Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kmx
#682632
Känns väldigt fel iaf, har haft bort all inredning där bak utan att hitta nåt iaf, men faktum kvarstår att säkringen är hel och pumpen fungerar vid direktmatning, men nån ström får den inte
av julisgranis
#682637
Ne ser inte ut att vara varken relä eller säkringar på den som sitter i bagageluckan. Titta på den som har nummer 138, och sen "b" utgången den går till vindrutansspolarpump. Antagligen sitter relät i motorutrymmet. Finns en låda där, där det även sitter säkringar.
av kmx
#682659
Har nu kollat ALLA säkringarna i bilen. Alla är hela.
Eftersom jag är så otroligt smidig så klarade jag av att tappa bort den som går till startmotorn....självklart var det en i nåt mongoformat...så jag får svänga förbi volvo imorgon och kolla om de har nån att sälja

Enligt instruktionsboken så går säkring 13 inne i bilen till pumpen.
Enligt mina tolkningar av schemat som jag hittade igår så är säkring 11 i motorutrymmet inblandad. Hittar ingen märkning där, men har som sagt var kollat alla.
Säkring 10 och 14 i bagageutrymmet kan ha med det att göra, kanske. Eventuellt är det bara punkterna E17 och G9, vad det nu är...
Men jag hittar ingen säkringsdosa alls!

Funderar fortfarande på vart sidoljusen får ström från också. Nu funkar de två vänstra, men inte de bakre högra. Det främre högra vet jag ej då det är borta.
Hur går det till egentligen? Är det autosäkringar nånstans?
av kmx
#682941
Ytterligare en dags funderingar har passerat och har fått nys om en sak.
Detta gäller V70, inte helt lika bilar, men inte heller helt olika.
Var någon som hade liknande symptom som mig och felet i hans bil var kortslutning i torkarmotorerna till lamporna. Han kopplade helt enkelt ur dom och TADAA. Då funkade spolningen.

Har lite funderingar ang själva spaken också, är den knölig att skruva lös, bilen har ju änså airbag och jag antar att ratten ska väck. Vill egentligen inte byta, men nåt måste jag ju prova
av kmx
#683179
Nu har jag efter mycket om och men hittat ett elschema som är komplett och korrekt.
Med innehållsförteckning och allt så är det en pdf på 199 sidor...bara till S/V40

Har kommit fram till att pumpen är jordad med en svart 0,75 mm2-kabel uppe vid höger blinkers.
Går en vit kabel 1mm2 från pumpen till E17 i säkringscentralen inne i bilen. Därifrån går en grön 1mm2-kabel från G9 till B2/15 på en databox som borde sitta ovanför säkringcentralen inne i bilen.
I den databoxen finns reläfunktionen jag har letat så efter hela denna veckan som styrs av spaken på nåt vis...

Säkring 10 inne i bilen går till spaken? (switch) och 14 till pumpen. (Tror det ska va säkring 9 och 13 men att de räknas annorlunda i ode olika schemana)
Säkring 1 under huven (120A) ger ström till säkring 2 (m.m.).
Säkring 2 under huven (40 eller 50A) ger ström till säkringscentralen inne i bilen (m.m.)
Säkring 11 under huven (40 eller 50A) går till tändningslåset

Det kanske inte hjälper mig så mycket i nuläget, men jag känner mig aningen klokare på hur skiten funkar.
Skriver ut det här mest för att det eventuellt kan tänkas hjälpa nån annan stackare som inte orkar googla och surfa runt på alla möjliga forum i en vecka för att hitta detta.

Imorgon åker multimetern fram för att leta kabelbrott och mäta jordpunkten. Hjälper inte det är det nog bara spaken kvar sen tror jag
av kmx
#683296
http://thepiratebay.se/torrent/3697523/ ... g_2005_V03

När du laddat ner det och kopierat lösenordet i crack.txt så öppnar man index.pdf och väljer bil där.
Jag valde 2000 s/v40 då jag inte hittade nån 98...
Minns lite dåligt nu, men tror schemat på pumpen var på sidan 45 i den pdf'en

Till moderatorer och admin (etc.): Om man absolut inte får dela med sig av en länk till en annan sida som eventuellt kan innehålla olagligt matrial vill jag bara att ni tar bort länken. Inte förstör hela tråden med tex ett hänglå eller dylikt som de gör på minst ett annat forum.
Länken jag la ut här leder ju bara till en annan länk som då den sidan får ta ansvar för.
Men enligt mig så om man inte kan lägga upp en länk till piratebay eller tankafetast, då kan man ju inte få lägga upp länkar över huvudtaget. Det är ju bara länkar till andra sidor!
Får man inte det, då kan ju lägga ner 85% av internet typ...
av kmx
#683976
Har nu bytt oljetråget (och orsakat ett vattenläckage istället, men han får fan läcka vatten bäst han vill)

Hann således inte mycket elfelsletande, men mätte jorden iaf och den är hel.
Tycker det är lite långsökt med kabelbrott då bilen bara stått och de funkade när bilen ställdes i skogen i mars...

Nån som vet vad E17 och G9 samt B2/15 är för nånting?
B2/15 gissar jag är kontaktstycke B2 och stift 15, men hur vet man vad det är då? E17 o G9 har jag inte en susning om...

Har läst lite om CEM-boxen. Verkar ju va mycket strul med halvljusen i den och även torkarna och spolningen går ju genom den.
Nån som vet vart på boxen jag kan mäta och vart de ska va spänning?
av kmx
#685709
Då har jag gjort ett försök igen, men de blev ett kort sådant.
Hade tänkt att mäta på CEM-boxen, men begriper mig inte på det...

Är det här CEM-boxen? Den hade bara två kontakter, jag hade förväntat mig tre...
Hur vet man vilka kablar som heter B2-15 B2-14 B1-12 osv?
Bild Bild
av kmx
#685714
Eller är det den här kanske? Den har bara en kontakt ju
Bild

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]