Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
~Kalle~ skrev:Jag vet inte hur det är på V70N, men sak jag kom och tänka på är att värmaren går inte att starta om det är mer än +15 grader på nya V70 II

/Kalle
Undrar också vad som händer om man använder direktstarten när bilen är fullvarm? Alltså om man startar den manuellt innan man stänger av motorn och går in i tex butiken för att handla? Går den 60 minuter? Eller stänger den av sig själv för att det redan är varmt kylvatten och varmt i kupén?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
CANBus skrev:
Barkbiten skrev: En hypotes har varit att det beror på att de nya Volvobilarna är digitala (de gamla var analoga). Men det stämmer inte heller eftersom det är omöjligt att få telefonstart till värmaren även på modellen innan nya karossen...och den är analog. Så något annat krångel är det. Fråga mig inte vad.

Analoga bilar? nja det där har du fått om bakfoten, det går hur bra som helst att använda en sk. telestart på volvobilar av nyare snitt.

Har varit i kontakt med både bilköpare och Volvo Göteborg samt olika Volvo återförsäljare... ingen har hittat någon lösning, och ingen har hittils presenterat någon förklaring till att det inte fungerar.

Nej varken ÅF eller Volvo är intresserade av att ge dig en alternativ lösning, det beror oftast på okunnighet i ämnet eller helt enkelt inte klarar av att tänka längre än vad dom får betalt på sitt 8-17 jobb..

Men har Du andra uppgifter så tar jag dem gärna med mig. För jag vet att efterfrågan är stor och de som nu köpt nya bilar är minst sagt irriterade över att det inte går att lösa telefonstart av värmaren - trots att det fungerade utmärkt på tidigare modeller. Volvo hänvisar till att man kan ha fjärrstart istället. Men bor du en bit från bilen, eller har tjocka väggar emellan, så fungerar inte fjärrstarten tyvärr.

Jo,precis det är ju den dom säljer, dom kan då inte ge dig något annat alternativ.
Nu har jag monterat ett antal större serier volvo fjärrstartsenheter och jag tycker ändå att dem funkar bra bättre än lovat.

Du får gärna kolla upp detta. Hittar Du alternativ eller en lösning som fungerar med telefonstart på nya Volvos så meddela mig.

Ja det finns en uppsjö olika tillverkare...

Ang. stänga av autostarten så är majoriteten Volvo-mekaniker jag pratat med överens om att dieselvärmaren håller längre med autostarten avstängd. Några menar dock på att det är sämre för motorn och att bilen kommer att dra mer bränsle om autostarten är avstängd. Botemedel för detta är dock att starta värmaren manuellt, när man känner att det behövs. Du har rätt att värmaren brummar ett tag efter att man stängt av bilen - ibland. Det låter logiskt att det är den funktionen du menar?

Håller längre!?!... förintas den eller ramlar botten ur?
Värmaren går ju inte sönder för att man har autostart på värmaren.
det är ett antal faktorer man bör göra för att brännaren ska bli pålitlig under sin drifttid.
Ja, man ska göra rent brännaren ibland,precis som allt annat man behöver serva.
Styrenheten är akilleshälen när det gäller Ardicvärmaren, det har kommit
ett större antal uppdateringar på just styrenheten, då det är den som får sakerna att börja strula.
Tackar. Att värmaren håller sämre beror som jag förstått det på olika saker..men bland annat på att delarna brinner upp successivt..alltså blir mindre och mindre.

Låter klokt att göra rent brännaren - hur ofta bör man göra det? Vid varje service? Hur lång tid tar det eller vad ungefär kan det antas kosta?

Låter troligt det du säger om Volvo och att de inte vet..eller att de kanske inte vill veta. Men skumt när även återförsäljarna går bet att hitta lösningar åt sina stamkunder. Men annars så var det även min första spontana tanke, att Volvos fjärrstarter inte går att få med sms/telefon-tjänst längre... Men då slår det mig att Volvo nyttjar väl en tredjeparttillverkare av känt märke för sina värmare? Har de bytt leverantör då på de senare bilarna? Eller varför finns inte funktionen längre.

Har förstått att värmarna "ska hålla" för normalt bruk med autostart ikopplad. Men i praktiken så verkar det vara en väldig massa problem med värmarna. Och särskilt nu på hösten/vintern när folk drar igång dem för första gången på länge.

Kan även tänka mig att autostarten kanske är lämplig att stänga av under våren och sensommar/höst då temperaturen sällan går under -3 grader och sällan över 10 grader (berorende på var du bor :) ) då klarar man sig utan värmaren och det slipper sota igen... på vintern är det kanske skönt att ha automat ikopplat hela tiden.

Någon vits med att välja själv måste det ju ha funnits då Volvo valt att lägga till versionen på de nya bilarna.

Och just det...analogt vs. digitalt... jag är ju inte någon expert eller så, men vad jag har förstått när jag talat med Volvo så är det just detta som skiljer. De nya bilarna kallar man för "digitala". Kanske någon här kan förklara det bättre än mig :)

Tack för fina tips om värmaren!

Jag sammanfattar och tror att bästa lösningen för ett långt värmarliv är:

1. Kör den ofta och regelbundet, gärna längre stunder, men tänk på att den drar batteri!
2. Kör du många korta sträckor, tex ska in till butiken för att handla, starta värmaren manuellt innan du stänger av bilen, så får den gå klart under tiden du handlar.
3. Serva den regelbundet och få någon att rengöra brännaren då och då.
4. Undvik att starta/stänga av bilen flera korta gånger i rad, alltså låta värmaren precis gå igång och sen stänga av direkt, och sen starta pånytt etc, då blir det "start på start" och troligen så ökar risken för igensotning, då det just är i början när bilen/värmaren är kall som det blir mest orent.

Några fler tips till sammanfattningen?
av sjölander
Hej alla.

Lånar tråden en snabbis, har läst här tidigare om nån rengörings instruktion på värmare 912d som skulle vara utlagd här på jagrullar.se
Men jag har sökt i 1 timme nu utan framgång.
Nån som vet nått?

Tack på förhand
av CANBus
Nej det är på ett annat forum du läst det.
av sjölander
Nja nån postod att det skulle finnas här. Men om inte,
vore jag väldigt tacksam för en liten länk.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
En ytterligare fundering angående värmarna;

Är det vanligt att termostaten går sönder eller beter sig konstigt? Dvs, att den ger signal för överhettning, säkerhetsstoppar värmaren, och sen måste Du till verkstaden för att låsa upp värmaren genom att koppla in en dator?

Har hört lite rykten på stan att "var tredje bil som kommer in med värmarproblem har problem med just termostaten".
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]