Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tpsalu
Jag har en -01 T5 och har bytt till ett nytt med uppgraderad mjukvara.Har varken fördröjning eller eftersläpning av varvtalet som det var innan.Responsen är direkt.Har man problem så läs av bilens diagnossystem och se ifall bilens gasspjäll har felkoder.
av Andis
Vad jag läst nyligen har artikeln nånstans ska se om jag hittar den, så är fördröjningen programerad ur miljösynpunkt som VolvoB20 skriver.

Även vid gassläpp för att spjället inte ska stänga för snabbt och riskera att oförbränt bränsle bräns med lite luft så att stora avgasutsläp blir vid gassläpp.

Har för mig att det vart någon lag på det här under 2000 talet som vad jag har för mig att det stod i den artikeln gjorde att alla bilar efter det fick elektronisk gasspjäll med den här fördröjningen.

Sen visst går säkert att programera bort, men nog en väldigt bra funktion om man tänker på hur många såna här avgaspuffar det blir med alal bilar som kör varje dag och hur många gånger man släpper gasen varje körning.

Har även för mig att Californien var ännu tidigare på att införa detta om jag minns rätt har för mig att jag läste en test på en Cheva i början av 90 talet där dom tyckte det var jätte läskigt med att bilen inte sluta gasa direkt när man släpte gasen, troligen kändes det betydligt mer på den bilen än det gör i dagens bilar. Har en själv en California bil från 1996 som har hela den californiska avgasreningen kvar vilket innebär bland annat 6 kattalysatorer och rejält eftersläpande gas trots vajerstyrd gas, men troligen öppnar den tomgångsmotorns spjäl vid körning för att sen försiktigt stänga den när man släpt gasen.

Mvh
Andis
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]