Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blir fan inte klok på volvo verkstan.
Var till dom under lunchen idag och frågade vad dom tyckte. Han kände o hade sig, tyckte att den var lite seg på den sidan som var lös.Men han visste inte, och sa att jag skulle komma in med bilen. Vilket jag sa att jag har då inte lust att betala en felsökning som lär ta max 15 min.
Näe då, kom in du samma tid imorgon så åker vi en sväng och lyssnar. Sedan kollar.
Så in med sakerna till bilen igen, och hoppas dom vet. Skall även testa att svänga kraftigt, låter det inget när jag svänger åt båda hållen så är det inte lagret som gör ljudet. Låter det när jag svänger åt ett håll men inte åt de andra så är det lagret sa han.

Har spammat forumet nu känns det som :/
Men de känns skönt att få skriva av sig, även ifall inte de är någon som svarar ^^
Var in 11.45 till volvoverkstaden och fick en felsökning.
Lagret var inne på sin sista "legering" eller vad det kallades för.
Dom undrade när detta började och hur länge jag kört (mil), och sa sedan att jag inte skulle köra mer förän lagret var bytt.
När man hade slitit ut en viss del på lagret så går slitnings processen mycket snabbare tills det sedan hugger till och allt går bokstavligt åt helvete.
Så jag har beställt ett lager från dom då biltema varken vet ut eller in, testat att ringa sundsvall/uddevalla och deras lager. Nästa gång jag skriver här e lagret är bytt.
Hoppas då att jag skriver med positiva ord :roll:
Mina damer och herrar......
Lager bytet hjälpte icke :cry:
Det mörkaste ljudet försvann, men de är ju fortfarande dedär ljudet!
Så frågan e, vad kan det vara ?:-/
  • Bromsskiva?
    Obalans?
    Förslag?
Ljudet kommer fortfarande från vänster bak,hörs i högre hastigheter och hörs i vänster svängar och raksträckor.
När jag i vintras körde på billiga koreanska vinter däck så morrade bilen som fan vid 70 ca och 90 ungefär trodde bilen var på väg att ge upp alltså.
Undrar om det inte kan ha med däcket att göra?
Testa att köra med ett annat däck där. Byt mellan höger å vänster bak kanske?
Nej du spammar inte :) det är skönt å kul att få vara med i din prosses.

Skam den som ger sig ;)
Jag testade att sätta på vinterdäckena, för att då lät de ju normalt i vintras. Och även sommarn ifall jag skall vara ärlig, åkte sista dagen för dubbar :oops:
Då lät det inget, men det gör de nu när jag testade. Och det är Continental Eco 3 däck, så de är inte något billigt däck som sitter där :)
Dom på volvo funderade också på däcken ett tag.
Lämnade bilen till dom, få får vi se vad dom hittar på. Dom har ju lite mer att testa med än vad jag har. Och blev rejält paff när dom frågade vad jag gjorde där och svarade att de var inte hjullagret :P
Vet ju att jag har endel att fixa på bilen, som inte har med ljudet att göra. Så de får dom inte fixa, utan vill bara höra vad dom säger är felet.
Felsökningsavgiften är ju inte så farlig, med tanke på att jag fick första gratis. Dock inte djupgående som att plocka bilen i beståndsdelar, men lite isärplockad blev den. Trodde att dom skulle ringa idag, då den har varit borta i 2 arbetsdagar nu. Antingen mycket folk eller så hittar dom inte felet :lol:
Idag ringde Volvo och sa att bilen var färdig,tog visst på sig arbetet utan att ringa och fråga mig först :evil:
När jag kom dit så fick jag prata med killen som har varit med sen jag frågade om mitt problem.
Lagret på höger sida var jävulskt dålig, och dom hade problem att få lös det. Så vad hade jag inte fått då :???:
Så dom bytte lagret + nav för 2200, och det känns som handbromsen är fixad också. Men testar den mer när jag kommer hem.

Så, har ni ett dovt ljud. Kolla båda sidorna av bilen, bromsar och hjullager.
Bara för att det kommer ljud från en sida betyder inte att det är den sidan.

Ha det gött alla. Kommer få åka skönt hem i 2 mil nu =)
Användarvisningsbild
av Nebu
Stäm dom. Det är brottsligt att köra med sådan utpressning, betala annars så behåller vi bilen :evil:
Intressant läsning annars :)

Själv har jag en del kvar att göra på min bil och gjort en del på den med, jag har bara inte orkat uppdatera på ett tag.
Kan säga att jag kommer stämma dom då jag inte har någon handbroms, eller jag har förvisso. Men står jag i en brant backe och drar i handbromsen så rullar jag. Och dom har då inte gjort någon utpressning vad jag vet.

Och vad tror ni det kan kosta för att låta dom byta kammrem?
Eller är det lätt att byta, då jag tycker de ser krångligt ut i haynes boken :/
Det är krångligt att byta kammremen själv.
Då va det sagt!

Jag gjorde det själv utan tidigare erfarenhet men det tog en god stund ca 6 timmar. I och med att man aldrig gjort något sådant själv så tar det tid för man dubbelkollar boken och sedan sig själv. Det svåra var att hitta lämplig stav att passa in i hålet på sväng hjulet och att få rätt spänning på kamremen. köp en komplett sats med rullar. min gammla spännrulle hade ett jättde dåligt lager glappade rejält, det viste jag inte förren jag skulle ta av och sätta på den nya. 1600 kr fick jag betala för satsen på MECA köpte först fel på biltema. (de har inte till 2.0)

lycka till å hör av dig för vad du bestämmer dig för.
Jag kommer ju inte göra kammrems bytet själv, men om volvo eller någon annan skall få göra det har jag inte bestämt mig än.
Var in lite snabbt till volvo för att höra om det fanns någon tid för att kolla handbromsen, och fick då åka direkt in till verkstan där dom pumpade handbromsen och drog tillbaka i okena med tång. Sedan så justerade dom med bromsen också, då den inte blev helt normal. Men den tar jävulskt bra nu, och behöver inte ens dra 2 snäpp. Och vanliga bromsen tar bättre också känner man. Så något har ju hänt, och han trodde att ena bromsoket bak kunde vara dåligt och skruven kunde åka ur.
Om det är sant vet jag inte, men det lät ju sanning. Men vem brukar inte kunna dra till en historia?
Inte behövde man betala någonting heller, utan in och ut och köra vidare :D

Jag har inte gjort något med min Volvo (beh&[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hål[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]