Men om det blir ett bensinpris på låt säga 30kr så kommer man varken ha råd att tanka en bil som drar 0,8 eller 1,1 =)
av Tim_82
borstarmicke skrev:Kolla in den här: http://www.blocket.se/vi/17436482.htm?ca=15_s, rätt pris, rätt mil. Tyvärr automat, men vilken bil jämfört med Skodan (no offense, men Skodan e bara så j***a tråkig imho, framför allt inredningen).
Det handlar givetvis om att handla med hjärnan lr med hjärtat... har personligen (på senare år) inte varit enbart 100% praktisk vid mina bilköp, men man ska ju oftast ha bilen ett tag o då är jag beredd att betala lite extra för att trivas...
Men visst, hade jag kört 4000mil om året hade man kanske fått tänka om lite, vilken tur att man inte gör det ... :)
helt klart en kanonfin bil... men gillar inte automat. På en D5:a hade jag nog valt automat men inte på en bensinare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Barkbiten skrev:De nyare modellerna av typen XC70 (2008) drar ca 0,8-0,9 med diesel enligt färddatorn (mer korrekt på nyare modellerna än tidigare). Det är alltså ungefär samma förbrukning på en sådan ny XC70 som på en lite äldre V70 AWD
Jag antar att du pratar Bensin Vs Diesel nu. D.v.s att en äldre V70N AWD drar lika mycket bensin som en ny XC70II drar diesel.

Det är vad många här har upplevt i alla fall, det har bytt sin gamla V70 bensinare som de körde på runt litern till nya XC70!! D5 och de drar också runt litern, behöver jag säga att de är ganska besvikna.
av borstarmicke
Tim_82: hade en D5 07:a m. automat o har nu en 2.5t 08:a m. automat, tycker det funkar bra även på bensinaren, (den e iofs lite slöare) men vridmomentet i D5:an saknar man ju, men inte vägskatten... hade skatten varit samma o även om förbrukningen oxå varit det hade jag kört diesel, gillar vridet bättre.
De fläskade på mellanskillnaden i pris på D5 o 2.5T mellan Classicen o V70II rätt bra, det skiljde 14' för -07:an och 30' för -08:an.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
borstarmicke skrev: De fläskade på mellanskillnaden i pris på D5 o 2.5T mellan Classicen o V70II rätt bra, det skiljde 14' för -07:an och 30' för -08:an.
Japp, som du säger prisökningen på diesel har varit enorm, -06 låg de till och med exakt lika när jag handlade. :-(O)

Har haft exakt samma fel på min 2011. Det va[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]