NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
jumu01 skrev:Grattis till Bonusen wendtan!!

Skulle du kunna ta en bild på var dessa högtalarer sitter och visa på detta forum?

Det enda jag har är vid bakdörrarna där man öppnar bilen inifrån vid sidan av handtaget så sitter det ett litet galler (5 x 6 cm), kan det röra sig om någon form av diskanter?? Jag är dock inte missnöjd med ljudet i bilen trots att jag bara har performance. AUX ingången är guld värd man slipper en massa CD skivor, kopplar dit min mp3 med 16 gb musik.

Visst kan jag det!, jag har en bild där iof fokuspunkten ligger på ratten, men du ser ändå var de sitter. Innanför ytterbackspegeln så att säga.
Bild
Användarvisningsbild
av Tång
wendtan skrev:
jumu01 skrev:
wendtan skrev:Efter en hyfsad långtrip i helgen(40 mil t.o.r) Så har jag följande relektioner mellan bilarna:

T5ans växellåda känns helt underbar i jämförelse med dieselns. I t5an känns det som motståndet i lådan är som smält smör, i dieselns är det väsentligt mer mekaniskt motstånd, vilket isig inte behöver vara negativt, men i det här fallet så känns den som ett klart nerköp i jämförelse med t5an. Kontentan är väl att det sitter "fords" 6 växlade låda i dieseln är jag rädd för. Jag vet att det är en 6 växlad getrag låda i t5an iaf.

En annan positiv överaskning är hur bra ljud det verkar vara i perfomance stereon på facelift bilarna. Det har separerat diskanten upp i a stolpen precis som på high performance stereon.Över huvudtaget tycker jag ljudbilden blivit mycket bättre än vad jag hört tidigare av performance stereon. Inte för att den låter så bra som high performance i t5an, men de har blivit mycket bättre. Jag körde min Nuvi 660 i aux uttaget och körde ut mp3 och navigator rösten i högtalarna. Ljudet är imponerande bra, vilket får mig att reta mig ännu mer på att t5an inte har ett aux uttag.

Nästa helg står en 100 mils trip på tur, får se om jag återkommer med ännu fler reflektioner då ;-//
Jag håller med dig om att växellådan inte är den bästa inga distinkta lägen, mer som att "röra om i en grytkänsla".

Dom där diskanterna i A-stolpen, har själv en -08 men inga diskanter har jag hittat i A-stolpen har du möjligtvis fått något tillval??
Nej, inget tillval. Jag frågade säljaren och hans svar var att de själv inte fått någon info om att de ändrat på högtalarkonfigurationen men att de gjort så för ett tag sedan.
Förrut var det endast high performance och uppåt som hade dessa.

Tydligen var dessutom den vanliga typen av innerbackspegel slut på fabriken med, så jag fick en automatiskt avbländbar i ren bonus 8)

Dom måste ha varit de ett tag, jag har också fått de på min bil, levererad W805. och en arbetskamrat som fick sin S40 i slutet av -07 fick de samma, så dom måste vara en skaplig levereans tid på från underleverantör. men de är dumt och klaga. tack säger vi.

Angående dina högtalare vid A-stolpen, kommer de något ljud i dom? dom hara inte bara haft slut på det anndra plast skyddet som dom sätter där och knäppt på en med nät på, detta skulle iofs förvåna då detta skulle se något udda ut, men man vet ju inte. skickar dom med automatisk avbländande backspegel till några 100 tals bilar så vet man inte.
Användarvisningsbild
av wendtan
Ja visst kommer det ljud ur diskanterna, säljaren sade att ändringen för performance systemet genomförts utan att de fått veta något. Men som jag förstog honom så är den permanent så att säga. Jag hade en lånbil (1,8F -08) för några veckor sedan och den hade inte dessa. Ljudet är påtagligt bättre i vår diesel trotts att det är samma stereonivå(performance). Jag gissar att de ändrat på mer än att separera diskanterna. Gissningvis har de bytt ut alla högtalarelement i bilen.
Användarvisningsbild
av Tång
wendtan skrev:Ja visst kommer det ljud ur diskanterna, säljaren sade att ändringen för performance systemet genomförts utan att de fått veta något. Men som jag förstog honom så är den permanent så att säga. Jag hade en lånbil (1,8F -08) för några veckor sedan och den hade inte dessa. Ljudet är påtagligt bättre i vår diesel trotts att det är samma stereonivå(performance). Jag gissar att de ändrat på mer än att separera diskanterna. Gissningvis har de bytt ut alla högtalarelement i bilen.
Kan så vara. hade också en låne bil när min var inne på lackering i oktober, den hade nämligen inte häller några. Jag vet att dom gjorde en modell ändring på bakspegelsinfästningen (Rät stavat?) vecka 48, kanske har något med de att göra, eller så är de bara en liten intreör uppgradering.
I vilket fall är e ju jävligt gött. ljud kan aldrig bli för mycket och för bra.
av Lövet
Powershift har inget med BMWs SMG lådor att göra, däremot är det ju av samma princip som Volkswgens DSG lådor. Dvs det är en dubbelkopplingslåda. Varken en Powershift, DSG eller SMG bör höja förbrukningen på bilen nämnvärt eftersom alla saknar momentomvandlare som ju är det som förbrukar energi i en vanlig automatlåda. Audis steglösa Multitronic höjer inte heller förbrukningen med mer än några centiliter (egen erfarenhet).
Användarvisningsbild
av wendtan
andreas_lofgren skrev:Powershift har inget med BMWs SMG lådor att göra, däremot är det ju av samma princip som Volkswgens DSG lådor. Dvs det är en dubbelkopplingslåda. Varken en Powershift, DSG eller SMG bör höja förbrukningen på bilen nämnvärt eftersom alla saknar momentomvandlare som ju är det som förbrukar energi i en vanlig automatlåda. Audis steglösa Multitronic höjer inte heller förbrukningen med mer än några centiliter (egen erfarenhet).
Ok, men för mig är inget tillförlitligare än en manuell låda :wink:
av Christian_m
Kunde inte motstå en provkörning längre så jag begav mig till Bilia efter jobb idag och testade en 2,0D och det var ju en trevlig bekantskap. Bra drag på låga varv och växelllådan var definitivt bättre än den i bensinfyrorna och inte alls så hemsk i jämförelse med den som sitter i min 2,4 som jag fruktat.

Hängde t.o.m. med Audi R8'an jag låg bakom under större del av provkörningen, att det mest var 50 och 70 sträckor kan ju kvitta ;-)

Så nu får man väl börja räkna på vad ett byte kan kosta, nuvarande bil fyller 36 månader i maj, stora servicen är inte alltför långt borta och nya sommardäck behövs. Tar spolarvätskan slut snart också så är det inte mycket att fundera över! :lol:

Vilka andra alternativ har ni som köpt en 2,0D tittat på? Själv är jag ganska nyfiken på Subarus nya boxerdiesel men den lär bli lite väl dyr med tanke på högre pris och förmodat sämre inbytespris på min nuvarande V50, även om utrustningslistan är ganska imponerande. Som sagt, vad bör man mer fundera på? 9-3 vill jag inte ha, men i övrigt?
av Lövet
wendtan skrev:
andreas_lofgren skrev:Powershift har inget med BMWs SMG lådor att göra, däremot är det ju av samma princip som Volkswgens DSG lådor. Dvs det är en dubbelkopplingslåda. Varken en Powershift, DSG eller SMG bör höja förbrukningen på bilen nämnvärt eftersom alla saknar momentomvandlare som ju är det som förbrukar energi i en vanlig automatlåda. Audis steglösa Multitronic höjer inte heller förbrukningen med mer än några centiliter (egen erfarenhet).
Ok, men för mig är inget tillförlitligare än en manuell låda :wink:
Det hela beror ju mycket på hur man kör också. Kör man 5000 mil per år, som du skrev någonstans, så är det ju knappast i stan man kör och då spelar automatlådan mycket liten roll. Dess största fördel är ju om man är inne i stan och harvar omkring.
av dali
Christian_m skrev:Vilka andra alternativ har ni som köpt en 2,0D tittat på? Själv är jag ganska nyfiken på Subarus nya boxerdiesel men den lär bli lite väl dyr med tanke på högre pris och förmodat sämre inbytespris på min nuvarande V50, även om utrustningslistan är ganska imponerande. Som sagt, vad bör man mer fundera på? 9-3 vill jag inte ha, men i övrigt?
Har räknat på en ny Subaru Legacy diesel och den hamnade runt 300. Inbytespriset på min V50 2.0D var dock så dåligt att jag la ner, leveranstiden var också lång, tidigast augusti (är nog ännu längre nu). Har även räknat på en V50 D5 manuell och den hamnade på ungefär samma pris som Subarun, men med 15-20 kkr bättre i inbyte.

Volvo säljer V50 2.0D i "Business Edition" just nu, man får ca 30 kkr rabatt ... men också mindre möjligheter att få precis den färg (och ev övrig utrustning?) man vill ha: http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... fault.aspx
av Christian_m
dali skrev:
Christian_m skrev:Vilka andra alternativ har ni som köpt en 2,0D tittat på? Själv är jag ganska nyfiken på Subarus nya boxerdiesel men den lär bli lite väl dyr med tanke på högre pris och förmodat sämre inbytespris på min nuvarande V50, även om utrustningslistan är ganska imponerande. Som sagt, vad bör man mer fundera på? 9-3 vill jag inte ha, men i övrigt?
Har räknat på en ny Subaru Legacy diesel och den hamnade runt 300. Inbytespriset på min V50 2.0D var dock så dåligt att jag la ner, leveranstiden var också lång, tidigast augusti (är nog ännu längre nu). Har även räknat på en V50 D5 manuell och den hamnade på ungefär samma pris som Subarun, men med 15-20 kkr bättre i inbyte.

Volvo säljer V50 2.0D i "Business Edition" just nu, man får ca 30 kkr rabatt ... men också mindre möjligheter att få precis den färg (och ev övrig utrustning?) man vill ha: http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... fault.aspx
Det där med inbytespris förstör ju de flesta "otrogna" bytena, funderade ett tag på en passat men när VW erbjöd 110' för min V50 la jag ner dem planerna direkt, 25 000 mer hos Volvo skojar man inte bort. Sälja privat kan man ju göra men man får nästan lika bra betalt hos Bilia och slipper allt merjobb vilket aldrig är fel. Att V50'n är en otroligt trevlig bil gör ju sitt till för att man kanske inte är överdrivet sugen på att byta märke trots allt. Aud och BMW ligger en bit bort prismässigt, Subarun också, och nya Mazda 6 som jag gillade när första bilderna kom verkar inte vara en så stor förbättring jämfört med förra att den är värd att vänta på, där tillkommer också problemet med inbyte.

Just Business Edition är det jag tittar på, annars hade det nog inte varit aktuellt alls. Har en businessutrustad bil nu så utrustningsnivån känns inte som ett problem, och dessutom hade jag tänkt köpa en svart (oj vad jag kommer att ångra det :lol:) ändå så färgalternativen är inte heller något problem.

Har kollat med min säljare vad man kan lägga till utöver det som redan ingår (metallic, 17" fälgar, Kinetecpaket, larm) och det som finns är: Xenon, High perf. stereo, avst.krockkudde, spoilerljus, bälteskuddar och barnlås. Sen antar jag att man kan lägga till tillvalen som monteras hos leveransverkstan typ vinge, drag etc.

Blir det något med det här blir det med HP-stereo och vinge som tillval utöver det som redan ingår, resten klarar jag mig utan, kör så sällan på vägar som inte är bra upplysta så jag har ingen större nytta av Xenon vilket annars hade varit vettigt. Hamnar då runt 235-240' och månadskostnaden (inkl beräknad bränslebesparing) går upp 500 kr. Gäller bara att motivera för sig själv att en ny bil med fulla garantier och inga stundande storservicear, bromsbyten etc är värt de extra pengarna. Inte så svårt, om det inte vore för den där förbannade värdeminskningen :???: Jaja, i-landsproblem :)

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]