Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Har inget argument för den ena eller andre bilen, men dock ett som du kan köra mot "chefen":

Om hon tycker att bilens uppgift är ju bara att transportera dig från plats A till B, och det där extra (vad det nu än är) är bara onödigt, så kan du kontra med att kläder är till för att hålla kroppen varm, så att köpa några nya bara för att det är nytt mode är också onödgt. Samma argument går att applicera på det mesta som kvinnor gillar, men som män "hatar" att köpa... Kruxet är att våra leksaker brukar vara dyrare, men det säger du givetvis inte.
av totfof
Haha, jag kan ju alltid försöka med risk för att bli anklagad för att vara osaklig :D
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Skulle nog inte fästa så stor vikt vid RTI nu när lösa navigatorer fås för någon tusenlapp och det inte är så enkelt att få digitalTV i RTI monitorn. Men softläder är ju trevligt.

Om du siktar på 170 hkr modellen, så kan argument vara att det inte behövs mer motor - kanske ngt med billigare ägande.

Om siktar på 2,5T så kanske prova med att lull-lull i 170kr modellen inte behövs - bättre satsa på den med större motor som kostade mer när den var ny - ev mer värde - ingen större skillnad i bränsleförbrukning om man kör lugnt.
Användarvisningsbild
av Brainy
Båda har ju läderklädsel så gå på 2.5T. 170hk brukar antingen bli en väldigt dyr bil då ägarna snabbt byter upp sig till en 2.5T eller en bil som det bara svärs över då ägaren går och suktar efter en 2.5T ;)

Personligen skulle jag idag ha väldigt svårt att välja en 170hk.

Inbyggd RTI? vad är det? :wink: Enda fördelen med den är att du slipper ta med den ur bilen när du parkerar, sen är kartorna svindyra, menysystemet stenålders och intressepunktsinläggningsmöjligheten obefintlig... Köp då hellre en sån här http://www.netonnet.se/item.asp?iid=985 ... geTopOffer skulle du vilja uppdatera kartorna och mot förmodan vilja köpa dem lagligt så är dagspriset 29euro för att bara uppdatera scandinavien och 39euro för europa, betydligt billigare än de tusingar som springer iväg om du vill uppdatera volvorti'n lagligt (går självklart även att ladda ner men verkar inte lika lätt att få till).

Sen slänger du in fartkamerorna i den där och 170hästarens RTI är inte längre något du vill ha ;)

Telefon? Också en "kul-att-ha"-grej men du har väl en Mobil? Hur ofta skulle du eg. orka flytta över sim-kortet? möjligtvis när det är riktiga långresor? Det enda bra jag tycker med telefon i bilen är när de agerar handsfree via bluetooth.

Ljudsystemet är väl det som jag ser som största argument till 170-hästarens fördel men 650-systemet duger alldeles utmärkt.

Varför hon ska vilja ha 2.5T? Först kan du ju dra skälen ovan och sen även att hon får en nöjd och glad make som inte behöver svära varje gång han sätter sig i bilen och ska göra en omkörning.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Sharkman
När jag köpte min S60 så var kravet från tjejen att det inte skulle vara några irritations moment från min sida efter bilbytet.

Mitt val blev då en S60 2001. 2,4T som är chipad. Hade gått 10´000mil. Rikligt utrustad med bland annat helskinn i mörk färg och med Geartronic lådan som jag igentligen inte ville ha. Ville ha Manuell men allt annat var vad jag letade efter. Idag kan jag säga att jag älskar Geartronic lådan. Och sambon kommenterar fortfarande att jag sätter mig i bilen med ett leende! Och försäkringen skilljer inte mycket mellan 170hk och turbo modellen på volvia. Och ska du byta bil i framtiden är turbo modellen lättare att sälja.

Jag har tidigare kört bilar med runt 200Hk och man vänjer sig snabbt vid effekten. Köp en med turbo annars kommer du vilja byta inom ett halvår.
Användarvisningsbild
av lexus
Man bör väl också ställa sig frågan hur dyrt det blir att reparera turbon när den pajar? Överhuvudtaget bör man väl kolla kostnaderna vid kommande servicar och reparationer när man bestämmer sig vilken bil man ska köpa.
av Frodda
måste nog säga 2,5T

visst fler hästar o drar mer!
men samtidigt kan du ligga i 90 o 110 i lägre varvtal o det för mig innebär mindre besin och framför allt bättre för miljön!=)

Men!hur man kommer upp i dom hastigheterna är en annan fråga..dvs hur snabbt man kommer dit..är inte alltid så miljövänligt
har en V70 o en S80..
Märker skillanden varje dag mellan motorerna och jag ångrar mig idag att jag inte tog större motor till v70, men sen å andra sidan så gjrode jag det till
S80 så de kompenserar väl;-)
av haxpet
Loner skrev:170hk utan turbo. 200hk med turbo.

Jag håller med alla andra, skit i telefon och rti, det finns bättre tredjepartsgrejor.

En gång turbo alltid turbo.. Min sambo älskar våran 2.4T :P (och så valde hon nebula fälgar till sommardäcken oxå...)

/L
Älska henne. :D
av Kena
Säg att 170hk:aren är såld=end och discussion 8)
Användarvisningsbild
av Loner
haxpet skrev: Älska henne. :D
Klart jag gör :P

/L

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]