Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
bearv70 skrev:du har faktiskt lite rätt i det :)
dom hinner inte med att ställa in sig.
det är SÅ superkänsligt det är!
Och jag skriver inte detta för att motstrida något.
säger bara som det är :wink:
Svensk bilprovning godkänner inte eftermonterade xenon just pga detta.
så det gäller även "orinal bi xenon"
det blir samma effekt med dom.
Bara för det är orginal från Volvo, så "jobbar" dom inte ett dugg bättre ihop.
utan nivåsensor bländar dom.
Man kan ju iofs sänka ljusinställningen lite :lol:
Klart som korvspad att originalxenon är bättre, dom har ju den skarpa kanten ljus/mörker som behövs för att blända mindre än "budjetvarianten" som inte har den kanten som krävs för att vara optimalt. Så givare eller ej är denna metoden alltid bäst ur blänssynpunk och givare är det inte nåt större behov av. Sen spelar det ju ingen roll om du möter bilen i en upppförsbacke där "bländar" det oavsett lamptyp, ofta mer med 100W i halvljuset i 240/740 med ladugårdsdörrar till strålkastare, detta är ett mycket vanligt olagligt tilltag och "lite" värre pga storleken på dessa ladugårdsdörrar och att dom mer ofta än sällan är felinställda medvetet.
Lägg därtill att det alltid finns folk som "bländas" av nåt oavsett vad du har för lampa i strålkastaren, även en ynka 5w lampa irriterar dom sig på.
av wooxer
Nu har jag fått tag på kablage och lösning på hur felmeddelandet ska försvinna genom en grabb här på forumet.

Återstår bara att jag ska dela strålkastaren och lackera insatsen innan monteringen.

Har en liten fundering ang just detta och det är om Volvo säljer det här limmer/klistret som glaset sitter fast med i strålkastarhuset? Någon som vet?
Användarvisningsbild
av bearv70
Opps :lol:
Lite irriterad här?
Visst...Orginal är bättre. MEN som du sa "klart som korvspa"så bländar dom ändå!(korvspa är ju ganska grumligt) :lol:
Lite kul e det....Att ni hakar upp er...
Varför finns då en sensor på bakaxlen
eller varför godkänner inte bilprovningen det....
Är det dom som har fel?
Visst....varför har människan en blindtarm?
men strunt samma....sätt på dom på era bilar. Dom har ju coolare och bättre ljus.
Och snygga är dom.....en mörk kväll....utanför korvkiosken.... :D
Användarvisningsbild
av ER
bearv70 skrev:Opps :lol:
Lite irriterad här?
Visst...Orginal är bättre. MEN som du sa "klart som korvspa"så bländar dom ändå!(korvspa är ju ganska grumligt) :lol:
Lite kul e det....Att ni hakar upp er...
Varför finns då en sensor på bakaxlen
eller varför godkänner inte bilprovningen det....
Är det dom som har fel?
Visst....varför har människan en blindtarm?
men strunt samma....sätt på dom på era bilar. Dom har ju coolare och bättre ljus.
Och snygga är dom.....en mörk kväll....utanför korvkiosken.... :D
Men om man nu måste välja mellan pest eller kolera då folk ändå bevisligen skiter i att det inte är lagligt såväl i gammla 240 som i nya XC90 så ser jag hellre att man kör originalvägen då det bländrar mindre och senare vid nerlast av baken pga att dom är skapa för att jobba ihop lampan och reflektorn. på nyare bilar där det finns original borde SBP skita i att bry sig om det är originaldelar och rätt inställda då dom ändå innerst inne vet vad alla ändå gör så varför leka dumma leken att dom inte vet nåt när dom ändå vet? Ger ju bara merjobb att skifta fram och tillbaka utan nytta.
Irriterande är att det finns dom som tror att konvertering av halogenstrålisar ger samma skarpa kant, vilket den inte gör eller intre fattar att dom måste ner en hel del för att få korrekt ljusbild. Antingen har man inte sett hur det ser ut/skall se ut eller är det bara för at bedöva sitt eget samvete i frågan. Ingen har tyckt originalen bländat, till skillnad från med piratsvängen tidigare där kanske 5 av 100 reagerade, med original 0 av alla hittils. Jag har dom inte för stylingen, då skulle det sitta 8000-14000K lampor i dom och givetvis ihop med glödare i extarljusen och dimljusen atända dygnet runt ihop med halvljuset, har dom för att se och utnyttja vad tekniken erbjuder i form av bra ljus då det blir en hel del mil på mörka vägar och där ljus behövs och halogen inte kan erbjuda det som krävs för att låta ögonen få som vilsamast.
av wooxer
Förstår att ni har delade meningar vad gäller detta men det har inte så mycket med min tråd att göra så diskutera gärna vidare men ta det då via PM istället!
Inget illa menat grabbar men jag har lite frågor som jag vill ha svar på genom denna tråden!

Alltså, säljer Volvo limmet som glaset monteras med löst eller var kan man få tag på detta?
Användarvisningsbild
av bearv70
Sorry wooxer :oops:
skall sluta genast :roll:

Jag tror att du hittar limmet hos en välsorterad kemikalieaffär eller färgbutik.
Till och med vissa byggvaruhus kan ha det.
Jag gjorde det en gång med smältlim . Med en sådandär pistol du vet :)
Fungerade kanon. men man får vara försiktig så man inte kladdar.Det vill tråda sig lite....
Det som var bra var att "OM" man kladdade, så gick det att ta bort ganska lätt.
Superlimm går ju inte att göra misstag med :(
av wooxer
bearv70 skrev:Sorry wooxer :oops:

Jag tror att du hittar limmet hos en välsorterad kemikalieaffär eller färgbutik.
Fungerade kanon. men man får vara försiktig så man inte kladdar.Det vill tråda sig lite....
Inga problem, diskutera som sagt gärna vidare via Pm eller nåt bara :wink:

Har fått reda på nu att Volvo säljer samma lim som det sitter i strålkastarna på tub så det är bara till att knalla dit och handla!

En annan fråga är om bilar med BiXenon originalmonterat har strålkastartorkare?
Känns som att såna torkare och klarglas inte är någon speciellt bra kombination!?
Funderar på om man ska plocka bort torkarna och köpa täckpluggar från Radicast.
Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av ER
wooxer skrev:
bearv70 skrev:Sorry wooxer :oops:

Inga problem, diskutera som sagt gärna vidare via Pm eller nåt bara :wink:

Har fått reda på nu att Volvo säljer samma lim som det sitter i strålkastarna på tub så det är bara till att knalla dit och handla!

En annan fråga är om bilar med BiXenon originalmonterat har strålkastartorkare?
Känns som att såna torkare och klarglas inte är någon speciellt bra kombination!?
Funderar på om man ska plocka bort torkarna och köpa täckpluggar från Radicast.
Vad säger ni?
Bort med dom, snyggare utan och ingen nödvändighet heller längre. Har du dom nyare i plast kan du inte ha torkare då dom repar plasten direkt.
Användarvisningsbild
av bearv70
Pluggarna är helt klart snyggare :D
Det kommer du nog inte ångra.
Och som sagt....e dom nya klarglaslampor, så repas dom upp ganska snabbt,eftersom det är plast :lol:

ps..Vi gräver ner stridsyxan nu va ER? :D
av Flintskallen
wooxer skrev: Har fått reda på nu att Volvo säljer samma lim som det sitter i strålkastarna på tub så det är bara till att knalla dit och handla!
Jag behöver detta lim, vad är det för typ av lim? Går det att köpa ett likvärdigt på exv. Jula?
Vad är det för art.nr på volvos egna lim? Handlaren här i trakten visste inget om detta...
ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska bl[…]