NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

matsv50 skrev:Nu har väl den här tråden gått från ämnet? Den handlar om vilka tillbehör man "bör" välja, inte etanol, disel eller bensin. Back to topic! :)

Nej det tycker jag inte eftersom May77 frågade om syntetdiesel allt eftersom tråden har gått.
Jag kan numera tycka att motoralternativ (bensin/E85 vs. diesel) kan räknas in som "tillbehör" då man har lite olika att välja mellan...
För ett par dagar sedan var helt säker på att det var just en flexifuel jag skulle ha men efter att ha läst era kommentarer så har jag börjat fundera på diesel.

Är det någon som vet om det kan löna sig att ta div. extra tillval -förutom summum (-någon som nämde teknikpaket med ABL, High P. stereo, Keyless drive för 9900) när man sedan ska sälja bilen om ett par år eller så?

MVH/
May
Det man får betalt för egentligen vid ett inbyte är ju paketen kan man säga. eller är jag helt fel ute nu?
Jag är själv just nu sugen på att köpa en Demobil som har gått 500mil, Volvo V50 T5a Momentum r-design sportchassie och high preformance. Helst skulle jag vilja ha Premium sound och en MY09 men det blir fördyrt.

May77 du ska räkna in också att en flexifuel ska ha service var 1000mil.

Diesel har jag också varit inne på men jag vet inte det med tanka på dagens dieselpriser. Det räcker att man får tillsägelse på jobbet om att man tankar för ofta (N) . Hur man nu kan göra det.. (I)
may77 skrev:Jag kan numera tycka att motoralternativ (bensin/E85 vs. diesel) kan räknas in som "tillbehör" då man har lite olika att välja mellan...
För ett par dagar sedan var helt säker på att det var just en flexifuel jag skulle ha men efter att ha läst era kommentarer så har jag börjat fundera på diesel.

Är det någon som vet om det kan löna sig att ta div. extra tillval -förutom summum (-någon som nämde teknikpaket med ABL, High P. stereo, Keyless drive för 9900) när man sedan ska sälja bilen om ett par år eller så?

MVH/
May
High Performance valde jag genom ändring. Hade först tagit det billligare alternativet Performance, men då klarar stereon inte mp3 och vma filer. Keyless drive låter ju så klart både läckert och frestande, men för nästan 10 000 kr skulle jag nog lägga de pengarna på något annat. Men på vad vet jag faktiskt inte. :) Jo förresten, solfilm kanske då och det kostar väl upp till 5000.
Om du väljer en diesel så följer det med en dieselvärmare med tidur, men dock inte el motorvärmare. Kanske lägga en slant på att lägga till el motorvärmare också då som kan vara bra om man har elstolpe hemma eller på jobbet.

DogWalker :-~
DogWalker skrev:
may77 skrev:Jag kan numera tycka att motoralternativ (bensin/E85 vs. diesel) kan räknas in som "tillbehör" då man har lite olika att välja mellan...

MVH/
May
High Performance valde jag genom ändring. Hade först tagit det billligare alternativet Performance, men då klarar stereon inte mp3 och vma filer. Keyless drive låter ju så klart både läckert och frestande, men för nästan 10 000 kr skulle jag nog lägga de pengarna på något annat. Men på vad vet jag faktiskt inte. :) Jo förresten, solfilm kanske då och det kostar väl upp till 5000.
Om du väljer en diesel så följer det med en dieselvärmare med tidur, men dock inte el motorvärmare. Kanske lägga en slant på att lägga till el motorvärmare också då som kan vara bra om man har elstolpe hemma eller på jobbet.

DogWalker :-~

EDIT: Ser att Fidde har ett teknikpaket för 10 000kr, så mitt tyckande blev lite fel... :oops: gällande Keyless drive=10 000.
FiddeUBC skrev:Alltså om du nu ska ha aktiva xenonljus och High performance är det ju rätt dumt att inte ta teknikpaketet istället för då får du ju i princip keyless drive gratis.
Frågan är bara om man tycker att ABL och Keyless Drive skulle vara lönt att lägga pengar på...?
High Performance stereon kan motiveras med att den tar MP3 :D

Är det någon här som har erfarenhet eller provat någon bil som har ABL?

Med risk för att det klassas som O.T. (tråden har tagit upp detta tidigare) så länkar jag här till två färska artiklar om bensin/diesel/etanol och dess framtid...

http://sydsvenskan.se/bil/article319839.ece

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varld ... lecomments

/May
Ytterligare om bränslen: Jag har själv en 1.6D och kör mycket 1.8F i tjänsten. Jag anser dieseln betydligt trevligare att köra. Flexifuelen känns slöare på det mesta, först på riktigt höga varv och med etanol i tanken blir den piggare än dieseln. Bränslepriserna är helt klart på väg in i en ny era där tillgång och efterfrågan har ett mycket större genomslag och där priset kommer att fortsätta att öka. På kort sikt känns etanolen osäker vad gäller prisutveckling och tillgång.

Oavsett val av bränsle är min främsta prioritet är att köra en så energisnål bil som möjligt (även om det i slutändan kostar några kronor mer) och där leder dieseln klart. Vad gäller diesel finns en rad alternativa varianter där dagens biodiesel oftast handlar om raps och liknande. Syntetisk diesel är brukar man kalla den som framställs genom förgasning och upparbetning av kol eller biomassa. För syntetisk biodiesel finns betydligt bättre potential än för etanol i termer av km/kg biomassa.

Om du bestämmer dej för en diesel så kan det vara värt att fundera på fjärrstyrning till tillsatsvärmaren (kolla på volvos web på tillbehör, komfort, klimat).
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]