Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
sidhabo skrev:Kollade anslutningarna för de 2 rören till motorns oljekylning. Nåt special-lås-grunk. Kan man få bort dom och sen återanvända dom tro ? Lossar man genom att vrida på den ??
Låsclipsen kostar inte mycket. Att återanvända den kan bli dyrt då dem är engångsartiklar i ordets skarpaste bemärkelse. Man kan ju om samvete och snålhet tillåter återanvända dem men då m-å-s-t-e man dra en slangklämma runt. Det ska påpekas att dt finns folk som försökt spara in på tiorna ett par nya kostar som sedan svurit ve och förbannelse när oljan runnit ut och motorn är skrot. Jag kan såhär på rak arm komma på 2st jag känner som gjort det och det slutade illa för båda. Ett tips är att passa på att byta o-ringarna på slangarna i samma veva med, inte heller dyrt.

Nej, man lossar dem med skruvmelsel, barta att bända bort.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Ok tack för info Marlboroman . Lär nog inte snåla på det då. Men det ska ingen speciell tång till då, att sätta dit dem ?
av *pettson*
En låsringstång går utmärkt att använda, då krävs inget tålamod :wink: Man sätter i den längs med spåret, vrider runt den ett halvt varv. Pressar ihop tången så den öppnar klamman till lämpligt mått.
av andlin103
Bild

Är detta den slangen ni pratar om? Har en 854 T5 -95 som jag tror är gången topplockspackning på. men kan detta felet ge samma symptom. för jag har ett läckage här runt slangen men vet inte hur man ska kolla om det läcker! Kan någon beskriva hur jag gör för att kolla?

P.S Ägaren innan som satte slangklämman där! :???:

Tack för svar! :)
Användarvisningsbild
av sidhabo
Om du enbart har läckage i den slangen bör det inte synas som olja i varken kylvatten eller cylinder.
Bara att du måste fylla på olja ...
I mitt fall var det själva kylen som var kass och läckte olja till kylarvattnet.

I dotterns fall följde det inte med någ[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]