Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2ägaren
andersuw skrev:
2ägaren skrev:Isofix huvud syfte är att barnstolen sitter fast i bilen, och inte medför mer rörelseenergi vid en krock. Sitter barn och barnstol i samma bälte enbart är det x antal kilo extra belastning i ryggen på barnet vid krock då båda åker framåt.
Snarare är poängen med Isofix att göra det enkelt att montera och demontera stolen i bilen. Barn och barnstol hålls aldrig av samma bälte. Det vanliga säkerhetsbältet används för att fästa barnstolen (ofta tillsammans med ytterligare stöd- eller fästanordningar) när Isofix saknas eller är mindre lämpligt att använda. Barnet hålls sedan fast i stolen med ett annat bälte.

Nej, på småbarn stolar kanske det finns eget bälte. Men framåtvänd och 4-5år och uppåt är det samma bälte för stol och barn, bilens eget. Där är isofix väldigt bra vid krock.
av andersuw
Stämmer inte heller. Den Britax Twoway som vi pratat om tidigare i tråden kan användas både bakåtvänd (för mindre barn) och framåtvänd (för större barn). När stolen är framåtvänd fästs den enbart med bilens säkerhetsbälte. Sedan hålls barnet fast i stolen av stolens bälte.

Har man bälteskudde hålls både den och barnet på plats av säkerhetsbältet. Men kudden väger nästan ingenting och är dessutom placerad under rumpan på barnet. Så något egentligt problem finns inte i det fallet heller.
av MickeM
andersuw skrev:
MickeM skrev: Babyskyddet hade en bas man fäste med bilens bälte, och skyddet/stolen klickades i och ur basen enkelt och togs med in.
Ingen ISO-fix.
Det här med att det skulle finnas en bas som man fäster med bilens bälte och sedan klickar stolen i och ur basen känner jag inte alls igen. Har jag missat något här? Jag erkänner utan omsvep att jag är nybörjare när det gäller barnstolar av någotsånär modernt snitt. ;-)
Det var babyskyddet som hade en bas man fäste med bilens bälte, och satt kvar, medan man bar in barnet fortfarande fäst i stolen.
Tex:
https://www.jollyroom.se/bilstolar/baby ... -mode-noir

Förövrigt kan inte en barnstol för större barn vara säkrare för BARNET med vs utan ISO-fix.
En sådan stols vikt är ju inget att tillägg att tala om. (Nämndes tidigare i tråden)
Barns idividuella viktskillnad kan ju vara betydligt större än så.

Däremot sitter en sådan ISO-fix stol fast bättre UTAN barn.
Annars ska man spänna fast stolen ordentligt med bilens bälte, när den är tom.
Det gjorde inte jag. Bältet var i krokat i ryggstödet, och under en "arm" på sittdelen när stolen var tom.
Räckte, tyckte jag. Tex, Matpåsar i skuffen är nog farligare isf.
av LubiZ
Någon som har Isofix fäste till vänster bak och höger bak, ska vara till en V70 -05. Tack på förhand.
Fel på CAN BUSS? Fläkten snurrar ej

Lämnade in hos mekaniker som bytade hela fl&a[…]

Vanligt ställe där slang från IC s[…]

Hej! Har en v70 1,6 drive -12 som gått 31x m[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Jag valde till min beställda V90 T6 Recharg[…]