Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rn72
_lucifer_ skrev:Fick denna info från en person.... Har själv inte tänkt på eller sett någon styrpinne själv när jag muttrat i däcken. Någon som kan bekräfta eller dementera om detta även gäller S40N/V50?

Att tänka på för Volvoägare!
Ett flertal Volvomodeller har en styrpinne eller styrmutter (V40) som syftar till att styra på Volvos originalfälgar. Om den inte avlägsnas vid montering av eftermarknadsfälgar kommer fälgen ej att ligga dikt an mot bromsoket. Resultatet av "inkorrekt" montering resulterar i att fälgen ser ut att "skeva" och att vibrationer kan uppstå. I övrigt se ovanstående avsnitt.

Fälgar/däck till bilar med stora bromsok/skivor etc
???????????????
http://www.infosite.se/villk.htm

Kan bekräfta. Och ja, det vibrerade innan man insåg detta faktum :oops:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Finns inga styrpinnar på nya S40.
Lämnar in bilen till en "Volvo-expert" imorn. Så vi får väl se om vi får nått vettigt svar och vad den prislappen kommer hamna på.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Då var det fixat!

Tack för alla tipps ni gett mig. Höll på att bli gråhårig själv. Det var inte så svårt som man kunnat tro. Det var två fel som ställde till problemet och det hängde ihop med att jag just bytt till vinterdäck.

1. Låsbrickorna som håller bromsskivorna på platts var i vägen, vilket gjorde att hjulet inte satt helt plant mot. La märke till dom igår när jag tog lös hjulet och kollade, men jag trodde aldrig att det kunde vara dom som ställde till det.

2. Ett av hjulen var grovt felbalanserat. Jag kommer nog aldrig mer annlita Däckia här i stan. Det är tredje gången dom klantat till sig ganska grovt på kort tid.

Hoppas bara att ingenting tagit skada av att man kört med voblande hjul nu ett tag.
Användarvisningsbild
av rn72
Bra nyheter att det ordnade sig! Man blir ju tokig "då man prövat precis allt"...
Användarvisningsbild
av _lucifer_
rn72 skrev:Bra nyheter att det ordnade sig! Man blir ju tokig "då man prövat precis allt"...
Skojar du?! Man blir ju helt vansinnig! Och när det är ett så pinsamt enkelt fel så är det ännu värre :D

Kan ju bara tillägga i all denna eländiga soppa att det fortfarande hoppar bak i något av däcken. (märks mest mellan 50-70, sen försvinner det igen) Har inte haft råd att köpa två nya däck ännu, men jag gissar att det är någon separation på gång i ett av dom begagnade däcken jag fick med när jag köpte bilen. Eller så är det en fälg som är skev, eller så är det nått annat.

Var man än vänder sig så är det svårt att få någon vettig diagnos. Så det ser ut som att själv är bäste dräng. Man får prova sig fram och se vad det kan vara.

Det är ingenting mot vad det var innan dom monterade bort låsbrickorna, men det är ju ändå rätt störande att behöva hoppa fram efter vägarna!
av sandberg
Jag har också problem med vibrerande däck. Det har blivit mer och mer sedan jag skiftade däck. Antar att det är oseriösa Nordendäck där jag köpte däck + fälgar som inte balanserat ordentligt. De lyckades inte ens skicka med rätt grejer.

Ska väl lämna in den på däckverkstaden nu antar jag, så att jag får det fixat.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
sandberg skrev:Jag har också problem med vibrerande däck. Det har blivit mer och mer sedan jag skiftade däck. Antar att det är oseriösa Nordendäck där jag köpte däck + fälgar som inte balanserat ordentligt. De lyckades inte ens skicka med rätt grejer.

Ska väl lämna in den på däckverkstaden nu antar jag, så att jag får det fixat.
Köpte också från Nordendäck... på mina däck hade vikterna ramlat lös, så jag fick balansera om dom, vilket inte blev nå bättre. (Nordendäck ville inte ens stå för hela kostnaden som den lokala däckfirman tog för att balansera, påpekade för Nordendäck att det inte gav dom speciellt mycket goodwill, men det sket dom fullständigt i. Dom hänvisade bara till sin "policy"!)

Efter ett besök hos en mindre auktoriserad volvoverkstad så fick jag hjulen balanserade ordentligt plus att dom plockade bort låsbrickorna till bromsskivan.
Då blev det mycket bättre. Har fortfarande haft vibrationer bak i de begagnade däcken (NF3) som jag sparade eftersom dom såg så pass fråsha ut, men som blivit värre med tiden.

Nu har jag lessnat på allt skakande så jag beställde två nya NF5 att slänga på där bak. Så jag hoppas att problemet löser sig! Annars eldar jag upp bilskrället och grilar korv!!!
Användarvisningsbild
av Brainy
_lucifer_ skrev: Nu har jag lessnat på allt skakande så jag beställde två nya NF5 att slänga på där bak. Så jag hoppas att problemet löser sig! Annars eldar jag upp bilskrället och grilar korv!!!
Det vore ett foto för den analkande jultävlingen!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Nu är det förhoppningsvis "Case Closed!"...

Två nya NF5 på platts... det lilla jag hann testa så kändes det okej.
Dessutom krävdes väldigt mycket färre vikter den här gången däcken balanserades. Tror att det var kring 60+g på ena sidan tidigare, mot 15-15 nu.
Så nått galet måste det ha varit på däcken?!!

600 riksdaler skulle däckkillen ha för jobbet... idiotdyrt tyckte jag, men dom ska vara bäst i stan, så jag lät dom göra det för att förhoppningsvis slippa den här skiten nu.

Tack till er alla som försökt komma med både bra och dåliga råd :)

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]