Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Är man lugn och sansad och inte stressar, så ska det gå fint att byta den själv. Jag rekommenderar som alltid att köpa Haynes Reparationshandbok för Volvo 700-serien, den kostar ca 230kr och säljs i de flesta mackar, Mekonomen, Biltema, Micro, Bilia osv. I den boken beskrivs mycket men inte allt, som en hemmamekaniker bör veta, det står steg för steg hur du bl.a. Byter kamrem de flesta operationerna med bilder också. Så denna bok är en framtidsinvestering... Redan efter första operationen har du sparat in bokens kostnad... Så med denna bok kommer du definitivt klara av det :D
av Ralli
Hej
Den är bra att byta vid 10000mil eller 5år eller när man känner för det. (i serviceboken har jag för men de står mellan 7000 och 8000mil)
Men byt spännrullen samtidigt annars om den låser sej (lagret skär) så går kammremmen ganska fort.
Det bör inte hända så mycket i dom motorerna men för säkerhetsskull och för att slippa bli ståendes då man inte vill det (det är ju bara sånna gånger det händer).
En Kamremssats på biltema kostar 399kr inte dyrt! och på mekonomen runt 540kr har jag för mej. bara remmen ungefär 130kr
Det är väldigt lätt att byta på en volvo 740 (tycker jag, men dom alra flästa klarar det (kan man byta däck som alla ska kunna som kör bil... kan man byta kamrem tar kanske en dag första gången om man inte är van att skruva).
Men vill du lämmna in den så tar dom kanske 1400för jobbet beroende vad det är för verkstad men då vet du ändå inte att det är riktigt gjort!
Lycka till!

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]