Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mallossi
har du en diffad axel som driver lika på båda hjulen hela tiden ???? jag tror inte de för du har inte sagt nått om de med andra ord så har du en difretial ??? vad gör en sån??? exakt därför så behöver du inte ha samma bredd på båda hjul men du måsste ha samma tum och profil bredden e ovesentlig om den har tagit skada av det så har där inte funnits någon olja i axlen och gått torr länge eller så va det fel olja som va i
av badtab
mallossi skrev:har du en diffad axel som driver lika på båda hjulen hela tiden ???? jag tror inte de för du har inte sagt nått om de med andra ord så har du en difretial ??? vad gör en sån??? exakt därför så behöver du inte ha samma bredd på båda hjul men du måsste ha samma tum och profil bredden e ovesentlig om den har tagit skada av det så har där inte funnits någon olja i axlen och gått torr länge eller så va det fel olja som va i

En differential kompenserar för skillnaden i rotationshastighet mellan hö/vä drivhjul, och kör man med olika bredd, men samma profil och tum så blir rullomkretsen på hjulen olika. Det är bland det första man lär sig när man går fordonsprogrammet.
Testa att köra ca 1500 mil och bara svänga exakt lika mkt åt ena hållet hela tiden, som i en stor cirkel. Tids nog lär ju diffen rasa för att den får jobba längre i samma rotationshastighet.

Sen skulle jag i all välmening vilja be dig att ge fan i att skriva 3 st frågetecken efter varandra, att använda kommatecken och stycken på ett schysst sätt. Det är ett helvete att läsa det du skriver som du skrev det inlägget jag citerat i det här inlägget!

/T
Användarvisningsbild
av mallossi
men du om du vet svaret på frågan varför ställer du den här då?

och en sak till otrevliga person angrep tycker jag du kan ta privat och inte i ett forum nille

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]